Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 19:27

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 15 Aug 2014, 08:24 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Als ik de manual van mijn Fly Products Top 80 moet volgen, dan zou ik mijn mengsmering steeds vers moeten aanmaken en nooit brandstof gebruiken die ouder dan een paar dagen is.

Even los van waar ik "oude" brandstof dan moet lozen :o , wat is jullie ervaring en advies met betrekking tot brandstof en de houdbaarheid daarvan?

Groet
Arjen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 15 Aug 2014, 09:44 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Ik meng mijn brandstof in twee of meer 5 liter cans op de dag dat ik ga vliegen.
Restanten maak ik binnen een maand op, want meestal zit er geen maand tussen de laatste vlucht (alhoewel deze zomer?).
Brandstof die eind van het jaar overblijft (ik ben geen wintervlieger) gaat in de kettingzaag of meng ik met pure benzine voor de grasmaaier.
Maar ik heb ook wel eens een restant in het voorjaar opgemengd met nieuwe brandstof en hier een paar druppeltjes extra olie aan toegevoegd.
Met name synthetische olie schijnt gevoelig te zijn voor veroudering.
Voor meer info: Google even, staat genoeg zin en onzin ;)

Ik gebruik RS Power van Castrol, voorheen TTS(staat ook links-boven op het label):

http://www.oliewereld.nl/castrol-power- ... wwodUJwA-g


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 15 Aug 2014, 16:53 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Ernst/Peter,WAAR ZIJN JULLIE????......KOM op brand los :mrgreen:
Mijn eigen ervaring is vooral met de bovengenoemde castrol TTS, verouderingsprocessen zijn met het blote oog
niet waarneembaar,wat ik wel weet is dat een groot deel van de vluchtige stoffen binnen drie maanden verdwijnen
zodat de brandstof van een slechtere kwaltijd wordt.
Het gevaar zou kunnen zijn dat juist die stoffen het zogenaamde pingelen voorkomen en dat is één van de grote gevaren voor onze
opgefokte motortjes.
Vandaar dat ESPEN eigenlijk een uitkomst zou zijn voor ons doel,stabiele brandstof voor minstens 5 jaar.
Wij testen op het moment al een jaar deze brandstof en olie voor Ernst en Peter.
Bij inspectie in de motor blijkt steeds weer, of de motor nieuw is en nagenoeg brandschoon :mrgreen: kool afzettingen zorgen mede voor detonatie
en schade aan de motor.
Castrol TTS geeft na mijn idee toch meer koolafzetting als de olie en brandstof van Espen (duidelijk waarneembaar).
Alleen de prijs blijf een struikelblok voor de meeste,want deze is het dubbele van een standaard Benzine :(

Sportieve groet, jacques


Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 16 Aug 2014, 11:37 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Of gewoon elke week vliegen. dan is het probleem opgelost :o :mrgreen: ...Bij Vriesairteam blijft de bezine
het hele jaar SUPER vers :mrgreen: ...

Wat ik ook heel belangerijk vind. de juiste afstelling van je motor. en nooit te schrale bezine maken...

Mij Pap motor heeft zeker 250 uur opzitten. nog nooit problemen gehad met de motorblok zelf. zelfs de
zuiger is zelfs nooit vervangen geweest :o :o ... hij loop nog steeds als een zonnetje. maar op zn oude
dag mag die van mij wat rustiger aan doen. ik heb hem tegenwoordig als reserve motor. altijd makkelijk zoiets...

Maar dat geloof ik ook wel dat aspen wat beter is dan de gewone mengsmering :!: ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014, 18:09 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
He Evers, als jou motor nu al 250 uur heeft dan heeft je powerplay al meer dan 500 uur :mrgreen: want eerst had je nog een andere motor.
Goede glider had je dus ook. :mrgreen:

Jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014, 19:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Ewout zei pas. die powerplay van mij die heeft zeker 350 uur opzitten :o :mrgreen: ...

Tjac. de powerplay behoort zeker in de top 3 van allerrrrr beste schermen tot nu toe...


Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014, 21:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Jul 2012, 17:14
Berichten: 89
jaa evers en tjac, dat geloof ik helemaal! hij heeft het lang volgehouden!

Maar nog even over die brandstof,
wij mengen ook altijd zelf met castrol..
een paar jaar terug had mijn top 80, die ik toen vloog, een half jaar stil gestaan, en op een gegeven moment uit de schuur getrokken en het stof er een beetje afgeveegt, geen brandstof bijgevuld, 1 keer trekken en lopen, en de brandstof gewoon opgevlogen, niks aan het handje!
nu is mijn ervaring, dat top 80 motoren onverwoestbaar zijn...

Groet

_________________
Ewout de Vries
PAP PA125
PH- 7Y1
Ozone Viper 3/Dudek Snake


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014, 21:20 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
Ik geef ook niet zoveel om ouderdom brandstof voor je gaat vliegen gooi je er toch meestal een paar ltr vers bij en ik denk dat er meer benzine verdampt dan olie dus je smering zal hooguit wat vetter zijn

groet

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 18 Aug 2014, 07:55 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Het enigste punt vind ik over de discussie oude brandstof is. als je de bezine te lang in je tank laat zitten. dan kan die
gaan vergelen. en daar zal je met aspen zeker geen last van hebben denk ik :idea: ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2014, 21:08 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 14 Dec 2012, 22:00
Berichten: 26
Hallo allemaal,

We zijn hier dagelijks mee in de weer, kan er (ik denk te) veel over schrijven, maar zal proberen het kort te houden. Er spelen een paar zaken een rol:

1.het ontmengen van de tweetakt olie
2.het uitzakken van benzinedelen
3.het vervliegen van benzine delen
4.het contact met zuurstof uit de lucht ( zeg maar een soort roesten van de benzine)
5.het contact met vocht uit de lucht
6.de samenstelling van de benzine, met name tegenwoordig de (bio)ethanol

1. Omdat gewone benzine een mengsel is van wel 300 soorten stoffen, is het wat lastig om een tweetaktolie daar heel erg lang inopgelost te houden. Er zijn altijd wel een paar zwaardere of lichtere delen, het is nooit helemaal homogeen. Een tweetakt olie heeft dan ook altijd de neiging om wat uit te zakken. Dit kun je uiteraard oplossen door altijd even je jerrycan te schudden voor gebruik. In je tank is dat misschien wat lastiger.

