Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Apr 2024, 21:42

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010, 16:36 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Beste PPG'ers,

Ik ben bezig een module te ontwerpen, die een aantal motor gegevens voor mij verzamelt, en natuurlijk onder het vliegen ook laat zien, maar de hoofdzaak is dat deze gegevens samen met de GPS gegevens ook gelogd worden zodat ik ze later ook onder de film kan zetten.

Het systeem meet;
-Toerental, (bougie meting)
-Uren
-Temperatuur motor , (IR-meting, contactloze meting)
-Tank inhoud, (sensor van brommer of iets dergelijks)
-Systeem heeft ook GPS, hieruit haal ik, grond Snelheid, hoogte, verticale snelheid etc.

Systeem werkt draadloos, dus Display op je schoot is draadloos verbonden met de meetunit op de motor.
( zo kan ik later nog optioneel een grondstation met een windsterkte/richting op het zelfde display laten zien)

Ik heb het systeem compleet met uitzondering van de Benzinetank zender/sensor.

Ik kan er natuurlijk een druksensor in hangen dat is voor het prototype geen probleem, maar deze sensoren gaan richting 200 euro, dat vindt ik een beetje veel.
Want misschien dat ik van dit systeem een product van maak, en dan wordt de prijs hoofdzakelijk bepaald door deze sensor, dat is niet de bedoeling.

Dus mijn eerste vraag;
1 - Is er bij jullie een tanksensor bekent, die redelijke wijze, voor de meeste benzinetanks in de paramotor sport toepasbaar is? (en dus niet te duur < 50,-)
2 - Is er markt voor boven staand systeem dashboard+logger. Of is er al zoiets te koop? zo ja wat zijn de kosten dan.
3 - Wat mag zo'n systeem kosten? (marktonderzoek)

Al vast bedankt voor het meedenken,

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010, 17:16 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Hoi Roger,

een erg leuk project om te maken, maar denk ik ook erg omslachtig en storing-gevoelig.
om niveau te meten heb je een hoge kwaliteit sensor nodig welke ook nog is explosievelig dient te zijn.
daarbij ben ik er geen voorstander van om gaten in de tank te boren. je zou mischien iets met reedcontacten en een vlotter met magneet kunnen verzinnen. om zodoende het niveau aan de buitenkant van de tank te meten. wel zo veilig, en er is eventueel een weg terrug bij het mislukken van het project.
je kunt naar mijn menig veel voordeliger, veiliger en doelmatiger een spiegeltje op je kooi monteren (heb ik ook gedaan) zo kun je visueel het brandstof niveau zien. ongevoelig voor storingen, en wel zo veilig. (zal er wel ff een fototje van maken)
verder heb ik voor het motormanagement een in de handel verkrijgbare meter geplaatst deze geeft keurig netjes toerental temperatuur, draaiuren weer.
ook kun je hiermee een alarmlampje laten oplichten als de (ingestelde) temperatuur of toerental overschreden word.
deze meters zijn getest en bestand tegen trillingen, vocht en andere narigheid. (kosten iets van 90 euro).
zie plaatjes
mischien een idee voor je?
Groeten Gertjan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010, 19:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Dergelijk systeem bestaat al, de Quest XC, zit alles in dat jij beschrijft.

Probleem is echter dat de onderzoekskosten om alles goed te krijgen erg hoog waren, en dat de gemiddelde paramotorpiloot, zich prima kan redden met een speigeltje voor de brandstof en de kleur van de bougie voor de afstelling. Gevolg was dan ook dat de zaak op de fles ging. Ik denk nog wel dat je nog zo'n unit voor een redelijke prijs op de kop kan tikken, ben je direct klaar.

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010, 20:18 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:00
Berichten: 72
Woonplaats: Overijssel
hoi Roger,

kijk hier ook eens:

http://www.yvin.mijnwebserver.nl/paramotor/viewtopic.php?f=9&t=3789&p=7480#p7480

Arno Meijer heeft hier ook ervaring mee.

gr.

