Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 14:29

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Propkeuze max. thrust
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2015, 16:22 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 14 Jul 2010, 16:43
Berichten: 0
Ik heb op mijn tiger 160cc van adventure een 1,30 prop zitten met een spoed van 8 graden.
Kan iemand mij vertellen of er een prop op kan met een grotere spoed?
Ik wil er namelijk de maximale thrust uit halen.
Eventueel een 3 bladsprop met andere reductieverhouding?

_________________
Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),

Dirk


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Propkeuze max. thrust
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2015, 18:39 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Beste Dirk,
Ik adviceer je dit te ondnemen samen met Jurg!
Je kunt namelijk niet ongestraft andere props monteren zonder te meten en met name kun je verandering krijgen in de labda waarden.
De labda waarde geeft de waarde aan van de optimale verbranding en deze is bij fresh Breeze vastgesteld op 13 voor 2 takt motoren,
15 is idelaal voor 4 takt maar is weer grenswaardig voor onze 2 takt motoren.
Deze waarde kan maar zo veranderen bij de motage van een andere propeller met meer of minder spoed.
Een drieblads prop kan bij sommige motoren een zeer iritante resonantie geven,die eigenlijk ondragelijk is voor het oor.
Bijna alle fabrkanten kiezen voor een topprestatie met bijbehorende ( meestal te vlakke prop), wurgen tot een aanvaartbaar geluid is makkelijker
maar net zo riskant. Het voordeel van een tweeblads is, dat er maar 2 tips geluid maken en niet drie.
Voor meer vermogen moet je meer slip van lucht op het blad tolaten, maar dat heeft een neve effect (meer lawaai).
Vandaar dat Fresh Breeze waar mogenlijk kist voor ket stillere L-profiel en een zo groot mogenlijke pits,maar dat gaat vaak weer ten koste van vermogen enz.
Dus overleg het eerst met Jurg, en vervolgens samen met hem richting Helix.

Sterkte, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Propkeuze max. thrust
BerichtGeplaatst: 08 Jan 2015, 19:31 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 14 Jul 2010, 16:43
Berichten: 0
Bedankt voor je antwoord Jacques.
Ik begrijp dat experimenteren wel eens duur kan gaan worden.
Ik zal eens met Jurg overleggen.

_________________
Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),

Dirk


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.