Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 23:10

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: vingergas
BerichtGeplaatst: 02 Apr 2012, 06:30 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
heeft iemand hier ervaring mee, is dit handig!

Afbeelding
http://www.aef-gliders.com/leshop/

dit hieronder lijkt me ook handig maar als de batterijen leeg zijn of je verliest hem! en een kind gaat er mee spelen!

Afbeelding
http://pi-wi.fr/Pi-Wi.php


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012, 08:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Hoi Jacco,

Ik vind het een interessant onderwerp dat je aan kaart,
De vraag is eigenlijk; Is er een handiger manier van gas geven te bedenken?

Het vingergas ziet er erg mooi uit maar valt voor wat mij betreft af want het lijkt me niet handig met dikke handschoenen, en lastig snel af te doen als je b.v. je riemen iets wilt verstellen. Dus ik zou er voor draadloos gaan in zo’n geval.
Dan de PiWi daar heb ik me in het verleden al eens in verdiept, mooi ding maar hiervan vindt ik het grootste nadeel dat de servo rond de carburateur gebouwd wordt, en eigenlijk in de plaats van de bestaande gashendel komt. Ik vindt dat het in alle gevallen mogelijk moet zijn een electronische bediening mechanisch over te nemen.
Dus ik dacht zelf aan een draadloos systeem, om de manier van gas geven comfortabeler te maken. Maar daarbij moet je elk moment naar jou vaste gashendel kunnen grijpen.
Dat houd in dat je de ontvanger module met servo als een soort klik module naast je borst draagt, hang je de gashendel daarin dan neemt de draadloze bediening het over.
Ik heb al een soort prototype gemaakt van de gashendel;
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij heb ik gekozen voor “duim gas” aan de tokkel.
- Links en rechts te dragen
- Hand/Duim blijft vrij riempjes
- Aan de tokkel bevestigd, waardoor je eigenlijk maar één hendel in hand hebt.
- Zeer eenvoudige cruisecontrol, met geheugen (dus knop ingedrukt en de motor loopt vanzelf weer naar level vlucht, of blijft op toeren)
Nadeel; ik gebruik bij de start geen a-riser assist (trike), dus ik heb de duim ook nodig om de a-riser overheen te leggen, maar ik denk in dat geval wel even met de wijsvinger te kunnen gasgeven.
Het principe van gas geven heb ik een beetje gekopieerd van mijn oude race-baan, en daar was ik goed in vroeger :) Het gas veert nu automatisch terug, maar misschien is het m.b.v. een ring om je duim (zonder retourveer) ook wel makkelijk te bedienen?
Maar ik ben zeer benieuw naar de mening van jou en anderen om zo op de perfecte methode uit te komen?

Wat wel een nadeel is volgens de Profs, dat er een tijd vertraging in zit bij draadloze systemen. Misschien is het merkbaar, ik weet het nog niet.

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012, 10:18 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Roger,
Ziet er goed uit. Lijkt me inderdaad heel plezierig als ik de gashandel niet steeds hoef vast te houden of beter kan "opbergen" als ik de cruisecontrol gebruik. Ik vraag me wel af of je niet je motor moet kunnen uitzetten via de remote. En ik ben ook heel benieuwd hoe je cruise control gaat werken.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012, 11:59 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Jacco,
Het vingergas moet je vergeten,bij fresh breeze hebben ze er een aantal kunnen testen.
Hij lijkt leuk maar is het niet, vermoeiend voor je vinger,het platic is te hard en bros,dus snel kapot.
jij hebt zelf het mooist gas dat er is van fly-product(simpel en degelijk) en licht daarbij ook nog goed in de hand.
Het ontwerp van Roger bevalt me beter,hoop alleen dat hij beter is dan zijn benzine verbruiksmeter :lol:
Had er één aan Fresh Breeze kado gedaan :mrgreen: .........kreeg hem helaas weer terug,nadat ze hem
nauwkeurig hadden getest.
Hij gaf al snel 6Lieter per uur aan terwijl het 4 lieter was,..........zonder van mijn goede voornemen
dit te verschenken.
Zal hem zelf ook nog eens proberen,(heb er twee)dus kan ik ze achter elkaar zetten :lol:

Gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2012, 07:06 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
ik vond het zelf ook erg intressant toen ik het tegen kwam op het net,
maar een ander aspect is toch veiligheid en ja mijn handgas is al erg prettig en verliezen doe je ook niet zo snel.
ik kwam dit handgas tegen en het schijnt dat er al scholen zijn die piwi gebruiken om zo de handeling van het gas geven over te kunnen nemen!
ik heb daar zo mijn ideen over.
wel een leuke gadget.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Duimgas met cruisecontrol
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2012, 19:59 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Heren,

Ben weer iets verder;

Ik heb een bevestiging plaat gemaakt voor mijn gashendel, werkt met aan twee kanten sterke magneten, dus hij centreert zichzelf. En is er met één hand direct af te halen, en op te clicken.
Afbeelding
Afbeelding


Met behulp van een sterke servo wordt het gas elektronisch bediend,
Afbeelding

Er moeten nog knopjes (set/preset) op de draadloze gashendel om de cruisecontrol in te kunnen stellen,

Wordt vervolgd,

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 05 Apr 2012, 22:23 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Roger,
Hoe ga je je motor uitzetten bij de radio bediende gashendel?
Nog bedankt voor de snelle instructie van de meter,het was dus een instellings fout van de tester.
Ga het nu zelf ook maar eens proberen. ;)
Roger 8-) is jou naam niet eigenlijk Willy Wortel :mrgreen:
GTR, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 06 Apr 2012, 06:20 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Jacques schreef:
Roger 8-) is jou naam niet eigenlijk Willy Wortel :mrgreen:
GTR, jacques


:lol:

Inderdaad.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 06 Apr 2012, 08:24 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Jaques en Rene,
Jullie geven terecht aan dat er eigenlijk ook een stopknop op de remote moet komen, echter dit gooit de eenvoud in het concept omver.
Nu bestaat de set uit een remote-gashendel en een ontvangermodule in de vorm van een ophangplaat voor je vaste-gashendel. Op deze manier is het systeem binnen 5 minuten te installeren en hoef je geen draden aan te sluiten. Zou ik met een remote stopknop werken dan moeten er draden aangesloten worden.
Het is misschien mogelijk de stop knop door de zelfde servo te laten bedienen, maar als mijn vaste-gashendel aan de ophangplaat hangt ik kan met de tokkel in de hand bij de stopknop . (rode knop bovenop, in het onderste plaatje zichtbaar). Daarvoor hoef ik niet de gashendel in de hand te nemen.
Zit er nog wel over te denken om deze knop te vervangen door een noodstop knop, je hoeft hem dan alleen kort in te drukken en hij blijft in die stand. (nu moet ik hem nog vasthouden tot de motor echt uit is).
Bedankt voor het meedenken,

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: vingergas
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2013, 19:12 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:39
Berichten: 24
Beste Piloten,

Na een 6 tal vluchten met de cruise contol van Roger kan ik alleen maar zeggen dat het een pracht apparaat is.
Geen draden naar motor of carburateur. Met 2 tyraps aan het harnas monteren is het enige dat nodig is. Natuurlijk moet je ook nog 2 magneetjes op je gashandel monteren, maar dan ben je klaar.

Het apparaat brengt je naar de gewenste hoogte, of als je level wilt vliegen dan regelt het ding zichzelf in.
Er makkelijk voor de wat langere vluchten. De rode stopknop van je handgas blijft goed bereikbaar. En mocht het ding onverhoopt met een lege batterij komen ( na 48 uur ) dan gebeurt er niets en pak je eenvoudig je handgas weer in je hand. De ingebouwde batterij is oplaadbaar met de bijgeleverde 220 v voeding.

Bij mijn motor zit de cruise control laag gemonteerd aan het harnas ( adventure x-race ). De bediening werkt verder zolas Roger het beschreven heeft.

wat mij betreft een aanrader!

groet

roel


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.