Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 15:31

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Starten met 0-wind.
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 12:22 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
2006 13:37:40 Onderwerp: Starten met 0-wind.

--------------------------------------------------------------------------------

Mark Markerink



Geregistreerd op: 2-3-2005
Berichten: 8
Woonplaats: Eibergen
Geplaatst: Di Sep 27, 2005 8:53 pm Onderwerp: Starten bij 0-wind

--------------------------------------------------------------------------------

Op het duitse forum: www.motor-schirm.de staat onder "algemeen"
een stuk over "nieuwe starttechniek bij weinig wind". Wie kent dit
Het interesseert me wel, want bij mij lukt het nog niet echt

Naar boven


Alfred



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 24

Geplaatst: Wo Sep 28, 2005 6:36 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Mark,

1 : Het scherm moet er voor 'geschikt' zijn ( het ene scherm laat zich nu eenmaal gemakkelijker opzetten dan het andere )
2 : Leg het scherm PERFECT neer (in hoefijzer vorm met de tippen naar binnen)
3 : Zoek vervolgens (met contact op de A lijnen) het midden van het scherm op
4 : Doe 1 á 2 stappen naar achteren (let op dat je niet in je lijnen gaat staan)
5 : Handen breed langs de kooi.
6 : A lijnen vast... en rennen als een wilde kanarie !!!!!
7 : zodra het scherm (onder 45 graden komt en dit is gevoell) geef je een beetje gas (niet eerder anders worden je lijnen naar de prop gezogen !!)
8 : Blijven lopen en zodra je lift voelt (iets..) input aan de remlijnen geven om lost te komen en daarna weer je handen hoog houden.

Véél oefenen met harnas (zonder motor) om het gevoel te ontwikkelen.

Succes

Naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22-2-2005
Berichten: 46
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Wo Sep 28, 2005 11:42 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Wij hebben makkelijk praten Alfed, want we vliegen met een Powerplay, die kun je starten met twee vingers in je neus.

Ik ben regelmatig met dit scherm gestart bij nul-wind met een volle tank (11 liter) en geen centje pijn.

De methode die Alfred beschrijft is de perfecte methode om een nul start uit te voeren.

Succes!, Martijn
_________________
www.SnorVliegen.Net

Naar boven


Mark Markerink



Geregistreerd op: 2-3-2005
Berichten: 8
Woonplaats: Eibergen
Geplaatst: Wo Sep 28, 2005 5:48 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor jullie goede advies.

Jacques heeft mij ook al met raad en daad bijgestaan , en volgens hem is het een combinatie van factoren.
Ik blijf gewoon oefenen.

Maar nu zijn we er nog niet uit over de manier van starten zoals deze omschreven staat op het duitse forum

Naar boven


Yvin
Site Admin


Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 102
Woonplaats: Bujumbura
Geplaatst: Wo Sep 28, 2005 7:14 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Mark,

Als je slim bent dan laat je iemand die normaalgesproken geen problemen heeft met een nulwindstart het eens proberen met jou chute. Mocht diegene dan ook niet wegkomen dan vrees ik dat je in de buidel moet tasten voor een Powerplay.

Ik heb het verhaal gelezen op het duitse forum en ik ga het voor de gein eens proberen. Misschien dat het inderdaad helpt voor ,, oude ,, schermen of schermen welke zich niet makkelijk laten opzetten.

http://www.maylein.schlude.org/starttechnik.htm


Ik weet wat je doormaakt want ik had voor mijn Powerplay ook een chute waar ik niet of nauwelijks mee wegkwam met nul wind.
Ik dacht het ligt aan mij maar toen liet ik het Alfred proberen en als er iemand kan rennen dan is het Alfred ( hij beschikt over de edele tred van een struisvogel ) maar hij kreeg het ook niet voor elkaar.

Ik heb toen een paar keer meegemaakt dat ik niet mee kon vliegen en ja, dan word je gek. Jacques en Alfred lekker weg en RoCCo zat te grommen in het gras.

Met enige tegenzin vergreep ik me aan zijn Powerplay en ik was verkocht. Iemand die structureel niet wegkomt met een Powerplay moet zijn hobby gaan verruilen voor de macraméclub.

Ik zit alleen nu met een ander probleem tijdens de start. Heb je die foto van Alfred gezien? Als ik dat naast me zie staan ben ik teveel afgeleid, hahaha.

