Zo 18 Mei, 2008 14:56:26 Onderwerp: Rotor
--------------------------------------------------------------------------------
Hier een voorbeeld van hoe het niet moet.
http://nl.youtube.com/watch?v=UjI_1hpKNm0 Geen helm, geen checks, trekt niet even het scherm op en de motor te dicht bij de chute.
En ja, blijf bij bomen uit de buurt. Tot zelfs 10 keer de hoogte van de bomen kan ,, ROTOR ,, invloed hebben.
Neem de ruimte, treed niet op voor publiek tenzij je al jaren ervaring hebt.
http://nl.youtube.com/watch?v=ZSgKp91uoJY En vooral niet stoer doen:
http://nl.youtube.com/watch?v=-SvJXXIaZTc http://nl.youtube.com/watch?v=66qre8mHEKY Controleer het terrein voordat je gaat vliegen. Scheelt veel schade aan apparatuur en ledematen.
http://nl.youtube.com/watch?v=3zZxqXnXbbw En sturen betekent hoogte verliezen.
http://nl.youtube.com/watch?v=74HXT3W6I ... re=related Pasop met capriolen VOORAL op geringe hoogte.
http://nl.youtube.com/watch?v=8GZ6WXIwP ... re=related En geef vooral voorang aan bomen want ze geven niet mee.
http://nl.youtube.com/watch?v=QlZ8nOvdfy4 http://nl.youtube.com/watch?v=bta_s3PJuXE Greetzzz,
Yvin.
_________________
Si vis pacem para bellum.
Laatst aangepast door Yvin op Zo 18 Mei, 2008 20:19:55; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
joost
Geregistreerd op: 09 Dec 2007
Berichten: 58
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 16:23:20 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
bij ons op het veld kome altijd wel mensen kijken of auto's stoppen langs de kant van de weg dus er is vaak wel wat publiek maar alles checken voor de start is altijd belangrijk
groet
joost de vries
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 16:51:10 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Joost,
Dat klopt, alleen ik bedoel echt in opdracht voor publiek vliegen. Er zou dan figuurlijk druk gevoeld kunnen worden om toch met te slecht weer en een te slecht terrein te gaan vliegen.
Met normale omstanders heb je vaak het probleem dat ze kunnen afleiden.
Wat kost dat, mag dat zomaar etc..
Ik was eens in gesprek met zo'n omstander en ja hoor, ik vergat mijn helmbandje. Gelukkig heb ik een groot hoofd en bleef alles op zijn plaats maar het is niet zoals het hoort.
Soms zie je ook mensen voor publiek wat gaan stunten te dicht bij bomen etc.
Het probleem is dat wij ons geen fouten kunnen veroorloven
Kijk maar eens voor de gein hoeveel mensen hun pincheck doen voordat ze vertrekken.
Greetzzz,
Yvin
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
joost
Geregistreerd op: 09 Dec 2007
Berichten: 58
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 19:53:50 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
pincheck????
is dat net zo iets als de 5punten check?
en dat gestunt bij bomen heb ik ook wel eens mensen zijn doen ja
komt me bekend voor.
groet,
joost
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 19:55:58 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
pincheck = ( pin door lusje bij noodchute )
Bomen zijn extreem verradelijk, zeker bij wat wind. Youtube staat vol met voorbeelden.
En bij twijfel niet vliegen. Ik wilde vanavond de lucht in maar de wind was wel erg heftig. Even getwijfeld en gedacht, beter op de grond en wensen dat je in de lucht bent dan andersom.
Wel wat achterwaarts optrekken geoefend. Het was maar goed dat ik zwaar getafeld had , want ik had alle kilo's nodig. Uiteindelijk wel 5 minuten strak in de wind gehangen en dat heeft ook wel iets
Greetzzz,
Yvin.
