Beste snorvliegers,
Al een tijdje had ik last van een trilling in mijn motor. Je raakt er aan gewend, maar toch blijft dat onderbuik gevoel. Inmiddels was er al letterlijk iets kapotgegaan (getrild), een ophanging van mijn uitlaat.
Via de importeur was dit meteen gerepareerd, inclusief de twee ophangrubbers, waarvan ik er zelf maar één als kapot gezien had. Toch lekker, dat de importeur een scherp oog heeft. Ik had de motor zelf toen niet bij me, alleen de uitlaat. Dit was een paar weken geleden.
Sindsdien niet meer gevlogen, wachten tot het weer goed was op een dag, dat ik ook vrij had.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om andere vliegers eens naar het trillen van de motor te laten kijken. Ja, het trilt wel erger, dan normaal. Afijn, die avond (twee dagen geleden), mede om een andere reden, toch maar niet gevlogen.
Gisterochtend even contact met Jacques (de importeur dus) gezocht om een afspraak te maken, zodat hij er naar kon kijken. Vandaag kon ik direct langskomen. Top!
- Eerst naar de afstelling van de motor gekeken. Wel opnieuw helemaal afgesteld, maar daar lag het niet aan.
- Vervolgens, de prop nagegeken op imbalans. Helemaal goed.
- Het zou aan het startsysteem kunnen liggen (startkoord). Het gaat dan om het gedeelte, dat aan de motor vastzit.
- Ik liet Jacques ook nog even naar montage van de prop kijken. Op het veld viel het één van de vliegers op, dat de bouten wel erg ver door de achterkant heenstaken.
Jacques keek er ook even met een kritisch oog naar en startte de motor om te analyseren of de prop heen en weer bewoog. Er bleek een uitslag van ongeveer 1 1/2 cm te zijn.
Even een nieuwe prop erop gezet en de motor opnieuw afgesteld.
En toen was het probleem dus opgelost.
Vast is vast dus.
Ik vond het zo belangrijk, dat de prop goed vast zat, dat ik elke keer voor het vliegen de prop iets vaster draaide. Daardoor is de bevestigingsplaat in de prop gaan vreten. Ditzelfde gebeurde ook aan de achterkant. Het gevolg is duidelijk: de prop staat niet goed meer op de as met alle gevolgen van dien.Hopelijk kan ik het vanavond gaan uitproberen. Op de grond draait hij als een zonnetje.
Het fijne is weer, dat Jacques meteen verder naar de motor is gaan kijken. Door het trillen was ook een rubbertje onder de tank behoorlijk versleten. Verder geen zichtbare zaken geconstateerd.
De kosten van een prop armer, maar een ervaring rijker reed ik weer heel tevreden naar huis. Het niet alleen fijn als een probleem opgelost wordt, de manier waarop is wellicht nog fijner.
Thanks Jacques!
Hieronder drie foto's.
De plaat lijkt op de foto vrij recht, maar in werkelijkheid is hij echt krom.

Groetjes,
Frank