2. Zoals vermeld, gewone benzine bestaat uit veel verschillende stoffen, waaronder diesel achtige delen en ook LPG achtige delen. De zwaardere delen zullen uit willen zakken.

3. Lichtere delen (gassen) zullen uitdampen. Daardoor neemt onder andere de start capaciteit van benzine af, je gaat als het ware de start-piloot (hier extra toepasselijk.. ;) ) missen. Een motor die niet helemaal goed in orde is zal daar als eerste last van hebben.

4. Zuurstof uit de lucht zal benzine delen als het ware doen "roesten/oxideren". De zuurstof zal zich aan de benzinedelen willen binden. Daardoor veranderd de samenstelling, wat we onder andere duidelijk waar kunnen nemen in de vorm van " vergumming". Ik denk dat menig vlieger wel eens aan een brommerje heeft gesleuteld en wel eens een soort kauwgom onder in het vlotterbakje heeft zien liggen. Deze gum vorming kan tot startproblemen leiden, of slecht lopen doordat delen van de carburateur deels dicht zitten.

5. Buitenlucht bevat altijd vocht. Een benzinetank met ontluchting zal ademen. Dus overdag warm, savonds kouder en er wordt telkens wat verse lucht met vocht aangezogen. Het vocht kan condenseren in de tank en onderin zakken. Maar op dit punt is er de laatste jaren een veel groter probleem aan de hand, namelijk door de toevoeging van (bio)ethanol (=alcohol) in de benzine. Alcohol is hygroscopisch en trekt dus vocht aan. Het zuigt a.h.w. Vocht uit de lucht. De benzine kan dit even vast houden, maar bij een te veel zal het vocht/alcohol uitzakken. Extra naar is het feit dat dit alcohol/vocht mengsel een zuur goedje is dat heel graag aluminium lust. Tegenwoordig is het schering en inslag bij het gebruik van gewone benzine in machines die langere tijd stil staan. Zeker als ze in een vochtige en ademende omgeving staan.
("Ideaal" is bijvoorbeeld een niet verwarmd schuurtje met veel ramen. Overdag lekker warm in de zon, snachts lekker koud, dus grote temperatuur verschillen en lekker vochtige buitenlucht, dan wil het al binnen enkel weken lukken om je benzine om zeep te helpen.)

6. Benzine zoals die aan alle pompen verkocht worden moeten europese normen voldoen. De randvoorwaarden zijn dus allemaal hetzelfde, zoals octaangetallen, maximale concentratische van bepaalde stoffen enz. Maar binnen de normen zijn natuurlijk wat variaties mogelijk. Sommige benzine samenstellingen bevatten bijvoorbeeld meer delen die gevoelig zijn voor vergumming dan andere.
Maar ook hier speelt tegenwoordig de bio ethanol een belangrijke rol, zeker voor gebruikers die wat langer stil kunnen staan. Zie de opmerking onder 5. In europa heeft men afgesproken om langzaam maar zeker steeds meer bio brandstof te gebruiken. Voor benzine gebruikt men hier de alcohol voor. Op dit moment moet er een gemiddeld percentage van ruim 5% aan
Bio ethanol aan benzine toegevoegd worden. Dit percentage zal de komende jaren oplopen.

Al deze verouderings zaken van benzine kunnen invloed hebben op je motor.
Uiteraard is het ontmengen van olie gevaarlijk i.v.m. eventueel een smeer gebrek, maar ook van een te vet mengsel. (vet slaan bougie)
Maar zaken als gum vorming en zeker vocht in je paramotor wil je zeker niet hebben. Ook al start je motor bijvoorbeeld nog wel, bij een deels verstopte carburateur bestaat de kans dat je motor te weinig benzine krijgt. Te arm gaat lopen. Dat kan tot schade lijden, zelfs tot complete vast lopers.
Uiteraard is vocht een extra aandachtspunt bij het vliegen in de winter, inde lucht kan je carb. bevriezen!
Ook kan dit verouderen leiden tot een verminderde weerstand tegen pingelen (kloppen). Het octaangetal van je benzine is dan te laag geworden, waardoor je een slechte verbranding kunt krijgen met schade of compleet vast lopen van je motor.

Bovenstaande is niet bedoeld om iedereen bang te maken en ook niet om iedereen naar Aspen te bewegen!! Maak vooral je eigen keuze en we verkopen uiteraard graag Aspen benzine, maar alleen als je zelf helemaal overtuigd bent!
Maar we willen graag onze ervaringen delen.
Al 25 jaar lang importeren wij Aspen alkylaatbenzine naar de Benelux landen en in die 25 jaar hebben we al heel wat gezien, met name op het gebied van twee takt motoren.
Dus doe er je voordeel mee en houdt deze prachtige sport zo veilig mogelijk!


Groeten, Ernst


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.