Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 14:50

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: geluids reductie
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2011, 18:54 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
nu het weer ons wat in de steek laat, is het een mooie tijd om wat sleutelwerk te verrichten.
het echte onderhoud had ik al uitgevoerd (voor zover dat nodig is) dus mooi wat tijd om uit te zoeken of de motor nog stiller gemaakt kan worden.
nu stoorde ik me al een tijd aan het geluid dat via de inlaat demper de horen is, bij de solo en de monster bestaat deze demper uit een rechtopstaande buis met inwendige akoestische isolatie.
het is niet echt een kabaal, maar een zware bromtoon die er geproduceerd word,
van Jacqeus heb ik als proef een ander type inlaat demper gekregen zoals om hier mee te experimenteren.
maar de motor wilde niet netjes lopen op deze (extra) demper, na veel afstel werk en experimenteren met diverse maten sproeiers en het modificeren van de demper loopt de motor nu weer zoals voorheen. alleen stiller.
Afbeelding
echte meetgegevens ontbreken nog, maar deze zullen binnekort volgen
de nademper heb ik ook onder handen genomen, de nademper is gevuld met steenwol, wat voor een dempende werking zorgd, op een motor forum had ik gelezen dit dempende matriaal op den duur als stof de uitlaat verlaat.
dus maar is de proef op de som genomen, en de demper gedemonteerd, wat bleek? het matriaal was voor een groot deel verdwenen :shock:
Afbeelding
dus hier viel ook weer wat winst te halen door deze opnieuw af te vullen met steenwol.

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: geluids reductie
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2011, 20:47 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
Heb je ook een andere kooi ?
Oscar

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: geluids reductie
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2011, 21:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
ja ik heb er nu een compleet nieuwe kooi op zitten, mn motor is nu weer lekker up to date ;)
de oude kooi was nog van het oude (2 delige) type hierdoor moest ook het motorframe vervangen worden, deze heb ik van Jacqeus gekregen, (goeie sponsor 8-) mag gezegd worden.)

de foto,s zijn wat groot geworden, maar ik kan het niet meer aanpassen, daarbij moet de bovenste foto 90 graden draaien.
Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: geluids reductie
BerichtGeplaatst: 25 Feb 2011, 22:39 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Gert-jan,
Je bent goed bezig,......maar steen-wol is niet wat er in de einddemper moet,ik heb daar de orginele
matjes voor liggen.
Fresh-Breeze heeft een nieuw filter in ontwikkeling dat stiller is en niet zo lomp van vorm als de meeste
andere.
Later meer hier over.
Heb Gisteren mijn verbeterde ThorX gemeten bij FB van de 55db heb ik weer 4 db weten af te snoepen
te opzichte van de standard motor 55db :mrgreen:
Over een Maand gaan we wel de grote luchtfilter actie doen.
Gr,jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: geluids reductie
BerichtGeplaatst: 26 Feb 2011, 06:59 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Citaat:
maar steen-wol is niet wat er in de einddemper moet,ik heb daar de orginele
matjes voor liggen.


ok, dan gaan we dat binnenkort maar is vervangen, maar ik las ergens op een forum dat het steenwol was, zo ziet het ook wel uit.

groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: geluids dmv grotere spoed(prop)
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2011, 14:35 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Een paar weken gelden ben ik bij Helix in Aachen geweest nav een uitnodiging.
"Probleem" was dat ik na schade van Walkerjet een prop met 8 graden spoed opgestuurd had gekregen en deze niet vlgs de DULV-keuring gebruikt mag worden.
Zelf merkte ik dat ik met deze prop geen last meer van torque had, maar dat de motor wel meer toeren maakte in de start en meer toeren moest maken om op level te vliegen (=meer geluid=meer overlast).
Helix was bereid om samen met mij wat testen te doen en momenteel heb ik enkele 3-blads props "meegekregen" om e.e.a. te testen.
Probleem bij een prop met meer spoed is ook meer torque, dit kun je compenseren door één van je trims wat meer aan te trekken, maar dat is dan weer zonde van je snelheid.
Volgens een werknemer bij Helix kun je ook je motor wat "side-thrust" geven door enkele ringen onder de bevestiging te plaatsen, nadeel= dat de prop dan dichter tegen de kooi aan komt te zitten.
Nirvana heeft een soort anti-torque lijntje, waarmee je het gewicht van de vlieger meer naar links verplaatst (dacht ik).
Verder zie ik weinig aanpassingen van de fabrikanten....
Wie heeft er ervaring met andere uitvindingen?
Zo heb ik bij een trike-vlieger gezien dat deze zijn ophangpunten van het scherm/harnas tov elkaar had verschoven zodat het scherm als het ware iets schuin op het harnas/motor/trike komt te staan en een tegenkracht geeft aan de torquewerking.
Bij sportvliegtuigen heeft men het probleem van torque ondervangen door side-thrust en het kielvlak uit lijn te zetten, bij paramotors heeft men hierop (nog) niet ingespeeld lijkt wel, terwijl een prop met veel spoed deze juist stiller maakt door lagere toerentallen die men kan gebruiken van zowel motor als prop.
Met vertragingen van 1:3, zoals de Walkerjet, moet deze spoed en meer geen probleem zijn...

Wie heeft ervaringen met deze "verdraaide" ophanging van het scherm aan het harnas???


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: geluids reductie
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2011, 17:00 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:39
Berichten: 24
De Nucleon heeft twee anti tork voorzieningen:
extra lus in ophanging linker riser set.
hierdoor hang ie links iets hoger.
Ook is er een extra lijntje waarmee je constant met de tip van het scherm iets aangeremd vliegt. Makkelijk in en uit te schakelen.
Belangrijk voordeel is volgens mij dat je het vleugelprofiel links en rechts identiek laat zijn.
deze handige opties zitten aan beide kanten voor links en rechts draaiende props.
www.dudek.eu ( en nee, ik ben geen dealer, maar wel zeer tevreden over dit scherm)

groet

roel


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.