Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 17:43

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 19 Okt 2015, 19:38 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Flight Deck Helmets
Een aantal paramotor vliegers zie je starten en landen met een Flight Deck Helmet of ook wel een Crewman's Impact Helmet op hun hoofd.

Afbeelding

Dit type helm is in gebruik op vliegdekschepen. http://navysite.de/cvn/catcolor.htm

Afbeelding

De kleur van de helm geeft de taak van de drager aan. Zo is er blauw voor “Aircraft Handlers, Tractor Drivers”, geel voor “Plane Directors, Aircraft Handling Officers”. Maar er zijn ook witte, bruine, groene, rode en paarse helmen. Zelf heb ik een zwarte, hij was blauw maar Anton heeft er een prachtige carbon look van gemaakt.
Waarom zou je nu toch met zo’n helm op je hoofd gaan paramotorvliegen?

Afbeelding

Natuurlijk is er eerst ijdelheid, je hebt weer eens wat anders dan anderen. Belangrijker is echter dat je je scherm veel beter kunt zien dan met een “normale vlieghelm” waar je tegen een dikke rand aankijkt.

Image

Vooral bij de start is dat fijn.
Met zo’n helm kan je ook een goede headset op je hoofd zetten. Goede headsets zijn er in vele soorten en vooral prijzen. Nieuwe top modellen kosten zomaar € 500,- tot € 1000,- Maar er is natuurlijk ook van alles te koop op de tweede hands markt. In de VS worden veel David Clark headsets aangeboden, soms voor een prikkie via Ebay. Helaas betaal je je dan weer bauw aan verzend en import kosten.
Onze paramotors maken nogal wat herrie, het is daarom van belang dat je headset dat geluid flink dempt. Tegenwoordig worden twee soorten geluidsdemping onderscheiden voor headsets. Passieve demping: die bestaat uit een oorkap gevuld met geluidsabsorberend schuim maar ook veren die de oorkappen tegen je hoofd aandrukken en randen gevuld met foam of met gel zodat de kappen goed zijn afgesloten.
Er wordt ook actieve geluidsdemping toegepast. Met een elektronische schakeling die gevoed wordt met een batterij wordt het omgevingsgeluid met een microfoontje opgenomen en “omgekeerd” en via de luidspreker in je oorkap weergegeven.

Afbeelding

Doordat tegelijk met het omgevingsgeluid het “omgekeerde geluid bij je oor aan komt hoor je niks meer in ieder geval veel minder geen herrie meer. Geluid dat via je proto binnenkomt hoor je natuurlijk wel en ook nog eens veel beter.

Nieuwe “dure” headsets hebben zowel passieve als actieve geluidsdemping. (ENC electronic noise cancceling of ANR Active Noise reduction). Het is ook mogelijk een bestaande headset uit te voeren met een speciale module voor actieve geluidsdemping. http://www.headsetsinc.com/ANR_kits.html.
Van goede geluidsdempers heb je vooral zelf plezier. Wil je bij gebruik van een radio/portofoon ook goed verstaanbaar zijn voor anderen dan moet je ook een goede microfoon gebruiken. Een goed microfoon kost nieuw enkel tientjes. Van belang is de het een noise cancelling microfoon is. Bij dit type microfoon wordt omgevingsgeluid niet opgenomen. De ontvanger hoort alleen je stem.
Helaas bestaat er in de wereld van de communicatie in de vliegerij geen echte standaard.
Militairen gebruiken andere microfoons en luidsprekers (met lagere impedanties) dan verkeersvliegers bij hun boordradio’s. De connectoren zijn vaak verschillend. Als je een portofoon gebruikt, hangt het weer in hoge mate af van het merk welke stekker er aan moet. Als de stekker er hetzelfde uitziet kan hij toch weer anders werken. Gebruik je een portofoon om met andere vliegers te praten en een nadere portofoon om met Dutchmil of een verkeersleiding te praten dan kan je niet zomaar omschakelen.
Kortom niet echt simpel maar toch is er veel mogelijk om paramotor vliegen “nog dragelijker” te maken. Zelf gebruik ik nu een paar maanden een vliegdeck helm met een David Clark headset en ben er erg blij mee: Goed zicht naar boven en veel minder herrie aan mijn kop. Binnenkort komt er nog een ANR module in en een connectortje voor mijn telefoon, het wordt immers zo stil boven dat ik best effe kan bellen of een muziekje kan draaien. Mocht je ook zo'n kekke helm willen, ik heb er al twee samengesteld. Mail of bel maar.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2015, 15:32 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Dec 2014, 15:12
Berichten: 10
De intresse is hier gewekt iniedergeval 8-) 8-)