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
joost
Geregistreerd op: 09 Dec 2007
Berichten: 58
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 20:17:06 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
ok ok duidelijk.
wat je ook niet moet vergeten is de banden van je reserve in je karebines te haken ben ik namelijk een x vergeten, snel maar weer even geland en alles in orde gemaakt.
kzat toch niet heel lekker met het idee dat ik hem letterlijk weggooide als ik hem nodig had
groet,
joost
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 20:26:10 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
De ellende is dat als je gaat vliegen op routine.
Ik heb ooit ook een keer in Lommel iemand een propellor zien verspelen omdat hij zijn schoenveters niet had gecontroleerd. Daarna ging de tweede propellor van een leerling die te snel ging zitten.
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
tinus
Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 20:29:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Geen helm, geen checks, trekt niet even het scherm op en de motor te dicht bij de chute.
En ja, blijf bij bomen uit de buurt. Tot zelfs 10 keer de hoogte van de bomen kan ,, ROTOR ,, invloed hebben.
Helaas Yvin, het resultaat van zijn vlucht heeft niets met Rotor te maken. Ik kan meteen het antwoord geven, maar het is misschien leuk dat men op het forum zet wat men denkt dat het is. Op die manier, door naar anderen te kijken, doe je ook weer wat ervaring op.
Dus.... Wat is hier aan de hand???
_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 22:48:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hij vliegt wel erg aangeremd maar later kon ik het niet meer volgen dus ik ging uit van de rotor.
Greeetzzz,
Yvin
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
baba
Geregistreerd op: 14 Okt 2006
Berichten: 35
Woonplaats: Witmarsum
Geplaatst: Zo 18 Mei, 2008 23:11:48 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Volgens mij trekt hij hem gewoon in een stall. Het scherm verliest zijn draagkracht en zakt eruit.
Bauke
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Ma 19 Mei, 2008 07:58:08 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hij vliegt zeer aangeremd ja met zijn handen aan zijn enkels zowat alleen de laatste momenten verlies je hem uit het oog dus inderdaad als hij zo aangeremd blijft vliegen....
_________________
Si vis pacem para bellum.
Terug naar boven
tinus
Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Ma 19 Mei, 2008 10:19:21 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad. De man vliegt sterk aangeremd. Hierdoor krijgt het scherm geen snelheid en kan ook niet gaan klimmen. Uiteindelijk remt ie het scherm zover af dat het simpelweg in stall overgaat.
Vooral tijdens start en landing is het noodzakelijk om een scherm snelheidmee te geven, dus handen hoog.
Vaak zie je mensen na / tijdens de start de remmen aantrekken om los te komen en snel te stijgen. Dit effect werkt echter maar heel eventjes. Dus je kunt de remmen aantrekken om eventjes hoger te komen, maar direct de handen omhoog doen om het scherm weer snelheid te geven.
Dus: Starten, als je los bent handen hoog, koers houden en vol gas blijven geven totdat je op hoogte bent.
_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Ma 19 Mei, 2008 10:52:47 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Als ik echt los begin te komen, dan trek ik de tokkels ongeveer 50 cm naar beneden en binnen 2 seconden gaan ze direct weer omhoog.
Deze techniek werkt propellerbesparend
Maar Tinus,
Wat is hier precies aan de hand?
http://nl.youtube.com/watch?v=8GZ6WXIwP ... re=related Volgens mij gewoon te weinig snelheid en misschien een klasse 3 scherm.
Zou dit ook gebeurd zijn met een Powerplay bijvoorbeeld?
Greeetzzz,
Yvin
_________________
Si vis pacem para bellum.
Laatst aangepast door Yvin op Ma 19 Mei, 2008 15:09:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
tinus
Geregistreerd op: 22 Jun 2006
Berichten: 288
Woonplaats: Purmerend
Geplaatst: Ma 19 Mei, 2008 13:10:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Tijdens de cursus laten we cursisten dolfijnen. Je gaat dan om de beurt de remmen aantrekken en weer vrij geven. Op die manier leer je wat een scherm doet al ie achter je komt en voor je duikt.
