Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 21:08

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Achterwaarts starten
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2009, 12:23 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Achterwaarts starten:

Kijk naar het scherm

Onthoud ,, links boven ,, en ,, rechts onder ,, .

Pak de linker riser, draai deze een HALVE slag tegen de klok in en koppel links aan. ( de linker riser is de linker riser vanuit de normale voorwaartse startpositie )

Pak de rechter riser, draai ook deze een HALVE slag tegen de klok in, en ga onder de linker riser door en koppel rechts aan. ( ,, links boven, rechts onder ,, )

Met de rechter tokkel de snelste weg kiezen naar de A-risers. De linker tokkel in een boogje tegen de klok in over de riser naar de A-risers gaan. Na een paar keer oefenen wordt dit automatisme.

Je trekt nu het scherm op en draait TEGEN de klok in weg.

Als je dit 5 keer oefent en je onthoudt ,, links boven, rechts onder en een halve slag tegen de klok in, dan is het simpel.


Cook

Vandaag voor het eerst pas echt goed geoefend met achterwaarts starten. Tijdens fase 1 van mijn opleiding (liervliegen) is er duidelijk te weinig aandacht besteed aan achterwaarts starten. Dit heb ik inmiddels teruggekoppeld. Zelf ben ik wel wat gaan droog-oefenen, maar vandaag heb ik het pas echt goed in de praktijk kunnen brengen. Ik heb buiten de adviezen van mijn instructeur ook de video die Yvin me via dit forum adviseerde gebruikt. Daar stond trouwens mijn instructeur (Jacques) weer op.
Jacques gaf me weer een heel erg goede tip om je risers goed in te haken. Nadat je je scherm uitgelegd hebt neem je beide risors in je handen, terwijl je gericht bent naar je scherm. De a-risors houd je dan boven. Zo zou je zo ook houden bij een voorwaartse start, maar dan sta je alleen met je gezicht 180 graden de andere kant op.
Terug naar de vorige positie.
Je neemt beide risors zonder ze te kruisen in je hand. Draai je links uit na het opzetten, dan draai je beide risors naast elkaar linksom en haak je ze in. Draai je rechtsom uit, dan draai je de risors rechtsom en haak je ze in.
Let op! Als je beide risors links of rechtsom omdraait, dan kruisen ze dus.

Ik heb dit vandaag uitgebreid geoefend en ben er ook goed mee weggekomen. Met dank aan Jacques en degene, die hem deze eenvoudige maar uiterst bruikbare tip weer gegeven heeft.

Eenvoudiger kan het haast niet.

Aan vliegers met minder ervaring dan ik (kan haast niet, want ik heb pas 5 uur paramoteur ervaring): oefen, oefen en oefen. Moet je nog met fase 1 (lieren) beginnen zorg er dan voor, dat je zowel het voorwaarts als achterwaarts opzetten gaat leren. Geef dat aan bij de instructeurs! Bij het lieren wordt het achterwaarst starten nauwelijks gebruikt vanwege (zover ik begrepen heb) het zetten van voorspanning op de kabel.

Groetjes,

Frank


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Achterwaarts starten
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2010, 12:46 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Mooie beelden van een achterwaartse start.


_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.