Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 01 Mei 2025, 22:51

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Wit uitgeslagen bougie.
BerichtGeplaatst: 20 Sep 2009, 07:30 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Sinds begin dit jaar vlieg ik, met plezier, een FB snap (sportix)
Ik heb geen ervaring met motoren, maar al doende leert men, hoop ik...

Ik probeer mijn motortje met kleine stapjes beter afgesteld te krijgen. In het begin slurpte hij 8 liter per 1,5 uur, maar nadat Jaques er nog eens naar gekeken had, is daar nu een uurtje bij gekomen. De bougiekleur veranderde toen van zwart naar wit.
Nou begrijp ik dat de bougie kaneel-bruin gekeurd moet zijn.
De motor loopt eigenlijk heel goed op het moment maar die bougie blijft wit uitgeslagen.

Hoe belangrijk is die bruine kleur? En wat is het gevaar van een wit uitgeslagen bougie?
En welke van de twee stelschroeven hebben hier het meeste invloed op?

Alvast bedankt!
Groet, Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wit uitgeslagen bougie.
BerichtGeplaatst: 20 Sep 2009, 14:38 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Wit uitgeslagen bougie kan betekenen dat de motor te arm staat (meestal), of dat je een koudere bougie nodig hebt (soms).


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wit uitgeslagen bougie.
BerichtGeplaatst: 21 Sep 2009, 20:11 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 17:51
Berichten: 15
Woonplaats: Lisse
Hoi Patrick,

:idea:

Een te arme afstelling van je mengverhouding,met een wel goed lopende motor heeft volgens mij op lange termijn negative gevolgen voor je motor.
Ten eerste zal je motor warmer worden dan normaal en omdat de de brandstof relatief minder is bij het zelfde aantal omwentelingen zullen diverse onderdelen iets sneller slijten dan normaal.
Nou daar komt i dan.
Probeer je hoge toerental schroef lichtjes iets rijker te zetten en je lage toerental schroef lichtjes armer.
Let wel,bij dit soort carb's ( wb32 ) ligt de afstelling erg nou gevoelig dus denk aan 1/8 tot een 1/4 slag per keer.
Bougie even schoon maken met een fijn schuurpapiertje en de vonkafstand duim nagel dik te zetten.
Als hij na de afstelling niet lekker stationair draaid met een warme motor zet dan je laagtoerenschroef weer op zijn voorgaande positie.
Dan rest nog het vervelenste en dat is een uurtje vliegen en daarna kijken wat het resultaat is.
Ps: als je carb. zweet is het een ander probleem.
Probeer het eens en anders zijn er andere zaken aan de hand,maar daar moet je carb voor uit elkaar.

Groetjes,Frank


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wit uitgeslagen bougie.
BerichtGeplaatst: 22 Sep 2009, 20:38 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Patrik,
Op de FB site staat een document hoe je zelf het één en ander kunt instellen.
Ik stel voor,laten we ergens afspeken,dan stel ik hem voor je in.
Zet de H (kraanmodel) op 1,25 a 1,50 dan zet je L (het schroefje er naast )op 0,75.
Vervolgens laat je de motor lopen,en stel je L zover in (rechtsom) dat de motor gaat inhouden in het eerste gebied, hij staat nu te arm in laag! nu draai je tegen de klok in
(Links om) dat het net weg is. Nu staat hij goed en hoef je nog alleen de gasklepinsteling af te stellen,zodat de motor op =/- 2300/2400 blijft draaien.
Deze afsteling geld voor alle walbro carb. Snap en Simo
Houd er rekening mee als je L veranderd dat je ook de smoorklep moet bijstellen.

voor verdere vragen kun je me bellen 0654632090
jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wit uitgeslagen bougie.
BerichtGeplaatst: 02 Okt 2009, 08:03 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Bedankt voor de adviezen allemaal!

Jacques, voor de zomer heb jij de motor op deze manier afgesteld. Hij loopt ook goed sindsdien, en een stuk zuiniger.
Alleen die bougie, die blijft wit.
Ik heb afgelopen weekend een uurtje gevlogen met de H-kraan 0,25 verder open, maar dit had geen resultaat. Die heb ik weer terug gedraaid.
Ik ga voor de volgende vlucht de L kraan 1/8 verder openzetten en dan kijk ik weer.

Martijn heeft afgelopen weekend nog even in de cilinder gekeken en meende al enige erosie op de cilinderkop te zien (slik...)
Ik heb zelf ook nog even, met gynaecologische hoofdlamp ;) , geloerd, maar het kunnen ook gaatjes zijn in de koollaag die ontstond in alcoholische eerste uren van mijn motortje...(denkhoopwens ik)

groet, patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wit uitgeslagen bougie.
BerichtGeplaatst: 18 Dec 2009, 21:11 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Vorige week eindelijk weer eens gevlogen.
Koud vluchtje in Almere, maar beter koud gevlogen dan niet.
De L-kraan 1/8 verder open en ja, de bougie was nu bruin, zelfs weer wat zwart!
De oplossing lijkt dus dichtbij. Volgende keer 1/16 dicht en dan moet het goed zijn.

Ik had begrepen dat het L-kraantje vooral de lage toeren regelt, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.