Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Apr 2024, 19:37

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 20 Okt 2011, 21:39 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 19 Aug 2010, 18:47
Berichten: 15
Ik vlieg met een Xenit trike van Fly products en afgelopen jaar is mijn bougiedop een keer los geschoten tijdens een vlucht. Daardoor raakte mijn propeller beschadigd maar gelukkig kon ik hem nog repareren. Vervolgens heb ik aan Jacques gevraagd of we de hem eens kunnen balanceren.

Omdat Jacques toevallig net een trip naar Helix in Aken Duitsland ( http://www.helix-propeller.de/en/ ) op de planning had staan was de afspraak snel gemaakt: we gaan samen en vragen of ze de propeller bij Helix eens kunnen controleren. Kwam goed uit want ik wilde toch al eens nagaan of een alternatieve propeller iets voor mij zou zijn, wellicht kan de geluidsproductie daarmee nog iets worden terug gebracht. Kan geen kwaad als je over een dorpje of natuurgebied vliegt en ook voor mijzelf is het wel prettig om iets stiller te vliegen.

We zijn samen naar Helix in Aken gegaan en het was helemaal top. Wat een goede service hebben ze daar, erg vriendelijke mensen en veel verstand van zaken. Ze zijn goed thuis in de paramotor wereld en hadden binnen de kortste keren een alternatieve propeller uit het schap gehaald. Probeer deze maar eens uit en als het niet bevalt, dan stuur hem maar terug. Tjonge jonge, dat had ik niet durven hopen.

Mijn huidige propeller was binnen 10 minuten gecontroleerd en de balans een beetje aangepast (het was een kleine reparatie dus hij was ook niet veel uit balans geraakt). Kosten: 0,- Euro. Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen we ook nog eens een rondleiding kregen in de productie ruimte. Mooi om te zien hoe de holle dubbelwandige carbon propellers worden gemaakt.

Terug in Nederland heb ik samen met Jacqes de 2 propellers vergeleken, dit zijn ze:

Origineel : 150 cm, M profiel, 7 graden
Alternatief : 150 cm, L profiel, 8 graden

Het blad van de alternatieve prop was dus breder en de hoek groter. Dat dit in een lager toerental zou resulteren wisten we zeker maar of de stuwdruk gelijk zou blijven (in theorie zou dat kunnen) of hoeveel die lager zou worden, dat was wat we wilde weten, samen met de geluidproductie. Dus de trike aan een trekweegschaal gekoppeld en meten maar.

Resultaat:

Origineel:
Max toerental : 7200
Stuwdruk : 85 KG
Geluid : 80 dB (op 2 meter afstand)

Alternatief:
Max toerental : 6800
Stuwdruk : 75 KG
Geluid : 75 dB (op 2 meter afstand)

Conclusie 1:
De Xenit heeft toch wel een goede stuwdruk, dus ook de wat zwaardere solo piloot (ikke zei de gek) heeft nog genoeg power over.

Conclusie 2:
Deze alternatieve propeller is een beetje te veel van het goede. Ik moet te veel power inleveren om een beetje minder geluid te realiseren. Een alternatief waarbij alleen de hoek 1 graad hoger is zou beter uitpakken maar het verschil in geluid blijft klein.

Dus in bepaalde gebieden genoeg hoogte houden en niet blijven hangen. Jacqes kwam nog met de mogelijkheid om de uitlaat te bekleden, die produceert het scherpe deel van het geluid. Alles bij elkaar een leerzame dag en nog gezellig ook.

Jacques, enorm bedankt voor je hulp en adviezen :D

_________________
Ik vlieg een Flanders Silent Twin met de Independence T-Fighter


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 07 Nov 2011, 18:47 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:17
Berichten: 76
Ik vlieg nu 3 jaar met een standaard bijgeleverde prop; H40F 1,50m L-L-08-2.
Volgens mij is dat dus een acht graden prop. (??)
Ik weet het toerental niet en ook heb ik de stuwdruk nooit gemeten.
Het is voldoende voor 2 personen. Als limiet mogen mijn passagiers max 100 kg wegen.
Ik moet wel opmerken dat de motor met twee zware kerels veel op maximum toeren moet draaien om nog een beetje fatsoenlijk te klimmen.