Greeeeeetzzzzzzzzzzzzz,

Yvin










_________________
Ceterum Censeo Birrum Bibendum Esse!!!

Naar boven


Flyguy



Geregistreerd op: 1-3-2005
Berichten: 11
Woonplaats: Reeuwijk
Geplaatst: Do Okt 20, 2005 11:29 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Mark,

Een interessant videootje hierover vind je hier:
http://www.harzergss.de/videos/motorsch ... rm_dsl.wmv
Het behandelt gelijk ook de pre-flight check maar weer eens.
Hoewel in het germaans is het absoluut de moeite waard er eens (of vaker) naar te kijken, zeker ter voorbereiding op de voorwaardse rugzak-start.

Doe hier uw voordeel mee!

Groet,

Hans
_________________
PH-9Q8

Naar boven


paramax



Geregistreerd op: 26-12-2005
Berichten: 37
Woonplaats: Drachten
Geplaatst: Ma Dec 26, 2005 1:16 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik had in het begin ook veel moeite met een nul-wind-start.
Na de tip van ons aller Nucu kan ik het nu ook;
Belangrijk is dat het scherm ECHT goed uit ligt, met de lijnen perfect vrij.
Het midden (boven de stip) nu wat overdreven aantrekken zodat er een soort banaanvorm ontstaat. (het midden moet immers eerst omhoog)
De truuk is dat je het scherm met een korte polsbeweging in een ruk optrekt terwijl je voorwaarts loopt.
Nog belangrijker is dat je ALLEEN maar de A-risers blijft vasthouden (dus niet de tokkels gebruiken) En dan rennen !!!!
A-risers net zoals vasthouden totdat je enkele meters in de lucht hangt, pas daarna gaan sturen met de tokkels.
Waar ik dan weer moeite mee heb is de landing bij nul-wind. Het gaat dan meestal zo hard dat ik voorover door mijn landingsgestel ga en op mijn knieen terecht kom. Bij nul-wind gebruik ik kniebeschermers.....

Naar boven


tinus



Geregistreerd op: 22-2-2005
Berichten: 46
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Di Dec 27, 2005 10:08 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Max,

Daar is ook een trucje voor maar je moet het wel een paar keer oefenen.
Je komt normaal aanvliegen met de motor aan en vliegt een 'nulletje' op ca 1 meter hoogte. Je moet al uit je zitje gekomen zijn. Vervolgens ga je flaren terwijl je vermogen op de motor blijft geven.
Het scherm komt bijna tot stilstand en je kunt zo op de grond stappen. Daarna direct omdraaien, en je motor uitzetten.

In het begin is het een beetje eng, maar na 3 keer wil je niet anders meer.
_________________
www.SnorVliegen.Net

Naar boven


paramax



Geregistreerd op: 26-12-2005
Berichten: 37
Woonplaats: Drachten
Geplaatst: Di Dec 27, 2005 11:59 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Martijn,

Ik heb het je al een paar keer zien doen, geloof ik...
Zal het eens proberen.
Zoals het nu gaat is niet prettig; Je komt zonder motor knoerthard aanvliegen en kunt weinig meer bijregelen; vaak kom ik verder uit dan gedacht. Ik wil niet te vroeg remmen want dan donder je meters naar beneden (ook al eens gehad...) Als je te laat remt dan kun je het niet belopen (tenminste ik niet) en val je op je knieeen.

Woensdagmiddag is het mooi winterweer. De asfaltbaan op EHDR is dan intussen allang weer opgedroogd. Zal dan eens een poging wagen.
En een leuk filmpje maken met mijn bulletcam van het witte Friese landschap.

Naar boven


Yvin
Site Admin


Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 102
Woonplaats: Bujumbura
Geplaatst: Za Feb 25, 2006 2:21 am Onderwerp: Pendellanding

--------------------------------------------------------------------------------

Mocht je een meter te laag eng vinden dan kun je ook op ongeveer 10 meter hoogte een nul vliegen en dan de motor uit. Je krijgt dan extra vaart ( pendellanding ) en je landt als een veertje.

Niet echt veel lager dan 10 meter doen anders kan de chute niet uitpendelen en dan zijn kniebeschermers niet voldoende. Niet voor de beginner dus. ( moet je mij horen )

Yvin
_________________
Ceterum Censeo Birrum Bibendum Esse!!!

Laatst aangepast door Yvin op Wo Mei 17, 2006 8:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Naar boven


paramax



Geregistreerd op: 26-12-2005
Berichten: 37
Woonplaats: Drachten
Geplaatst: Do Mrt 16, 2006 9:36 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Heb de truuk van Martijn een paar keer uitgeprobeerd van de week en het werkt.
Is inderdaad wel wat trikkie gevoel om op een meter hoogte toch gas te geven en dan te remmen. Je kantelt een beetje achterover, maar juist als je denkt op je rug te vallen dan sta je ook. (of geef ik dan teveel gas...)

