Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 14:44

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2012, 07:33 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Beste medevliegers.

Ik heb een probleem met m'n Alinco DJ-596MKII portofoon.
Hij lijkt alleen heel sterke signalen te ontvangen. De rest komt gewoon niet door.
Het is geen squelch instelling want die staat op de laagst mogelijke stand.
Het werd laatst heel duidelijk toen ik naast iemand stond met een Midland CT790.
Daar kwam het ene na het andere bericht door, terwijl die van mij doodstil bleef.

Ik weet eigenlijk niet of het probleem altijd al bestaan heeft of dat het me nu meer opvalt.

Kent iemand dit probleem, al of niet van deze specifieke porto?

Groeten!
Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2012, 10:34 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Dag patrick,

Het lijkt me een antenne probleem
Ben je in de gelegenheid on de antenne te wisselen?
Ik heb laats mijn antenne vervangen ( yeasu ft60)
Hierna was mijn bereik enorm verbeterd( ik kon met Frank (Cook) praten terwijl hij in de buurt van. Almere vloog, terwijl ik in de buurt van almelo hing.
Er kleven ook wel weer nadelen aan, want het word ineens heel druk op de frequentie

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2012, 10:37 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Ik zal eens kijken of het met een andere antenne beter gaat, al heb ik die niet even liggen.
Maar er lijkt nu toch meer aan de hand.
Hij trekt een 1500mAh accu in een paar uur leeg, zonder te zenden.
Ik zal de accu even laden en ontladen op mn modelbouwlader, dan weet ik zeker
dat het niet de accu is...

Groet!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2012, 11:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Kijk eens hier: http://www.xplorer.co.za/wonder-whip/index.html

Staat stap voor stap beschreven hoe je een antenne kunt maken die perfect geoptimaliseerd is voor een bepaalde frequentie.

Daarnaast moet je ook kijken naar de gevoeligheid van de radio's. Merk A vergelijken met merk B wil niet direct zeggen dat er iets mis is met jouw radio aan de configuratie an sich. Of de configuratie van de radio voor jou de mogelijkheden biedt die je wilt hebben is een ander verhaal.

Merken die ik gebruik en waar ik uitermate tevreden over ben:
- Albracht
- Icom

Ik weet dat anderen in hun nopjes zijn met Yaesu


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2012, 11:56 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Ha Martijn,

Mooie link!
Ik houd wel van een beetje knutselen, daar ga ik zeker wat mee doen!

Bestaat er eigenlijk een radio die 2meter én airband doet?
Aangezien ik toch ook een airband-radio nodig heb....
Over de yaesu VX7 werd dat geschreven maar vlgs Cook werkt dat in de praktijk niet.

Groet en tot snel!
Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2012, 13:11 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Voor zover ik weet is de ontvangst van airband (AM technologie) en het gewone babbelwerk (FM technologie) met één porto goed mogelijk.
Als je echter ook wilt zenden op de luchtvaart band wordt het volgens mij lastig. Ik heb nog van niemand gehoord dat dat lukt met de VX7
Zelf neem in 2 porto's mee naar boven een FT60 Yaesu voor de babbel en een Vertex VXA300 voor de luchtvaart.
Aan de VXA300 heb ik ook zo'n dipool langs mijn B-lijn gemaakt, werkt prima (geoptimaliseerd voor de Dutchmill frekwentie).
Aan mijn FT60 zit de standaard antenne. (een dipool heeft daar niet zoveel zin volgens mij)
Voor FM technologie maakt de stand van de antenne niets uit. Bovendien is die technologie weinig storingsgevoelig. Die porto zit gewoon in mijn harnaszak.
Voor de VXA is dat een heel ander verhaal, AM technologie is zeer storingsgevoelig (o.a. voor je motor/bougie.)
Bovendien moet de antenne rechtop staan. Om de storingen van je motor zoveel mogelijk te voorkomen:
1 Neem een goede ontstoorde bougie.
2 Neem een dipool antenne zoals aangegeven en plaats die zo recht mogelijk boven de storingsbron(motor). Bij mij is dat een B-lijn.

Ik heb onlangs mijn headset omgebouwd met een goede noise cancelling microfoon (oud militair exemplaar dat ik van Jacques had gekregen) waardoor ik prima verstaanbaar ben geworden ook met het gas er vol op.
Beide radio's schakel ik mbv een klein kastje naar mijn headset.
Ik heb (af en toe) nog wel last van onderlinge beïnvloeding (storing) als ik zend. Ik zoek nog naar een oplossing maar met de AM technologie van de luchtvaart band blijft dat lastig vrees ik. Ik heb al eens mijn bougiekabel van een flexibele metalen mantel voorzien en die geaard maar dat had bij mij geen effect.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2012, 14:27 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Als intercom gebruik ik de LUH-4 van Loescher en deze is aangepast voor een optimale ontvangst en zenden voor zowel AM als FM. Daarnaast heb ik een leren hoesje om het schuimrubber van de microfoon heen voor nog minder invloed van wind.

Radio ICom IC-A15 (airband) en de Icom IC-V85 (2 meter)

Bougiekabel is helemaal ingepakt met metal braid evenals de bougiedop, die ook ontstoord is.

Resultaat, ik kom glashelder door op zowel 2 meter als airband en krijg van de overige vliegers van de luchthaven vaak complimenten, omdat er kisten zijn (MLA's) waarvan het geluid lang niet zo goed doorkomt.

Probleem dat ik heb is dat ik andere vliegers nauwelijk kans verstaan omdat men wel investeert in motor, scherm, radio etc, maar dat men bespaart op de microphoon in hun headset. Ja mijn headset alleen was al Eur 250,- zonder helm, maar hierdoor kan ik wel lekker babbelen met al het GA verkeer en heb geen problemen om door een CTR heen te gaan, want ik kan gewoon clearance vragen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2012, 15:32 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Helemaal mee eens Martijn de hele combinatie moet goed kloppen, welke headset gebruik je?
Ik gebruik een david clark luchtvaart headset, kost een paar cent, maar dat heb je ook echt waar voor je geld

Groeten Gj

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 30 Jun 2012, 12:12 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
De Headset is van Peltor, tenminste dat staat op de oorkappen. Het ontvangstgeluid daarvan is prima, alleen vraag ik me af of de herriedemping niet beter kan. Ik vind het met de kappen op nog steeds een behoorlijk lawaai. Wat voor mic daarbij zit weet ik niet.
Ik ga hem in ieder geval ook inpakken om te kijken of dit verbetering geeft. Ik weet dat ik ook nauwelijks te verstaan ben voor anderen. Overigens heb ik de set gekocht bij Martijn dus als het niet goed is ligt het aan hem... :lol:

Dit staat wel los van het ontvangstprobleem van mijn alinco.
Nu blijkt er een NFM/WFM knop op te zitten. Standaard staat ie altijd op WFM. NFM moet je iedere keer apart aan zetten.
Wat dit precies is zegt de handleiding niet en ook op internet kan ik er weinig zinnige info over vinden, behalve dat het voor het gebruik wat wij doen weinig zou moeten uitmaken.
Maar nu blijkt ontvangst op NFM echt enorm veel beter. Een testje op PMR liet zien dat de afstand op NFM 3-4x zo groot is voor ik problemen krijg dan op WFM.
Iemand enig idee?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: alinco DJ-596MKII probleem
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2012, 21:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Betere demping kun je oa krijgen met andere oorschelpen. Peltor optime III in plaats van II, dat in 90% van de gevallen gebruikt wordt. Daarnaast goede gelafdichtingen gebruiken (zijn niet goedkoop), om de beste afdichting op je oren te krijgen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.