Groet,
Max.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011, 18:50 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 19 Aug 2010, 18:47
Berichten: 15
Max,

Bedankt voor je reactie. Interessant om te lezen dat jij een andere standaard prop hebt gekocht dan ik.

Jij hebt het over een standaard prop met de volgende specs:
H40F 1,50m L-L-08-2

Ik heb als standaard prop gekregen:
H40F 1,50m L-M-07-2

De prop die jij als standaard hebt gekregen bij aankoop van de Xenit is dezelfde die ik als alternatief heb meegekregen van Helix om te testen. Wellicht dat Fly Products van standaard prop gewijzigd is.

Het resultaat dat Jacques en ik hadden bij de test is dat de alternatieve prop (dezelfde als jij hebt) 10 KG minder stuwdruk heeft. Daarvoor in ruil is het toerental wel iets lager (scheelt zo'n 4oo toeren) en het geluid dus ook.

Jij zou dus met een H40F 1,50m L-M-07-2 prop extra stuwdruk kunnen krijgen om die zware kerels wat sneller in de lucht te krijgen ;). Mijn Xenit gaat tot 7200 toeren met mijn huidige M-07 prop, wel iets meer herrie dus.

Ben nog steeds enorm tevreden over de Xenit want ik ben zelf ook iets zwaarder (115 KG en 2.03 meter). Ik vlieg hem alleen solo en heb de voetsteunen voor de piloot eraf gehaald. Ik zet mijn voeten op de voorste steunen en gebruik dus ook geen duo zitje. Hierdoor heb ik genoeg vermogen en ruimte.

Jij wilt je Xenit verkopen, ik hoop dat je een koper kan vinden. Moet lukken want het is veel trike voor weinig geld en een van de beste duo trikes in het midden segment.

Groet, Daan

PS, organiseer je in het voorjaar weer een dagtrip?

_________________
Ik vlieg een Flanders Silent Twin met de Independence T-Fighter


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011, 21:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Daan,
Mooi was dat om te proberen,als ik er nog eens naar terug kijk,dan zou die L.L 8 goed zijn voor jou om solo mee te vliegen.
Max heeft dan wel minder einvermogen op zijn prop,maar is een stuk stiller en zuiniger ;)
Het is dus de vraag wat wil je er mee doen.
Ik denk dat de L.M.8 de beste middenoplosing zou zijn.
Dan daait dat motortje met zijn 1;3 overbrenging nog altijd +/- 7000 en dat is 700 meer dan FB standard 6300 max.

Gr,jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2011, 11:02 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 19 Aug 2010, 18:47
Berichten: 15
Hoi Jacques,

Het is een goed alternatief als ik een andere prop nodig heb. Of ik dan voor de L-L-8 ga of voor de L-M-8 dat weet ik nog niet.

Het extra klim vermogen dat ik nu heb is ook wel lekker, en met 5200 toeren level vliegen valt het nog wel mee met het geluid. Zeker als ik hoog genoeg vlieg. Hier in de regio mag ik 750 meter :D

We zullen zien, eerst mijn verwarmde handschoenen maar eens gaan uitproberen in de winter. Hopelijk krijgen we veel stabiel vliegweer.

Groet, Daan

_________________
Ik vlieg een Flanders Silent Twin met de Independence T-Fighter


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2012, 14:21 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 22 Jan 2012, 21:05
Berichten: 0
Woonplaats: Oss
Wellicht nog een bijvangst nav de discussie over de propeller. Van Jaques hoorde ik dat a.g.v. drukverschillen onder en boven de bougiesdop, deze kan losploppen. We hadden bedacht dat een plastic buisje zoals dat bij spuitbussen wordt meegeleverd de oplossing kan zijn. Monteer dit buisje langs de bougiesdop, opdat geen drukverschillen ontstaan onder en boven de dop.
jan willem van berghem

[quote="ParaDaan"]Ik vlieg met een Xenit trike van Fly products en afgelopen jaar is mijn bougiedop een keer los geschoten tijdens een vlucht. Daardoor raakte mijn propeller beschadigd maar gelukkig kon ik hem nog repareren. Vervolgens heb ik aan Jacques gevraagd of we de hem eens kunnen balanceren.

