Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 23:40

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011, 10:04 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste cameramannen/vrouwen, regisseurs en producers,

De GoPro HD gebruikers onder ons kunnen nu in 3D gaan filmen.
Via GoPro kun je een camera housing voor twee camera's kopen met een bijbehorend kabeltje en verwerking software. De prijs in dolaars is te doen, je hebt echter wel ene tweede camera nodig (samen met een maatje??).

Ik YouTube kun je demo video's zien. Als je een 3D bril hebt (toevallig had mijn dochter en één, zo'n rood/blauw bril) dan kun je de demo's bekijken. Op zich leuk, maar de kwaliteit van deze bril is relatief slecht. Donker en verkleuring, dus nauwelijks een toegevoegde waarde.
Als je een 3D TV hebt met een electronische bril, dan wordt het volgens mij erg aantrekkelijk. Er zijn dus meerdere mogelijkheden om de 3D video aan te maken.

Verder viel het me op, dat het 3D effect pas echt tot zijn recht komt bij close up beelden. Zeker als iets naar je toe komt.
Ik heb de GoPro niet alleen voor snorren, maar ook voor zeilen gekocht. Mijn kids zeilen (ook wedstrijden) in de Splash (vergelijkbaar met een kleine Laser). Die opnames in 3D kunnen erg spectaculair worden. Verder heb ik tijdens de afgelopen wintersport vakantie erg leuke opnames gemaakt. In 3D zouden die ook erg leuk geworden zijn.

Het wordt wel weer een hele investering als ik het ga doen. De TV moet immers ook een upgrade krijgen.



Je moet de Engelse taal wel machtig zijn.

Buiten de "rood/blauw bril" optie kun je ook in "active" de beelden verwerken. Hieronder zie je wat dit v.w.b. je TV inhoudt (als voorbeeld de Philips TV genomen):



Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011, 16:21 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Klinkt veelbelovend. Dit wordt in ieder geval wel de toekomst en is nu al schijnbaar realiteit.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011, 19:20 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Ja Frank, 3D is zeker erg mooi, maar ik ben het met je eens het 2 kleuren brilletje (anaglyph) geeft slecht beeld (vallen immers 2 kleuren weg), polarisatie principe heb je veel licht nodig, net als bij het shutter princiep.
Dus ik wacht nog even tot we van de brilletjes af zijn denk ik.
Het 3D filmen kan ook nu eigenlijk al wel met twee gelijke camera's, Ik maak gebruik van Magix video 17 Premium, en daar zit de software bij in, groot voordeel van dit Gopro systeem is wel dat de twee films direct gesynchroniseerd lopen. Maar jammer dat je dan toch nog twee kaartjes moet uitlezen.
Bij de driftHD170 kun je met één afstandsbediening beide camera's ook gelijktijdig aan zetten waardoor ze misschien synchroon lopen, ik heb het nog niet geprobeerd hoor. Bij de Contour is dit weer wat lastiger. (maar de Magix sofware heeft wel een goede synchronisatie functie)
Ik heb nu ook mijn Iphone als display voor de Contour, dit valt nog zeer tegen want het beeld is alleen te zien als hij niet opneemt, dus puur bedoeld voor het afstellen van de beeld positie.

Wat volgens mij ook toekomst heeft is 360 graden Video, maar dan niet alles in één uitgetrokken beeld, maar dat je zelf interactief over het beeld kunt schuiven zoals bij foto's, dit is veel realistischer.
kijk maar eens; (vergeet niet met de muis over het beeld te schuiven)
http://www.nimmobay.com/media/360-video ... ter-resort

Op deze manier mis je helemaal niets meer ;) en 3 GoPro's kunnen het werk doen, dus eigenlijk nog ééntje erbij :D


Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2011, 20:19 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello


Of

http://www.youtube.com/watch?v=uKujOudU ... ata_player



GENIET!!

