Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 19 Apr 2024, 10:01

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: advies gevraagd combinatie motor/scherm.
BerichtGeplaatst: 30 Mei 2014, 18:43 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 18 Mei 2014, 14:44
Berichten: 0
Woonplaats: Rotterdam
Als newbie in deze sport zijn mij al heel wat verschillende en tegenstrijdige verhalen ten gehore gekomen,
dit is de reden dat ik hier mijn vraag openbaar formuleer. Ik hoop dat de ervaren mensen hier ieder hun eigen mening/visie op
willen geven.
Dit omdat ik niet louter en alleen op de info van m'n instructeur af wil gaan (deze zou natuurlijk een uitgesproken voorkeur kunnen hebben voor het "eigen" merk).

Lichamelijke details:
gewicht: 108kg (schoon aan de haak).
conditie: ik ben geen duursporter, gewicht op mn rug is geen probleem.

Wensen:
Motor: Veel vermogen, zodat ik laagtoerig met zo weinig mogelijk geluid kan vliegen, (een eventueel hoger verbruik
omdat de motor niet in z'n ideale powerband draait neem ik voor lief)
Ik heb op dit forum al een filmpje gezien met een overgemotoriseerde combinatie, is dit risico alleen in de startfase aanwezig of zijn er meerdere nadelen aan te veel PK/KW verbonden?
Scherm: Ik wil zowel gemotoriseerd als ook ongemotoriseerd met het scherm kunnen vliegen (niet alleen motor uit maar ook lier/berg thermiek)
Wat is gunstiger: in voorgrens van de gewichtsklasse van een scherm te vliegen of tegen de achtergrens? (motor/vrije vlucht)
Het zou een voordeel zijn als het scherm ook een met een kleine trike te vliegen is. (moet niet).

Als voorbeeld dacht ik aan een volgende motor/scherm combi:
Fresh breeze super thorix CB met een dudek universal 31.

Graag jullie mening hierop, en het zou natuurlijk te gek zijn dat hier straks ook een hele lijst met alternatieven opgesomd staan.


Alvast bedankt voor de input.

_________________
Please drive a hybrid………. i need your fuel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: advies gevraagd combinatie motor/scherm.
BerichtGeplaatst: 30 Mei 2014, 20:03 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
jerd schreef:
Als newbie in deze sport zijn mij al heel wat verschillende en tegenstrijdige verhalen ten gehore gekomen,
dit is de reden dat ik hier mijn vraag openbaar formuleer. Ik hoop dat de ervaren mensen hier ieder hun eigen mening/visie op
willen geven.
Dit omdat ik niet louter en alleen op de info van m'n instructeur af wil gaan (deze zou natuurlijk een uitgesproken voorkeur kunnen hebben voor het "eigen" merk).

Lichamelijke details:
gewicht: 108kg (schoon aan de haak). Lengte? Met korte beentjes wordt het nml heel hard rennen
conditie: ik ben geen duursporter, gewicht op mn rug is geen probleem.

Wensen:
Motor: Veel vermogen, zodat ik laagtoerig met zo weinig mogelijk geluid kan vliegen, (een eventueel hoger verbruik
omdat de motor niet in z'n ideale powerband draait neem ik voor lief)
Ik heb op dit forum al een filmpje gezien met een overgemotoriseerde combinatie, is dit risico alleen in de startfase aanwezig of zijn er meerdere nadelen aan te veel PK/KW verbonden?
Met 108kg zul je niet gauw een motor treffen die overpowered is, de meeste gaan tot 200cc en 26pk en daar vlieg ik ook al 7 jaar mee met een gewicht van 70 naar nu 79kg. Als je een beetje ervaren bent voel je eventuele te grote torque en gyroscopische effecten aankomen, dus wat gas eraf halen na de start is het advies.
Scherm: Ik wil zowel gemotoriseerd als ook ongemotoriseerd met het scherm kunnen vliegen (niet alleen motor uit maar ook lier/berg thermiek)
Wat is gunstiger: in voorgrens van de gewichtsklasse van een scherm te vliegen of tegen de achtergrens? (motor/vrije vlucht)
Een zwaar beladen scherm zal iets stabieler en sneller vliegen een voordeel bij wat tegenwind, maar bij geen wind moet je ook sneller doorlopen om te kunnen starten
Het zou een voordeel zijn als het scherm ook een met een kleine trike te vliegen is. (moet niet).
Ik vlieg zelf ook met een scherm waarmee ik ruggedragen start en trike(11kg) vlieg

Als voorbeeld dacht ik aan een volgende motor/scherm combi:
Fresh breeze super thorix CB met een dudek universal 31.
Brand los Jacques....;)

Graag jullie mening hierop, en het zou natuurlijk te gek zijn dat hier straks ook een hele lijst met alternatieven opgesomd staan.