Naar boven


Yvin
Site Admin


Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 102
Woonplaats: Bujumbura
Geplaatst: Zo Apr 16, 2006 3:57 pm Onderwerp: Landen met ,, nul ,, laag boven de grond.

--------------------------------------------------------------------------------

Op dit filmpje zie je iemand die laag een nulletje vliegt en dan landt.

Greetzzzzz,




http://www.parafun.be/movies/poitiers2006.wmv
_________________
Ceterum Censeo Birrum Bibendum Esse!!!

Naar boven

_________________
Si vis pacem para bellum.







Laatst aangepast door Yvin op Ma 18 Aug, 2008 21:15:43; in totaal 1 keer bewerkt

Terug naar boven


Yvin
Site Admin


Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Ma 18 Aug, 2008 15:55:18 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Op je eten letten is ook erg belangrijk met een 0 windstart.

Ik werd steeds zwaarder en begon 100 kilo+ te wegen en met nul wind en een volle tank lukte het niet of nauwelijks meer .

Ik ben weer begonnen met sporten en op het eten letten en mijn laatste 0 windstart was perfect.
Veel input, dan met behulp van de motor het scherm opblazen en dan rennen als een kanarie. Ook blijven rennen als je denkt te gaan vliegen. Pas bij echte lift de tokkels 50 cm omlaag en dan deze weer direct langzaam omhoog laten komen.

Ik heb de Belgen wel eens gehoord over een powerstart. Ik bedoel dan niet wat ik doe maar echt achteroverleunen met veel gas en dan je laten katapulteren als het ware.
Heeft iemand hier ervaring mee of beter nog, een filmpje?

Greetzzz,

Yvin.

_________________
Si vis pacem para bellum.







Terug naar boven


Cook



Geregistreerd op: 30 Dec 2007
Berichten: 66
Woonplaats: Loosdrecht
Geplaatst: Ma 18 Aug, 2008 20:44:13 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Afgelopen zaterdag heb ik bij nauwelijks wind mijn tweede en derde start van mijn prille paramoteur carriere gemaakt. Bij de tweede poging kwam ik bij de tweede start goed weg (scherm viel bij de eerste poging weg). Bij de derde ging ik iets te vroeg "zitten", maar kwam verder wel goed weg.
Ik heb niets bijzonders bij de start gedaan. Daar ben ik ook nog niet aan toe vanwege mijn ervaringsnivo. Een standaard voorwaartse start dus.

Ik vlieg met een Powerplay Sting 140 en een FB Simonini motor. Er zat ongeveer 8 liter in de tank en zelf weeg ik ongeveer 92-93KG.

In deze thread werd al eerder gesproken over de gunstige eigenschappen van het Powerplay scherm bij weinig of geen wind.

Nogmaals, ik ben nog erg onervaren, maar wellicht daarom is deze toevoeging juist ook interessant. Beginners (maar ook ervaren vliegers natuurlijk) zouden met dit, of een vergelijkbaar scherm goed uit de voeten kunnen met weinig wind.

De rest laat ik aan de ervaren mannen en vrouwen in dit forum over.

Groetjes,
Frank

Hier in belgenland doen wij een powerstart.

voorbeeld:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dLO9UFhCI1Q&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dLO9UFhCI1Q&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]


Geplaatst: Ma 18 Aug, 2008 21:07:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Dat ga ik oefenen. Ik denk wel dat je moet aanremmen omdat anders de chute doorschiet.

Cook,

er zullen uiteraard ook andere goede schermen zijn maar ik ken er velen waaronder ikzelf, die laaiend enthousiast zijn over de Power Play.
Het scherm zet perfect op en het is tevens een zeer veilig scherm.

Als beginner raad ik je aan om extreem veel te oefenen met alleen het harnas en scherm.

Lees ook het topic ,, achterwaarts starten ,, en oefen dit. Met de juiste wind vind ik het nog steeds leuk.

Het is kicken om alla Eric Dufour te starten . Achterwaarts opzetten zonder je handen aan de tokkels, dan omdraaien, lopen en vliegen .

Ik heb eens in België ( toen ik begon was het nog illegaal in Nederland ) in Lommel eens 3 mensen een prop zien verspelen omdat zij te snel niet meer liepen. In het begin kan je beter te veel lopen dan te weinig.

En wat input aan de tokkels als je echt vliegt geeft nog wat extra marge ter voorkoming van een kapotte prop.

Greetzzz,

Yvin.

