Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 10:25

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010, 08:04 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Theorie en praktijk reserve chute

Op 16 februari 2010 hebben Eric en Mike Wierenga en Jacques Bechtold een veiligheidstraining met en over reserve chute georganiseerd in Ede.
Ongeveer 10 vliegers hadden zich ingeschreven. Kern van de training was een stukje theorie over reserve chutes en het echt gooien van je reserve tijdens een nagebootste situatie. De reserve chutes worden vervolgens weer gelucht en gevouwen door de organisatie. Dit moet je overigens minimaal één maal per jaar laten doen. Liever vaker (2 keer/jaar), zeker als je iets minder zuinig bent op je chute.

Theorie:
Eric vertelde veel over de achtergrond en werking van de reserve chute. Hij ging in op de voor- en nadelen van de frontcontainer, geintegreerde- en achter de nek gedragen reserve chute.
Middels een aantal video's, waarop het gebruik van de reserve getoond werd, werd duidelijk gemaakt wat de mogelijkheden van een reserve chute zijn.
Vervolgens werd het verhaal naar de praktijk van de paramotor vlieger vertaald. Vrij vliegers vliegen nog al eens met sterk thermisch weer, waar inklappers, die uit de hand lopen voor kunnen komen. De paramotor vlieger zoekt eerder het rustige weer op. De primaire reden voor een probleem in de lucht voor een paramotorvlieger, waarbij de reserve getrokken moet worden is een eventuele botsing in de lucht. Er zijn uiteraard meerdere redenen te bedenken, waaronder materiaal pech. De kans, dat je bij normaal veilig vliegen je reserve ooit moet trekken is uiterst klein. We vliegen veilig en met gekeurd materiaal. Het is echter wel je laatste redmiddel!!!!!

Praktijk:
Je werd met je eigen materiaal (rugzakmotoren, een Flyke en Bullixen waren meegenomen) opgelierd. Met een touw aan de voorkant werd je naar voren getrokken. Je moest zelf het touw lostrekken en dan wel met de hand waarmee je uiteindelijk je reserve zou trekken. Logisch, want anders zou je met de andere hand je reserve al vast kunnen houden. Het was juist de bedoeling, dat je tijdens een flinke zwaai je reserve handle snel moet kunnen vinden en op de juiste manier trekken. En dat was voor sommige vliegers best even lastig.
Eén van de vliegers gaf aan, dat hij niet zoveel vertrouwen had in het gebruik van de reserve. Dat baarde hem toch wel zorgen. De training had een positieve uitwerking op hem. Hij besefte nu, dat het systeem echt goed werkt.

De werkelijke situatie werd zo goed mogelijk nagebootst. Vlieg je ook in de winter, trek je reserve maar eens met dikke winterhandschoenen. En welke hand gebruik je. Als je in de ene hand zowel een stuurtokkel als je gashandle vast hebt, dan moet je wellicht met de andere je reserve trekken. Zeker als je ook nog eens dikke handschoenen aan hebt.

Na elke oefening volgde een korte persoonlijke debriefing.

Ik heb de training als zeer waardevol ervaren. Eric, Mike en Jacques, bedankt voor de professionele organisatie en begeleiding!

Hieronder een aantal foto's. De meeste zijn bewogen. Daaruit blijkt al. dat het behoorlijk op en neer ging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010, 10:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
hoi Frank

moet een chute niet 2a3 dagen luchten voor hij weer ingepakt woord?

gr Oscar

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010, 12:30 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Oscar,

De chute moet inderdaad gelucht worden. Iedereen heeft zijn chute ook ingeleverd in een aparte zak met je naam er op. Vanaf vrijdag (op zijn vroegst) kunnen we de chutes weer ophalen.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2010, 17:16 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Wanneer is de volgende ronde?

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 18 Feb 2010, 08:39 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Citaat:
De werkelijke situatie werd zo goed mogelijk nagebootst. Vlieg je ook in de winter, trek je reserve maar eens met dikke winterhandschoenen. En welke hand gebruik je. Als je in de ene hand zowel een stuurtokkel als je gashandle vast hebt, dan moet je wellicht met de andere je reserve trekken. Zeker als je ook nog eens dikke handschoenen aan hebt.


