Ik heb op mijn tiger 160cc van adventure een 1,30 prop zitten met een spoed van 8 graden. Kan iemand mij vertellen of er een prop op kan met een grotere spoed? Ik wil er namelijk de maximale thrust uit halen. Eventueel een 3 bladsprop met andere reductieverhouding?
_________________ Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),
Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36 Berichten: 549 Woonplaats: Oosterbeek
Beste Dirk, Ik adviceer je dit te ondnemen samen met Jurg! Je kunt namelijk niet ongestraft andere props monteren zonder te meten en met name kun je verandering krijgen in de labda waarden. De labda waarde geeft de waarde aan van de optimale verbranding en deze is bij fresh Breeze vastgesteld op 13 voor 2 takt motoren, 15 is idelaal voor 4 takt maar is weer grenswaardig voor onze 2 takt motoren. Deze waarde kan maar zo veranderen bij de motage van een andere propeller met meer of minder spoed. Een drieblads prop kan bij sommige motoren een zeer iritante resonantie geven,die eigenlijk ondragelijk is voor het oor. Bijna alle fabrkanten kiezen voor een topprestatie met bijbehorende ( meestal te vlakke prop), wurgen tot een aanvaartbaar geluid is makkelijker maar net zo riskant. Het voordeel van een tweeblads is, dat er maar 2 tips geluid maken en niet drie. Voor meer vermogen moet je meer slip van lucht op het blad tolaten, maar dat heeft een neve effect (meer lawaai). Vandaar dat Fresh Breeze waar mogenlijk kist voor ket stillere L-profiel en een zo groot mogenlijke pits,maar dat gaat vaak weer ten koste van vermogen enz. Dus overleg het eerst met Jurg, en vervolgens samen met hem richting Helix.
Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag geen bijlagen plaatsen