Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 21:33

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiƫren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Motor vraagje (FB)
BerichtGeplaatst: 23 Okt 2010, 20:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
nu het vandaag geen weer was om buiten te zijn,(laat staan om te vliegen) heb ik mijn motor (FB SOLO 122) i.c.m mn bullix maar is een kleine onderhoudsbeurd gegeven.
bougie vervangen, bougiedop vervangen (zat een scheurtje in het rubber) filter van de carburateur schoongemaakt en gecontroleerd, verder alles grondig nagelopen en geen ongerechtigheden kunnen vinden.
gelijk de motor weer afgesteld.
toen ik de motor pas had, hield deze nogal in als deze een halve minuuut volgas gedraaid had.
toen op advies van de plaatselijke motor dealer (deze doen erg veel onderhoud aan 2 tact motoren voor de cross) een maatje groter geselecteerd, en tot op heden geen problemen meer ondervonden.
nu heb ik het (FB) boek van de motor er is bijgepakt, en nu deze geeft weer dat het max rpm op 5800 ligt, maar ik kan met mijn motor op volgas ongeveer 6100 toeren halen. nu staat in het blauwe boekje dat het max toerental (van de propeller) niet boven de 2400 mag komen met een vertraging van 1:2,5 is dat dus 6000 toeren voor de motor. waarschijnlijk is dit om binnen de max van 60 dB(A) te blijven)
nu heb ik even verder gespeurd op het net, en kwam een orgineel handboek tegen van de solo122 en daarin wordt een maximum van 7000 rpm :shock: aangegeven.
waarom zou FB een maximum van 5800 opgeven ? de simonini draait met de zelfde prop max 6350 rmp. en heeft 100 cc minder.
ik hou mn motor voor de zekerheid maar op de max van 5800 rpm, maar ik kan in principe wel een paar rpmpjes meer gebruiken voor een kortere takeoff, zodat ik ook bij 0 wind of wind dwars op mn veld (van 180 mtr overdwars) nog met een beetje marge weg kan komen.
Groeten Gertjan
hieronder de specs van de motor.

Afbeelding

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motor vraagje (FB)
BerichtGeplaatst: 25 Okt 2010, 16:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
hoi nijsinkgj

denk dat FB de toeren niet 7000 tpm laat maken.
zo dat hij wat langer mee gaat en wat meer betrouwbaar is .

hoe is je verbruik met dat maatje groter (sproeier)?
wil ook wel eens voor komen dat de naald niet in de juiste hoogte staat?

oscar

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motor vraagje (FB)
BerichtGeplaatst: 25 Okt 2010, 17:00 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
de naald is in de bovenste positie ingehaakt, he verbruik is niet merkbaar toegenomen (zal allicht iets meer zijn)
gr Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motor vraagje (FB)
BerichtGeplaatst: 25 Okt 2010, 18:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
Citaat:
nu heb ik even verder gespeurd op het net, en kwam een orgineel handboek tegen van de solo122


waar kan ik deze vinden?

oscar

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motor vraagje (FB)
BerichtGeplaatst: 25 Okt 2010, 20:35 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Oscar,

heb ff weer gegoogled, (had het document niet opgeslagen :oops: ) maar via de onderstaande link is het e.e.a te vinden

http://www.ultralightnews.com/solo/.
het is dus geen handboek van de paramotor, maar van he motor blok zelf, schijnbaar worden deze motoren ook in de (vastevleugel) ultralight wereld gebruikt.

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.