....en dan weten jullie meteen waarom ik bij mijn (Fresh Breeze) motor de gashendel altijd naar mijn linkerhand laat verplaatsen door de fabriek. Ik ben rechtshandig en indien ik in een noodsituatie kom dan heb ik deze hand nodig om goed mijn reserve te kunnen trekken. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar ik denk dat ik een van de weinige piloten ben die met een paramotor aan een reserve gehangen heeft.

Daarnaast is een gashendel links erg makkelijk voor het nemen van foto's, maar dat is bijzaak.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 18 Feb 2010, 09:04 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Ik had net Alfred aan de lijn en wij beiden baalden dat we er niet bij waren. Dit is inderdaad onze fout want het stond netjes op het forum aangegeven.

De volgende ronde zijn wij van de partij.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 18 Feb 2010, 10:53 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:40
Berichten: 167
Woonplaats: hellevoetsluis
he Yvin
je kunt het ook hier doen
http://www.airtime.nl/cursussen/reserve-gooi-dag.php

@Frank zo iets dacht ik al
zelf ben ik bij op de pak dag van parapilots geweest
heb daar de instructeur geholpen bij het inpakten van mijn chute.
erg leuk om te zien en zeker niet iets wat je zo even doet .

gr Oscar

_________________
COME FLY WITH ME


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 18 Feb 2010, 17:52 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Oscar,

Ik heb dezelfde ervaring als jij. De vorige keer was ik er ook bij toen mijn reserve chute gepakt werd. Als je met je materiaal bezig bent, dan leer je er steeds meer van. Sowieso leuk om te zien wat er nou in dat pakketje zit, dat altijd voor mijn buik bungelt en eigenlijk gebruikt wordt als fundament voor mijn cockpit.

De gemiddelde vlieger zal eenmaal per jaar, hooguit tweemaal, zijn eigen chute opnieuw pakken. Het is dan elke keer nieuw met als gevolg, dat je makkelijk foute kunt maken. Je krijgt in ieder geval geen routine.
Beter dus om het over te laten aan iemand die oog voor het materiaal heeft, het vaak doet en vakkundig is.

If your chute works, you can't complain, if it doesn't....you can't complain....

(Voor de niet Engelstaligen onder ons: als je chute werkt, dan kun je niet klagen, als hij niet werkt....dan kun je niet (meer) klagen....)

Fly Safe, Vlieg Veilig,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 19 Feb 2010, 11:54 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hé Martijn ,heb je je eindelijk laten verbouwen?(foto),had bij jou niet verwacht dat je in het verkeerde vel zat.
Het is zo; bij de CB ophanging gebruiken we een frondbag(die kun je links en rechts trekken).
Bij de Simo (sportix) bouwen we de noodchute links in,vanwegen tork,bij de Snap rechts,ook vanwegen de tork (hier gaat het vliegertje op,van Martijn zijn theorie).Martijn heeft dus Meer last van tork,omdat hij rechts trekt,ware het niet dat hij dit weer heeft ondervangen door een torkband.Bij de Bullix en Flyk willen we overstappen naar de Bag van Apco die je Link en rechts makkelijker trekt van achter het hoofd,(deze kun je bij Eric bestellen).Barneveld en Lunteren kunnen ze bij Joost halen.

Gr,jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Veiligheidstraining reserve chute
BerichtGeplaatst: 19 Feb 2010, 17:15 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 19:02
Berichten: 197
ik snapt ff nie een nood chute zit in een paketje voor je hoe kan die dan ingodsnaam in de war raken :?: :?: :?: als die zit laat mooi zitte tog of ben ik zo dom ik kan indenken in de 2 x intjaar keer luchte




ma me vraag is wrm moet ie opnieuw gepakt worde :?: :?: sorry dat ik zo ben wie kan mij het uit lechen

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=RkOxaQWCBhg
remco in action


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.