nu het weer ons wat in de steek laat, is het een mooie tijd om wat sleutelwerk te verrichten.
het echte onderhoud had ik al uitgevoerd (voor zover dat nodig is) dus mooi wat tijd om uit te zoeken of de motor nog stiller gemaakt kan worden.
nu stoorde ik me al een tijd aan het geluid dat via de inlaat demper de horen is, bij de solo en de monster bestaat deze demper uit een rechtopstaande buis met inwendige akoestische isolatie.
het is niet echt een kabaal, maar een zware bromtoon die er geproduceerd word,
van Jacqeus heb ik als proef een ander type inlaat demper gekregen zoals om hier mee te experimenteren.
maar de motor wilde niet netjes lopen op deze (extra) demper, na veel afstel werk en experimenteren met diverse maten sproeiers en het modificeren van de demper loopt de motor nu weer zoals voorheen. alleen stiller.

echte meetgegevens ontbreken nog, maar deze zullen binnekort volgen
de nademper heb ik ook onder handen genomen, de nademper is gevuld met steenwol, wat voor een dempende werking zorgd, op een motor forum had ik gelezen dit dempende matriaal op den duur als stof de uitlaat verlaat.
dus maar is de proef op de som genomen, en de demper gedemonteerd, wat bleek? het matriaal was voor een groot deel verdwenen

dus hier viel ook weer wat winst te halen door deze opnieuw af te vullen met steenwol.