Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 17:41

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 10 Aug 2011, 07:47 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Ik kom vanuit het bergvliegen in de Paramotorwereld terecht, en vind het thermieken nog steeds erg leuk, alleen erger ik me een beetje aan het gepiep van mijn hoogte meter, doordat je normaal stijgt met je motor aan.
Nu heb ik misschien een alternatieve manier gevonden om een thermiekbel te zoeken, echter ik ben nog in experimentele fase dus ik zoek nog enkele enthousiaste paramotor-thermiekers die met mij mee willen testen en denken.
En je voelt hem al aankomen, als het allemaal gaat werken, dat komt er nog weer een gadget bij op de komende beurs in Wageningen, ideetje van Yvin :lol:

Het Idee is als volgt;
De huidige hoogte meters meten de absolute hoogte op basis van druk en de verticale snelheid wordt berekend op basis van de hoogte verandering. Deze verticale snelheid is dus een afgeleide van de versnelling.
Dus volgens de theorie kan ik met het meten van de versnelling ook een thermiek bel opzoeken, en de rand misschien nog wel sneller/nauwkeuriger vinden dan door een hoogte meting. Het grote voordeel hiervan is dat de sensor alleen even piept als je de thermiek bel in gaat, en even iets lager piept als je de bel weer uit gaat. De duur van het piepje geeft dan aan hoe sterk de bel is, en de toonhoogte geeft aan of je omhoog (de bel in) dan wel omlaag gaat.
Er is nog een voordeel, een versnellings sensor is goedkoper dan een druksensor, maar ook veel kleiner en zuiniger, dus ik kan b.v. een sensor maken die je aan de binnenkant van je headset plakt, zodat je de piepjes goed hoort terwijl je met motor vliegt.
Ik was van plan om een stuk of vier van deze sensoren te maken, en door enkele thermiekers van jullie te laten testen. Wie heeft interesse?

Heb je een Iphone, dan kun je ook testen met het programma’tje G-force, deze geeft ook een piepje af, maakt alleen geen onderscheid in toon hoogte.
(wil je een Iphone kabeltje zodat je het toonje ook goed hoort kijk dan even op; viewtopic.php?f=156&t=4772)

G-force programmatje voor de Iphone;
Afbeelding

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 11 Aug 2011, 22:32 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Uhm officieel mag je met een paramotor niet boven de 400mtr komen..is thermieken dan nog wel leuk???

Ik heb zelf een temperatuurcensor die aan de helling aangaf wanneer een bel loskwam, ook leuk en mss bruikbaar.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 12 Aug 2011, 09:00 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Er zijn plekken in Nederland waar je wel hoger mag.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 12 Aug 2011, 11:44 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Zonder transponder?

Mmm moet m'n theorie na 15 jaar maar weer eens ophalen.... :roll:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 09 Sep 2011, 22:19 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 19 Aug 2010, 18:47
Berichten: 15
Kan iemand mij vertellen waar die plekken zijn waar je hoger dan 1200 voet mag vliegen. Ik heb eens rond gevraagd maar tot nu toe geen antwoord gekregen. Het verhaal doet wel de ronde maar er zijn maar weinig mensen die het schijnen te weten.

Thanks !!

Groet, Daan

_________________
Ik vlieg een Flanders Silent Twin met de Independence T-Fighter


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 10 Sep 2011, 20:15 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
http://www.knvvl.nl/uploads/g6wRcpRPYkw ... Z_2008.pdf

Kijk eens naar bovenstaand verhaal. Daarin staat duidelijk aangegeven hoe hoog je mag vliegen zonder transponder. Je zult zien dat je buiten werkdagen van 0800-1600 (0700-1500) aanzienlijk hoger mag vliegen dan 1200 ft. Vandaag nog even op 750 meter wezen loeren in het gebied TMZ ZUID D. Daar mag je tot 2500 ft. In het overgrote deel van Nederland mag je buiten de gemelde perioden veel hoger (tot FL 45 zelf op vele plaatsen!). In het bovenstaande document zie je dat haarfijn uitgelegd met een kaartje er bij.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Paramotor en thermieken ?
BerichtGeplaatst: 10 Sep 2011, 21:46 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 19 Aug 2010, 18:47
Berichten: 15
Bedankt Rene,

Hier heb ik wat aan. Ik ga het eens goed bekijken en uiteraard ook eens wat hoger dan 1200 voet de lucht in.

Groet, Daan

_________________
Ik vlieg een Flanders Silent Twin met de Independence T-Fighter


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.