Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 21:03

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 20 Aug 2014, 08:05 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 19 Jul 2013, 21:27
Berichten: 50
Woonplaats: Winsum (Groningen)
Duidelijk verhaal Ernst.
Ik begrijp dat je wat belangen hebt, maar je blijft wel eerlijk.
Ik geloof stellig in de meerwaarde van Aspen, maar zoals Jacques al zei, de prijs zal het struikelblok blijven, € 18,55 voor 5 liter is geen kattenpis.

_________________
Berend

Vertel mij en ik vergeet
Laat me zien en ik onthoud
Laat me doen en ik begrijp


-CONFUCIUS-


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 22 Aug 2014, 19:49 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
aspen :shock: dat komt bij mij never nooit in de tank. zelf mengen veel beter,dan weet je zeker dat je motor de goede smering krijgt.die lettertertjes op de verpakking vertelen je echt nie alles. en net wat joost zegt verse benzine bij de oude in doen. niks aan de hand kan alleen inderdaad wat vetter zijn en inderdaad oude mengsmering,kan in de grasmaaier ma kan wat roken uit de uitlaat :lol:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 24 Aug 2014, 09:10 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Hoi Ernst,

Van dit soort uitgebreide uitleg en onderbouwing word ik helemaal blij. (Tja, dat heb je met onderwijskundig adviseurs ;-) )

Ik gebruik zelf ook Aspen in mijn "tuingereedschap". Overwegende dat ik daar toch niet zo heel veel brandstof in verstook is de prijs wel overkomelijk. En ja, als je de bedrijfszekerheid van je motor afzet tegen de vliegveiligheid, dan is uiteindelijk natuurlijk niets te duur.

Wat ik me nog afvraag is of er in Aspen additieven zitten die de meer "natuurlijke" verouderingsprocessen van benzine afremmen. In dit geval zou het bijmengen van Aspen in een standaard mengsel ook zinvol kunnen zijn.

Een andere vraag is of Aspen ook aan de Europese normen moet voldoen qua bio-ethanol?

Groet
Arjen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 24 Aug 2014, 21:22 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 14 Dec 2012, 22:00
Berichten: 26
Hallo Arjen,

Bedankt en graag gedaan.
Ik had net weer een heel antwoord klaar, maar ik deed iets niet goed, waardoor het verloren is gegaan... :cry:
Om toch alvast wat te antwoorden:
Nee, een beetje Aspen bij gewone benzine mengen heeft geen nut. (de boosdoeners in gewone benzine, met name olefinen zullen toch hun verouderingswerk blijven doen)
Aspen bevat geen ethanol en hoeft dat ook niet.

Misschien wil je nog wat meer weten over Aspen alkylaatbenzine, op http://www.aspen-benelux.nl tref je veel info aan.

En Berend, inderdaad heb ik belangen bij Aspen, wil het daarom ook zo neutraal mogelijk houden, bedankt voor jouw waardering. Eigenlijk kent Aspen alleen maar voordelen ( ook vele technische!) alleen de hogere prijs is een nadeel. En eerlijk is eerlijk, zoals volgens mij de gebr. De vries ook al aangeven, als je goed met je brandstof omgaat (en veel vliegt... ;) ) kun je natuurlijk ook met gewone benzine goed uit de voeten.

Maar ik wil er best nog wel eens wat tekst aan wijden om de andere voordelen van Aspen uiteen te zetten, maar wordt me nu te laat.