Martijn

_________________
Skype Me™!

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 15 Dec 2010, 17:58 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Jongen bedankt voor de ondersteuning, scheelt weer een hoop zoek/surf werk.

Gerjan;
Je hebt het mooi voor elkaar, op jou trike. Dit onderwerp was ook een beetje bedoeld als marktonderzoekje of er überhaupt interesse is in zo’n systeem. Ik kan het wel leuk vinden maar als het voor de rest niemand boeit, is het me het ontwerpen van een product ervan niet waard. Dus misschien laat ik het bij een Proto voor mijzelf.
Ik werk nu zelf ook met het spiegeltje, ik heb je nog gesproken toe we deze Zomer in Rijssen vlogen, op jou TUG veldje, weet je nog? Ik vlieg met de trike van Nirvana.
Ik ben ook niet van plan zelf de analoge Benzine sensor te ontwerpen, ik maak hem denk gewoon digitaal d.w.z. dat ik alleen een melding (rode Led ) krijg als de benzine onder 1 liter komt. (dit is eenvoudig aan de buitenkant op een kunststoftank te plakken, op Nylon / teflon wil niets plakken, maar dat is latere zorg).

Tinus;
Mooi systeem is dat de Quest XC, jammer dat bedrijf op de fles is. Klinkt gek maar ik vindt hem eigenlijk te lux, als ik een paar dure sensoren weg denk en puur naar het meest noodzakelijke kijk. Dan komt ik als snel op de helft van de prijs, (Quest XC, koste indertijd ongeveer 1500 euro).
Mijn ontwerp zou bestaan uit een sensormodule op de motor, voorzien van GPS, toeren, 1x temperatuur,Uren,en digitale tanksensor (hoog/laag), +SDcard om de LOG-gegevens naar de computer te verplaatsen.
Deze Sensormodule staat vervolgens draadloos in verbinding met het displaytje op je schoot, moet dus ook voor rug-gedragen geschikt zijn. Nadeel van de Quest XC is dat er nog weer kabels aan hangen.

Martijn;
Goed dat je dat onderwerp weer even naar boven haalde, ik was het eigenlijk vergeten.
Ik heb nog wel een vraag aan jou als ervaringsdeskundige :lol:
Je hebt de motor een keer vast laten lopen omdat je (of iemand) geen olie had toegevoegd, mijn vraag is eigenlijk. Als dit gebeurt wordt ik dan tijdig door de temperatuur indicatie gewaarschuwd? Of gaat het te snel, en is het kwaad al geschied op het moment dat de temperatuur lamp brandt?

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 15 Dec 2010, 18:52 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Roger,

Ik herken je enthousiasme.

Eens was ik ook niet te ( op mijn niveau dan. ) ;)

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Benzinetank zender
BerichtGeplaatst: 15 Dec 2010, 19:24 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:00
Berichten: 72
Woonplaats: Overijssel
he Roger,

ja dan is het al te laat. De zuigerveer gaat dan vastzitten in de zuiger
en in een 10 tal seconden staat je motor stil. Dit lijkt mij erg moeilijk meten want
de cilinder en/of pet zal lang niet zo snel in temp. stijgen.

Van een plaatselijke dealer heb ik toen kostenloos een zuiger ontvangen, hij heeft niet voor niets een
5 sterren service-dienst :mrgreen:

Misschien is het wel per merk anders maar een Parasport/Nirvana die jij hebt staat
in ieder geval HEEL snel stil als je hem geen olie geeft ;)
Na dit euvel ben ik groot leverancier (tegen kostprijs) van Eurol TTX en Castrol RS-2T, ik heb er nog
(steeds) voldoende van staan dus ik hoor het wel.

bij deze nog wat foto's toen ik met de rugmotor vloog:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

_________________
Skype Me™!

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.