Waar kom je vandaan?
Misschien handig om wat scholen af te gaan en hun mening te horen qua opleiding, materiaal en kosten en idd ze willen er allemaal aan verdienen, want met lesgeven alleen kun je nauwelijks een boterham verdienen.
Momenteel zijn er steeds meer goede tweedehands motoren en schermen te koop.
Nadeel is dat vooral scholen in het noorden (begreep ik) je verplichten met eigen materiaal te lessen, dus een éénmalige uitgave van duizenden euro's voor een hobby waarvan je nog niet eens weet of het wel de jouwe wordt, is een groot financieel risico, vooral in deze tijden.
Met het steeds groter wordende aanbod van gebruikt materiaal zou je een verandering van lesgeven verwachten, helaas.
Ik adviseer je tevens om de theorie te gaan bestuderen, jammer dat het examen net afgelopen week is geweest, in november komt er weer één.
Deze theorie beantwoord al een deel van je vragen en is nog eens leuk om te lezen, want uit je tekst en vragen begrijp ik dat je al enig inzicht hebt.


Wie volgt....





Alvast bedankt voor de input.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: advies gevraagd combinatie motor/scherm.
BerichtGeplaatst: 30 Mei 2014, 23:07 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Ja jan willem,
Probeer je mij uit de tent te lokken?
Onze nieuwe schrijver krijgt nu via de achterdeur allerlei mooie aanbiedingen, maar ik zal me weer
eens recht voor ze raap uiten.
Ten eerste ben je bij elke school in Nederland in goede handen, ze doen dit kunsje allemaal al meerdere jaren.
Slechte motoren worden niet meer verkocht, het is gewoon meer een kwestie van onderbuik gevoel bij welke school
je het beste past, en laat je niet leiden door een koopje :? want goedkoop is vaak.......China shit :lol: :lol:
Voor jou gewicht is de Thor 200 een goede keuze gezien mijn aanschouwelijke ervaring met onze Eric W(110kg) die er
als een tijger mee kan lopen door het slimme kantelmeganischme zodat je geen last meer ondervind van het beruchte
plankje.Eric vliegt met deze motor gewoon met de Ozone roodster 140 of een powerplay 140,bijde schermen zijn ook geschikt
in de bergen of aan de lier.
De Nuclion is wellicht ook een goede keus maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, wel weet ik dat je wat harder moet
kunnen lopen als bij een standard scherm, maar daar krijg je dan wel ook meer snelheid voor terug.
Ga gewoon wat scholen langs, om te kijken.
Probeer eerst eens de school in je buurt, dat scheelt een hoop onnodig gerij als je aan het lessen bent,of voor service moet komen.
Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: advies gevraagd combinatie motor/scherm.
BerichtGeplaatst: 30 Mei 2014, 23:07 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Ja jan willem,
Probeer je mij uit de tent te lokken?
Onze nieuwe schrijver krijgt nu via de achterdeur allerlei mooie aanbiedingen, maar ik zal me weer
eens recht voor ze raap uiten.
Ten eerste ben je bij elke school in Nederland in goede handen, ze doen dit kunsje allemaal al meerdere jaren.
Slechte motoren worden niet meer verkocht, het is gewoon meer een kwestie van onderbuik gevoel bij welke school
je het beste past, en laat je niet leiden door een koopje :? want goedkoop is vaak.......China shit :lol: :lol:
Voor jou gewicht is de Thor 200 een goede keuze gezien mijn aanschouwelijke ervaring met onze Eric W(110kg) die er
als een tijger mee kan lopen door het slimme kantelmeganischme zodat je geen last meer ondervind van het beruchte
plankje.Eric vliegt met deze motor gewoon met de Ozone roodster 140 of een powerplay 140,bijde schermen zijn ook geschikt
in de bergen of aan de lier.
De Nuclion is wellicht ook een goede keus maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, wel weet ik dat je wat harder moet
kunnen lopen als bij een standard scherm, maar daar krijg je dan wel ook meer snelheid voor terug.
Ga gewoon wat scholen langs, om te kijken.
Probeer eerst eens de school in je buurt, dat scheelt een hoop onnodig gerij als je aan het lessen bent,of voor service moet komen.
Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.