Piloot in dit filmpje maakt scherpe bochten. Typerend voor een dergelijke bocht is dat het scherm snelheid wil nemen gedurende de bocht. Als je dan ophoudt met vliegen zal het scherm klimmen terwijl de piloot nog even doorgaat. Het scherm zal achter je komen te staan. De handen omhoog doen voorkomt dat je een full stall krijgt.
Hier is echter nog iets anders aan de hand. De piloot in het filmpje blijft gas geven. Het scherm klimt (ter compensatie van de snelheid van de bocht) en door het gas geven wordt de spanning op de lijnen minder, wat resulteert in een Front Stall.
Dit is het risico van het maken van scherpe bochten bij de grond. Als hij wat meer hoogte had gehad, dan had het scherm zich hersteld en had is met een verhoogde hartslag rustig verder gevlogen. Kan met elk scherm gebeuren, ook met een Powerplay Sting.
Om meteen even een misverstand uit de weg te helpen. Elk scherm kan inklappen, negatief gaan, front stallen en full stallen. De Klasse van het scherm geeft aan hoe groot de foutmarge is van een scherm. Bij een DHV 1 kun je meer fout doen dan bij een DHV 2-3, en bij een DHV hoef je als piloot minder input te geven dan een bij een DHV 2-3.
Als je het eens wilt meemaken, dan begeleid ik je hier wel in. Dan leer ik je stap voor stap om zelf inklappers te veroorzaken en hoe daar mee om te gaan. Daarna kunnen we het hebben over negatief gaan, Front stall en eventueel B stall en Steilspiraal. Als afsluiter een Full stall.
Mensen die in de bergen vliegen hebben hier veel meer mee te maken en zijn door het vliegen daar ook veel beter voorbereid op een eventueel voorval. Ik denk persoonlijk dat het voor piloten veel toegevoegde waarde heeft om deze manouvres minimaal 1 keer meegemaakt te hebben.
_________________
Snorvliegen.Net
Aerofun, It's fun to fly through the air!
Terug naar boven
Yvin
Site Admin
Geregistreerd op: 18 Jun 2006
Berichten: 914
Woonplaats: Vaassen
Geplaatst: Ma 19 Mei, 2008 15:08:45 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Ach Tinus,
Ik ben zelfs bang voor mijn eigen schaduw . Na 5 jaar vliegen heb ik vorig jaar voor het eerst onder de begenadigde begeleiding van Jacques een stijlspiraal gedaan op een kilometer hoogte
Als ik ,, negatief ,, zou gaan dan hoor je mij roepen op de porto ,, alles vol, alles vol ,, en dan bedoel ik niet mijn parapente
Toen ik begon met vliegen bij Jurg wilde ik al vluchten van angst maar hij liet mij niet gaan
Ik vlieg als een toerist en maak alleen een bochtje als mij GPS-pijl iets afwijkt Oren ( oortjes ) trekken en spiralen lukt dus nu wordt het tijd voor wat meer vaardigheden dus bij een volgend samenzijn zal ik mij onderwerpen aan jouw deskundige leiding.
Volgens Alfred is mijn spiraal een ruime bocht maar ik ben er trots op
Greetzzz,
Yvin.
_________________
Si vis pacem para bellum.
Geplaatst: Ma 19 Mei, 2008 15:40:21 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
noem het dan een piraal en geen steilspiraal groooot verschil
Beste Tinus je schreef
"Als je het eens wilt meemaken, dan begeleid ik je hier wel in. Dan leer ik je stap voor stap om zelf inklappers te veroorzaken en hoe daar mee om te gaan. Daarna kunnen we het hebben over negatief gaan, Front stall en eventueel B stall en Steilspiraal. Als afsluiter een Full stall. "
toch niet met een motor op uw rug die maneuvers
Terug naar boven