_________________
Si vis pacem para bellum.







Terug naar boven


parafun



Geregistreerd op: 19 Aug 2006
Berichten: 20

Geplaatst: Ma 18 Aug, 2008 22:33:37 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De meeste moderne schermen zijn goed te gonfleren zelfs bij 0 wind.
Het kan natuurlijk altijd fout gaan. Gonfleert je scherm echt niet goed meer dan is het misschien tijd om eens een poreusheid test te laten uitvoeren (bij oudere schermen)

Gonfleren daarentegen met 0 wind doe je waarschijnlijk niet voor je plezier

Een powerstart kan daar in helpen. De powerstart is ook helemaal niet moeilijk.

Het enige wat je moet doen is:
1) zorg dat je goed in het midden van je scherm staat. Dit kan je doen door een visuele controle (efkens achterom kijken) maar nog beter en veel belangrijker om aan te leren is je a-lijnen in de hand nemen en aanspannen (klaar voor de start), je armen zover mogelijk spreiden en voelen of je evenveel druk hebt langs beide armen.
Na een beetje oefenen kan je dat perfekt voelen.

(trouwens dit doe je ook best zonder powerstart natuurlijk)

2) ga een stapje recht achteruit.

3) Geef volgas en loop naar voren.
Voorover buigen moet je niet meer doen dan dat je automatisch doet door de tegendruk van het scherm.
Het is dus absoluut niet nodig om extreem naar voren te buigen tijdens de powerstart. Beter nog, doe het niet... de kans dat je struikelt en/of de motor je de grond induwt is des te hoger.

Eigenlijk hoe rechter je loopt hoe beter want zo ga je snel de lucht in. Hoe meer naar voren je buigt hoe minder snel je lift zal krijgen want je werkt je scherm tegen.

4) belangrijk is dat je blijft druk houden op de A's.... Dus niet stoppen als het scherm boven je staat (want dan steekt het scherm je voorbij en krijg je waarschijnlijk een front-stall)

5) als het scherm boven je staat moet ik toch alleszins niet remmen. Als je moet remmen dan betekend het dat je te traag loopt.
Als je toch remt kan je een jojo-effect krijgen. Je vertraagt het scherm, je loopt vooruit en bam....misschien wel de grond in.

Een powerstart is in wezen een identieke start als zonder power, behalve dat je power geeft.

Als je niet zeker bent kan je in het begin wat minder power geven, maar te weinig is ook niet goed.

Het verschil zit hem gewoon in je hoofd. Je bent niet gewoon om met een duwende motor te vertrekken, daardoor doe je misschien domme dingen.

Maar na een tijdje heb je dit allemaal onder controle en vertrek je altijd met powerstart.

Voila, zo doe ik het ... en het lukt zogoed als altijd. Ook bij 0 wind.

Maar oefen de powerstart met een beetje wind, dat zal iets simpeler zijn en zal je de tijd geven om het gewoon te worden vooralleer je de uitdaging aangaat bij 0 wind.

Voor wat het waard is

Groeten

Weer iemand die te snel stopt met rennen en te snel wil zitten.:(

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/KENu5WAuwLM&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/KENu5WAuwLM&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]


[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wgtsWYv3Uy8&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wgtsWYv3Uy8&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Ook erg belangrijk is om in een vloeiende beweging door te lopen. In het begin heb ik wel eens de fout gemaakt om tijdens het omhoogkijken of de chute goed staat ( check ) even stil te staan. Op dat moment kan de chute naar beneden vallen, zeker bij 0 wind.
De man in het filmpje benadrukt dit ook. ( bij 2 minuten )

Ook een bekende fout is om tijdens de check niet recht om hoog te kijken maar naar linksomhoog of rechtsomhoog. Je brengt dan de chute uit balans.

Na enige tijd wordt het routine en voel je gewoon of hij goed staat.

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6pjzqsmuMMg&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6pjzqsmuMMg&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Thnx, Cook.

Beter teveel dan te weinig schrijven.

In mijn optiek behelst paramoteuren voor 90% schermbeheersing. De theoretische kennis even buiten beschouwing gelaten.

Vliegen kan iedereen, linkertokkel is links en rechtertokkel is rechts.

Probleem is dat de meesten direct of heel snel willen vliegen wat begrijpelijk is. Als je genoeg crash-filmpjes van beginners ziet die te weinig of geen schermbeheersing hebben, dan draagt dat hopelijk bij tot het inzien van het belang van goede schermbeheersing en een goede startprocedure.
Zeker als je weet dat een prop gauw 3 tot 4 honderd euro kost.

Ook een goede oefening is om voorwaarts te starten alleen met harnas en chute en dan niet naar de chute kijken maar op gevoel de chute goed zien te houden. Je krijgt dan snel routine en dan tijdens de start weet je al op gevoel dat hij goed staat.

Belangrijker nog is dat je ook eerder een start kunt afbreken als je gevoel al zegt voor de check dat de chute echt verkeerd opkomt.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.