Omdat Jacques toevallig net een trip naar Helix in Aken Duitsland ( http://www.helix-propeller.de/en/ ) op de planning had staan was de afspraak snel gemaakt: we gaan samen en vragen of ze de propeller bij Helix eens kunnen controleren. Kwam goed uit want ik wilde toch al eens nagaan of een alternatieve propeller iets voor mij zou zijn, wellicht kan de geluidsproductie daarmee nog iets worden terug gebracht. Kan geen kwaad als je over een dorpje of natuurgebied vliegt en ook voor mijzelf is het wel prettig om iets stiller te vliegen.

We zijn samen naar Helix in Aken gegaan en het was helemaal top. Wat een goede service hebben ze daar, erg vriendelijke mensen en veel verstand van zaken. Ze zijn goed thuis in de paramotor wereld en hadden binnen de kortste keren een alternatieve propeller uit het schap gehaald. Probeer deze maar eens uit en als het niet bevalt, dan stuur hem maar terug. Tjonge jonge, dat had ik niet durven hopen.

Mijn huidige propeller was binnen 10 minuten gecontroleerd en de balans een beetje aangepast (het was een kleine reparatie dus hij was ook niet veel uit balans geraakt). Kosten: 0,- Euro. Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen we ook nog eens een rondleiding kregen in de productie ruimte. Mooi om te zien hoe de holle dubbelwandige carbon propellers worden gemaakt.

Terug in Nederland heb ik samen met Jacqes de 2 propellers vergeleken, dit zijn ze:

Origineel : 150 cm, M profiel, 7 graden
Alternatief : 150 cm, L profiel, 8 graden

Het blad van de alternatieve prop was dus breder en de hoek groter. Dat dit in een lager toerental zou resulteren wisten we zeker maar of de stuwdruk gelijk zou blijven (in theorie zou dat kunnen) of hoeveel die lager zou worden, dat was wat we wilde weten, samen met de geluidproductie. Dus de trike aan een trekweegschaal gekoppeld en meten maar.

[b]Resultaat[/b]:

Origineel:
Max toerental : 7200
Stuwdruk : 85 KG
Geluid : 80 dB (op 2 meter afstand)

Alternatief:
Max toerental : 6800
Stuwdruk : 75 KG
Geluid : 75 dB (op 2 meter afstand)

[u]Conclusie 1:[/u]
De Xenit heeft toch wel een goede stuwdruk, dus ook de wat zwaardere solo piloot (ikke zei de gek) heeft nog genoeg power over.

[u]Conclusie 2:[/u]
Deze alternatieve propeller is een beetje te veel van het goede. Ik moet te veel power inleveren om een beetje minder geluid te realiseren. Een alternatief waarbij alleen de hoek 1 graad hoger is zou beter uitpakken maar het verschil in geluid blijft klein.

Dus in bepaalde gebieden genoeg hoogte houden en niet blijven hangen. Jacqes kwam nog met de mogelijkheid om de uitlaat te bekleden, die produceert het scherpe deel van het geluid. Alles bij elkaar een leerzame dag en nog gezellig ook.

Jacques, enorm bedankt voor je hulp en adviezen :D[/quote]


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alternatieve propeller Xenit en effect op stuwdruk en toeren
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2012, 15:00 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Een oud verhaal van vorig jaar :shock:
Kan alleen de volgende tekst niet plaatsen in dit verhaal,dit gold alleen voor de 4Takt.

Wellicht nog een bijvangst nav de discussie over de propeller. Van Jaques hoorde ik dat a.g.v. drukverschillen onder en boven de bougiesdop, deze kan losploppen. We hadden bedacht dat een plastic buisje zoals dat bij spuitbussen wordt meegeleverd de oplossing kan zijn. Monteer dit buisje langs de bougiesdop, opdat geen drukverschillen ontstaan onder en boven de dop.
jan willem van berghem

Gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.