Titel: Karabiners en de verschillende kwaliteiten.
Geplaatst: 09 Mei 2010, 11:31
Beheerder
Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53 Berichten: 4696 Woonplaats: VAASSEN
Tinus schreef:
Je moet er ALTIJD rekening mee houden dat je karabiner kan breken. Zonder reserve heb je dan nog snel nadenken dat je zo stom geweest bent om zonder te vliegen. Je komt in een spiraal en de klap van de impact overleef je niet. Heb het helaas van dichtbij mee moeten maken (ook hij overleefde het niet).
Tinus,
Is er ergens te lezen wat de vermoedelijke oorzaak van deze breuk is? Zover ik weet moet je dit type karabiner binnen 3 jaar vervangen?
Waar is dit gebeurd? Etc..
Alfred en ik vliegen met karabiners waar je officieel 10 jaar mee kan vliegen. Wij hebben voor deze gekozen omdat wij menen dat deze veiliger zijn omdat metaalmoeheid gezien de constructie minder kan optreden.
Klopt deze redenering of zijn er nieuwe ontwikkelingen gaande?
Charly Pin Lock Karabiner.
Average value of fatigue endurance proven with 425 Kg.
Paragliding karabiners in use are loaded and unloaded varyingly - depending on pilot weight thermal and way of flying this load can lie between 10 and 110 kg and more.
For conventional karabiners in the area of gate play average values of fatigue endurance of only 45-90 kg were ascertained. To be able to exclude brakages due to material fatigue, the points of actuation by gravity of the karabiners currently in use have to be proved. But until now, the karabiner manufactuers had not been up to that.
Titel: Re: Karabiners en de verschillende kwaliteiten.
Geplaatst: 09 Mei 2010, 11:58
Zeer actief lid
Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26 Berichten: 206 Woonplaats: Purmerend
Waarom moeten massaal Toyota's terug? Waarom werkt bij een 737 soms de radio-hoogtemeter niet goed? Waarom breekt een karabiner soms?
Bij alles dat gemaakt wordt zitten mindere exemplaren. 100% garantie bestaat niet, alleen over dat je een keer dood gaat. De kans dat je een minder exemplaar hebt is haast verwaarloosbaar, maar het gebeurd.
Persoonlijk ben ik niet zo van het standaard vervangen van karabiners na 3 jaar. Kans dat én je karabiner breekt én je reserve niet werkt is namelijk nog veel kleiner.
Titel: Re: Karabiners en de verschillende kwaliteiten.
Geplaatst: 09 Mei 2010, 21:26
Zeer actief lid
Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:00 Berichten: 72 Woonplaats: Overijssel
bij staal moet je oppassen dat je niet het maximale spanningsniveau bereikt. Bij sterk wisselende belastingen is de max. spanningsgrens dan ook eerder bereikt.
Het nadeel van aluminium is dat het bij iedere spanning vermoeid! zie hiervoor de grafiek die geeft de spanning in het materiaal weer uitgezet tegen de duur van de belasting voor aluminium.
het lijkt mij dan ook verstandig (zeker voor aluminium carabiners) om deze te vervangen voor nieuwe als de termijn verstreken is!
Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53 Berichten: 4696 Woonplaats: VAASSEN
SAFETY NOTE
Paraglider harness, Pin Lock Carabiner Finsterwalder GmbH After short usage the closing mechanism on a Pin Lock Carabiner became defect. Closer inspection showed that the pin center had become internally detached from the closing mechanism due to deficiencies in production.
By improved quality controlling during production further occurances of this defect are to be ruled out. Defects are possible in a few of the carabiners produced after 21.06.2005. The defect cannot be outwardly observed: definative controlling can only be performed at the Finsterwalder GmbH factory. Finsterwalder GmbH will perform this check free of charge on all carabiners sent back for inspection. Failure of the carabiner when in use can be prevented through close observation of the handbook: Check that the carabiner pin sits firmly in place in the carabiner by pulling on the pin head without pressing the pin center. This check must always be performed prior to take off. Dipl. Ing. Thomas Finsterwalder, Finsterwalder GmbH, Pagodenburgstr.8, 81247 München
Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53 Berichten: 4696 Woonplaats: VAASSEN
Tinus schreef:
Je moet er ALTIJD rekening mee houden dat je karabiner kan breken. Zonder reserve heb je dan nog snel nadenken dat je zo stom geweest bent om zonder te vliegen. Je komt in een spiraal en de klap van de impact overleef je niet. Heb het helaas van dichtbij mee moeten maken (ook hij overleefde het niet).
Natuurlijk heb je een reserve parachute maar niet zelden verkeren wij in situaties waarbij de noodparachute niet helpt. Mocht je wel aan de noodparachute naar beneden komen dan heb je in het gunstigste geval alleen schade aan je apparatuur.
Je mag niet reageren met ,, de kans is toch zo klein ,, als je ook aan de Staatsloterij meedoet.
Iemand ervaring wat betreft dit ,, back up systeem ,,? Is dit ook te koop in Nederland? Is er wel ruimte voor een karabiner en dit systeem?
Connector developed for our lightweight range. Designed for harness-riser connect
-Joined and sewn Dyneema* braid -Sewn Cordura* sheath. -Locking strap. -Delivered in a blister pack with instructions. -Usage: Para-alpinism, or at the bottom of the sack in case you forget -Breaking strain: >2500 daN. -Weight 12 g by Dupont
Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag geen bijlagen plaatsen