Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 14 Mei 2024, 11:15

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010, 11:45 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Ik heb van de importeur even een model gekregen om mee proef te vliegen en dit zijn mijn eerste ervaringen.

Motor start heel erg eenvoudig en in tegenstelling tot bv een snap is er geen terugslag op het koord, ook niet als je de motor uitzet. Even oppompen en binnen twee korte rukjes liep de motor. Gewicht is iets meer als de snap, maar een heel stuk minder dan bv de simo of de solo.

Motor heeft een vrijloop, dus heeft even tijd nodig om de prop op gang te krijgen, maar vanaf het moment dat de koppeling vast staat loopt het toerental erg snel op. Heerlijk! Scherm opgezet en binnen twee passen los met een klimgetal van 2 m/s. Anders dan de simo heeft de motor een torque naar links, ipv rechts. Dat is als je van een solo, simo of monster af komt even wennen.

Als ik hem in de lucht vergelijk met de simo, dan is er nauwelijks verschil. Motor loopt mooi rustig en verandering in gas geeft direct input. Ook is de motor heel erg mooi op level te houden. Het gas is secuur genoeg om op een metertje over het landingsveld te vliegen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je hoogte niet kunt behouden doordat je niet gedoseerd met je gas kunt spelen.

De grootste verrassing kwam na de landing. Ik had al een big smile, want 10kg minder op je rug voel je nu eenmaal, maar toen zag ik het verbruik. Ik had ruim een uur gevlogen en mijn verbruik was 2 1/2 liter! Op de 11 liter tank betekent dat dat je dus 4 uur kunt vliegen!

Gevlogen combinatie:
- Fresh Breeze ThoriX - SportiX
- Ozone Roadster M
- Trims gedurende 20 minuten geheel open
- Gewicht piloot 82 kg

Pro's:
- Gewicht
- Kracht
- Verbruik

Cons:
- Kracht net niet sterk genoeg om ermee te tandemen, maar goed wie dat wil heeft toch meer interesse voor een monster.


Deze motor is de opvolger van de oude Solo en wordt een gedegen concurrent voor de Simonini. Hoe de motor zich verhoudt tot duur van gebruik (meer dan 150 uur bv) is nog niet bekend, maar als het onderhoud in de buurt komt van de solo of de simo, dan is hier de winnaar.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010, 15:27 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Tinus schreef:
Ik had ruim een uur gevlogen en mijn verbruik was 2 1/2 liter!


Dit is echt zuinig. Dit valt onder het A-label.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010, 17:17 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 05 Okt 2009, 09:31
Berichten: 24
maak nog maar meer vluchten en houd het gebruik bij om te kijken dat het geen toeval was.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010, 22:11 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
hoi Tinus

hoe kom je aan die 10kg lichter
waar vergelijk je hem dan mee?

dyssie 8-)

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010, 22:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Het echtte gewichtverschil is 7 kg met de sportix simonini E-start.
Twee/half liter benzine vond ik ook weinig,heb Martijn gevraagd de kleur van bogie te bekijken,deze bleek
goed.
Normaal zou ik 3,5 aanvaardbaar vinden.
De toekomst gaat het ons leren.
Jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 21 Mei 2010, 23:39 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Bert Veenstra schreef:
maak nog maar meer vluchten en houd het gebruik bij om te kijken dat het geen toeval was.

Jacques schreef:
Normaal zou ik 3,5 aanvaardbaar vinden.
De toekomst gaat het ons leren.
Jacques


Volgens artikel heeft Martijn ( zoals irritant vaak ;) ) gelijk aangaande het brandstofverbruik.

,, The Thorix’s low fuel consumption, given as 2.7 litres/hour, is a great asset for competition pilots ,,.

Er staat bij dat hij geschikt is voor piloten tot 90 kilo? Heeft hij net zoveel vermogen als de Snap of meer?
Wat is het totaalgewicht van de motor?

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2010, 05:43 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Ik had hem qua gewicht vergelijken met de SportiX- simo met electr. start.

Ik ga het verbruik in de gaten houden en kom er na meerdere vluchten weer op terug.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2010, 08:31 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:00
Berichten: 72
Woonplaats: Overijssel
ik zou haast mij trike weer inruilen voor deze motor :mrgreen:

gr.

Martijn

_________________
Skype Me™!

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2010, 13:09 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Toch ben ik benieuwd naar het max pilotengewicht? Ik las ergens ,, up to 90 kilo ,, maar volgens de specs, als ik mij niet vergis, moet een pilotengewicht van 100 kilo toch ook geen probleem zijn?
Ik bedoel dan niet een zeer ervaren piloot maar een gemiddelde piloot?

En nogmaals mijn vraag, geeft deze motor veel meer thrust dan de Snap?

Static Thrust 64 kilo zie afbeelding hieronder.

Afbeelding

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Fresh Breeze ThoriX - eerste ervaring
BerichtGeplaatst: 23 Mei 2010, 18:49 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Vanochtend, nadat ik een uurtje met m'n Snap vanaf Middenmeer had gevlogen, had ik de
mazzel om nog een uurtje rondje met deze ThoriX te vliegen.

Wat een geweldige motor!

Ik vlieg met m'n 92 kg aan een Apco Thrust L
De Thorix had duidelijk meer power dan m'n Snap. Ik was veel sneller los en het ging een stuk steiler naar boven!
Maar geen verschil in de torque. Eigenlijk 'voelde' de Thorix precies hetzelfde als de Snap, behalve als je de gashendel in drukt.
Met 6200 toeren bleef ik mooi op hoogte.
Bij de Snap heb ik 7200 toeren nodig met de standaard prop.
Ik vond hem ook stiller. Het motor-geluid lijkt een wat lagere frequentie te hebben en dit imponeert stiller.
Maar dit heeft vast ook met het toerental te maken. (Ik heb een grotere reserve prop, vrijwel dezelfde als degene die op de Thorix zat, maar daar heb ik nog niet mee gevlogen. Hiermee zou ik op hetzelfde toerental moeten uitkomen.)

En ja, het verbruik...
Ik heb vrijwel identiek vluchten gemaakt. Beide ongeveer een uur en een kwartier.
M'n Snap verbruikte een kleine 6 liter, De Thorix ongeveer 3,8.

Ik vlieg met veel plezier met m'n snap, maar dit zet me wel aan het denken! Zeker ook omdat ik graag lange tochten maak.
(Maar dat was vast ook de bedoeling, of niet Martijn....... ;) )

Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.