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2011, 08:00 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi alfred,

Echt gaaf, Wat ik niet wist was, dat er op YouTube al diverse 3D video's te zien zijn.
Deze video geeft echt heel erg mooi de mogelijkheden weer. Helemaal top.
Tevens kun je er een goede lering uit trekken. Hoe meer close up de opnames zijn, hoe beter het 3D effect er uit komt. Logisch ook, want het menselijk brein ziet na een meter of 10 al nauwelijks diepte, dus 3D. Bij mijn eerste vliegmedische keuring in 1980 hadden we zelfs een "diepte zien test".

Terug naar paramotorvideo's. Opnames van jezelf in de lucht (met een stok) zullen dus mooi eruit komen. "Landschapsvideo's" vanaf 150+ meter zullen toch meer 2D blijven.
Tijdens bepaalde evenementen waarbij er veel op de grond gebeurt kun je weer een leuke video in elkaar zetten. De "Ginkel 2009" van Louis zouden we eigenlijk met 3D over moeten maken.

Ik ga ook eens in een winkel kijken wat het verschil tussen Anaglyph (rood/blauw brilletje), Active en Passive (electronische brillen) is. Ik weet niet eens of je ook drie verschillende bestandsformaten aan moet maken. Voldoende uit te zoeken dus.

Als er meer vliegers (ook andere forumbezoekers) informatie over 3D kunnen en willen delen....heel graag!

Groetjes en bedankt,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2011, 09:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Mooie voorbeelden Alfred,

Ik heb het geloof ik al eens gepost heb, maar nu jullie het brilletje toch bij de hand hebben, ;)
Mijn Broer maakt Foto's voor de krant, en er is ook een 3D uitgave geweest.
3D foto's


De hond is erg grappig, lijkt alsof hij je constant aankijkt,
Ook bij de foto-journalist kun je zien dat de opnames van dichtbij het meest tot de verbeelding spreken.
en de foto van mij met scherm, zie je hetgeen wat Frank bedoelt, met op enige afstand heb je eigenlijk weinig diepte meer.

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 08 Apr 2011, 10:10 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Roger,

Waanzinnig mooi.
Het laat ook weer zien, dat het er echt uit moet komen.
Ski, zeil, surf, mountainbike, etc video's zijn daardoor erg mooi uit. Ik zie me een low pass of start van een paramotor naar de camera toegericht al helemaal zitten.
Bij het filmen moet je heel bewust zijn, dat diepte niet alleen "in het scherm" zit, maar het er juist ook "uit" moet komen.
Aangezien de GoPro HD camera een soort fish eye lens heeft (wide angle) zit je al snel met paramotor video's optisch ver van het object, dat je wilt filmen.

Hierbij nog een link naar een leuke video.
Speciaal voor Yvin wordt hij vanaf 2.34min extra leuk.... :lol:

http://youtu.be/CDQ3rmEeKN8?hd=1

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011, 10:27 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Beste mensen,

Als voorbereiding op het moois dat Frank van plan is te gaan maken, ;)

Hier kun je een gratis 3D brilletje aanvragen;
gratis brilletje

Kunnen we straks allemaal meegenieten!
Een site met gratis 3D TV's heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik hou jullie op de hoogte :D

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 09 Apr 2011, 19:38 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Roger,

Ik heb altijd een duwtje in mijn rug nodig. Many thanxxxx... 8-)

Op internet heb ik een uitgebreid document over 3D TV gevonden. Het is 80 pagina's groot en betreft een scriptie. Veel interessante informatie.



Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: GoPro HD 3D
BerichtGeplaatst: 12 Apr 2011, 20:54 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Hoi Frank,

Bedankt voor deze cursus, perfect!
Je hebt me toch aan het knutselen gezet, gemaakt van één 2D plaatje.
Afbeelding

Heb nu ook een statief gemaakt voor 2x driftHD170 (3D), ben benieuwt of dat werkt. Heb wel gelezen wil je meer diepte in vergezichten zoals landschappen en paramotor-beelden vanuit de lucht dan kun je de camera's ook nog verder uit elkaar zetten (>6,5cm).
(met de afstandsbediening gesynchroniseerd laten opnemen werkt wel aardig, je kunt aan de geluidscontouren wel zien of je er naast zit)

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.