Ernst.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2014, 09:57 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
In ieder geval heeft je verhaal weer een grasmaaier van de buurman aan de praat doen krijgen :P
Hij kwam afgelopen week aan de deur " mijn grasmaaier doet het ineens niet meer".
Na doorgevraagd te hebben wat hij had gedaan, alvorens de machine het ineens niet meer deed, was het antwoord simpel: benzine getankt, want hij was leeg.
Na eerst de standaard zaken als vonkjes, luchtfilter en carburateur nagezien te hebben, kwam de brandstof aan de beurt, want dat was als laatste toegevoegd toen de machine niet meer startte.
Buurman kwam al aanlopen met een lege jerrycan, waar nog een minimaal bodempje/restantje inzat.
Vervolgens hiermee de verdampingsproef gedaan door dit op het gedemonteerde motorkapje te gieten en dan afwachten of alles verdampt om zo evt water op te sporen.
Omdat ik een beetje ongeduldig was ook wat mengsel tussen mijn vingers gewreven en dan voel je al iets vreemds, na te ruiken bleek er ook geen diepe "hinderlijke" benzinedamp vanaf te komen en de vinger bleef nat...vreemd!
Tijdens zijn volle tank over te hevelen in een doorzichtig schaaltje, bleek de brandstof eerst troebel en daarna helder...weer vreemd.
Nu was een steeds grotere "bel" waar te nemen op de bodem van het schaaltje wat duidt op een andere substantie...idd water!
Bleek dat buurman zijn jerrycan wel altijd afsloot met dop incl. rubber ring, maar daartussen altijd een plastic wegwerphandschoen deed tegen lekken.
Juist deze handschoen zorgde voor het zgn ademen waar eerder over werd gesproken, omdat hierdoor de can niet goed werd afgesloten en vocht in de benzine werd opgenomen.
Na het verwijderen van alle substantie uit carburateur/vlotter en leidingen, liep de motor weer als een zonnetje.
Zo zie je maar weer :roll:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2014, 11:20 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Jw,
Dan had je hem gelijk aan de Aspen moeten helpen, dan kan hij hem zonder problemen een winter over laten staan.

Gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2014, 11:45 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Moet volgens mij ook wel een vrij oude grasmaaier zijn.
De meesten zijn tegenwoordig wel 4-takt.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2014, 15:23 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Toch mooi hoe lang je kan leuteren over brandstof..... ;)
Maar nu even praktisch:
Ik heb door omstandigheden weinig gevlogen afgelopen jaar maar hoop een dezer dagen weer de lucht in te gaan.
In m'n jerrycan zit 10 liter mengsmering van ruim 1 jaar oud.
Naar de milieustraat ermee, of toch gewoon opvliegen? Aan de brandstof zelf is niets vreemds te zien.
Wat zouden jullie doen? :(

Groeten
Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2014, 15:49 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
@Jacques: Met deze winters maaien we in de winter gewoon door
@Arjen: Idd was dit een 4T, maar daar kan net zo goed water in gaan zitten.
@Patrick: naar mij opsturen voor "analyse" of zelf in de lege tank van de auto gooien en bijvullen met benzine of diesel.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Hoe snel verouderd brandstof?
BerichtGeplaatst: 30 Aug 2014, 18:04 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 14 Dec 2012, 22:00
Berichten: 26
Arjen,
(Ter info) Aspen is ook verkrijgbaar als Aspen 4, voor 4- takt motoren. En het probleem van verouderen speelt ook bij 4 takt motoren.
Patrick,
Ik zou i.d.d. Voor de zekerheid verse mengsmering maken voor je paramotor. (Of Aspen 2 gebruiken... ;) )
De oude mengsmering ergens anders opmaken, brommer? Of in een grasmaaier, eventueel auto, maar pas ook daar een beetje op. Tegenwoordig wordt de techniek steeds fijner en je auto wil ook het liefst zo schoon mogelijke brandstof.
10 liter benzine in een dieselauto gooien zou ik niet doen, zeker niet als het een vrij moderne auto is.

En ja, (Patrick) er valt heel wat te vertellen over brandstoffen...maar soms moet je i.d.d. Heel praktisch blijven en bijvoorbeeld niet een handschoen tussen je dop stoppen... :P

Als er vragen zijn stel ze gerust, ik ben wel niet dagelijks op dit forum, maar deel graag deze kennis. En zeker als het gerelateerd is aan onze prachige sport!!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.