_________________
www.hvk-hogere-veiligheidskundige.nl PH-9B8 / freshbreeze 210, Fly products Xenit PH-8G5 incombinatie met sting powerplay 140

De wereld is kleiner dan je soms denkt, maar dat realiseer je van bovenaf veel beter!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 21 Okt 2015, 11:43 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:02
Berichten: 48
Gewoon Micro avionics kopen.
goed veilig en allerlei mogelijkheden inclusief intercom.
vraag de mensen die hem reeds gebruiken.
voor informatie en aankoop kun je bij mij terecht.
Erik Tol

_________________
Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015, 15:31 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
Voor mij gaat er niks boven david clark
Er vliegen steeds meer mensen met david clark en zijn altijd perfect te verstaan
Et mooie is dat alle onderdelen los te verkrijgen zijn
En iedere smid kan em repareren das ook wel handig
groetjes,Joost

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015, 15:43 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Jul 2012, 17:14
Berichten: 89
Jaaa.. David Clark is topspul! Van de week vloog ik nog met iemand zonder David Clark, maar na 10 pogingen heb ik hem gewoon verboden te praten :mrgreen:

Groet

_________________
Ewout de Vries
PAP PA125
PH- 7Y1
Ozone Viper 3/Dudek Snake


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015, 15:44 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
Ja je hebt altijd mense die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten :lol:

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015, 16:13 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Sennheiser is ook wel aardig hoor, ik vlieg met de HME 100 8-)
Zit een speciale JTSO luchtvaart microfoon op die ook nog eens in te regelen is, speakers zijn ook via de oorkappen harder of zachter te zetten.
De headset zit met tyraps in de vlieghelm.
Nadeel is dan dat je net je oorkleppen even kan open klappen, voordeel is dat je oorkleppen veel beter tegen je oren aangedrukt worden.
Ik kocht de mijne destijds van een ULM piloot.

Het leuke van sommige mensen is dat ze soms het wiel nog een keer willen uitvinden, maar dan ronder...gewoon een uitdaging, net als LED-navigatieverlichting en LED-strobes :ugeek:

Kant en klaar kopen is gewoon te makkelijk :roll:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015, 20:04 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Dec 2014, 15:12
Berichten: 10
Denk dat het een goed onderbouwd verhaal is en goede motivatie, gezien de zaken die rene zelf gebouwd heeft, en er kwalitatief hoogwaardig uitzien, heeft mij er in ieder geval doen besluiten er gelijk 1 te bestellen. :mrgreen: :mrgreen: 8-) 8-) Weer wat leuks voor onder de boom straks 8-)

Wel jammer :? te lezen dat er dan gelijk commercieel op wordt gereageerd om dan maar even volledig te zijn voor het andere alternatieve product, ongetwijfeld een goed product, geen eigen ontwerp met passende motivatie.

Bij deze dan maar de volledigheid van distibutor(s) voor nederland:

Erik Chute Store & Vliegschool E. Wierenga

Maar uiteraard ieder zijn ding passie verdieping en motivatie en of commerciële inslag 8-) 8-)

_________________
www.hvk-hogere-veiligheidskundige.nl PH-9B8 / freshbreeze 210, Fly products Xenit PH-8G5 incombinatie met sting powerplay 140

De wereld is kleiner dan je soms denkt, maar dat realiseer je van bovenaf veel beter!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015, 16:40 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Dit is de allerrr beste communicatie. alleen je moet iets rekening houden met
het draadje :o :shock: :mrgreen: ...

Gr Evers


Afbeelding

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Een nieuwe Helm
BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2016, 17:22 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Vorig jaar heb ik voor verschillende collega-vliegers een helm samengesteld. De reacties waren leuk en positief.
Één keer heb ik een helm moeten omruilen omdat het hoofd dat er in moest erg groot was:)
Ik kon het niet laten en heb er weer een paar samengesteld voor de liefhebber.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... ousPage=lr

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.