Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 10:14

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2010, 19:24 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Een ongeplande buitenlanding.

De vlucht, de ervaring, het probleem en de oplossing....

Het plan was een rondje “Gooi” te vliegen. Ik had een volle tank bij me. De start was perfect, een achterwaartse, waarbij het scherm mooi recht opkwam, meteen draaien en lopen (het waaide niet zo hard), gas erop, kleine correctie, door lopen en blijven lopen (!). Een genot als het lekker gaat.

Richting de Stichtse brug. Langs de A27 richting Eemnes en dan over de hei tussen Hilversum en Naarden. Vervolgens richting de Hilversumse Meent ten westen van Bussum. Het Naardermeer links laten liggen, het is immers een natuurgebied en vervolgens koersje Hollandsche Brug gezet.

Opeens hield de motor in. Het vermogen werd in een tijdsbestek van 15 sec van goed naar nul. Nou, dat is dus een motorstoring. Eigenlijk wel gaaf, want hoe zou het nou in het echt gaan.
Boven het (trainings)veld heb je regelmatig dit soort landingen geoefend en na ruim 28 jaar gebrevetteerd vliegen heb ik allerlei motorstoringen geoefend en trouwens ook een aantal daadwerkelijk uitgevoerd. Ik heb echter nog nooit een ongeplande landing in een weiland gemaakt. Dit wordt dus nummer 1.

Ik heb de data uit mijn GPS gehaald. Ik vloog op een hoogte van 270m op het moment van de storing. Vliegtechnisch merk je niets, het is alleen een stuk stiller, lekker stil. Nou, eens een veld uitzoeken. Er was voldoende ruimte, maar ik wil natuurlijk wel in de buurt van een weg, bruggetje, huis, boerderij, etc landen. Ik koos een combinatie uit, maar zag, dat er paarden in het weiland ernaast liepen. Dat leek me niet zo’n goed plan. Een ander veld gekozen. Toen ik dichterbij kwam bleek er een beter weiland naast het gekozen weiland te liggen. Aan het eind van dit weiland was er een doorgang naar de boerderij. Wel zo handig.
Gelukkig maak ik altijd een windrichtingcheck bij de start, dus wist ik, dat de wind uit koers 230 kwam. Het weiland lag ideaal. Een paar S-bochten om perfect uit te komen, zodat ik op veilige afstand van een rij bomen neer zou komen, maar ook niet te ver hoefde te lopen.
De vluchtduur tot de landing was een kleine 4 1/2 min. De ervaring was, dat ik behoorlijk veel tijd had om een goed veld te kiezen en eventueel de keuze aan te passen.
De grondafstand was 2.1 km. De tegenwind was gemiddeld ongeveer 10 km/u tijdens de daling.
Trimmers controleren en voor de landing gaan.

Alles ging zoals het moest zijn. Je zou eigenlijk moeten balen als een stekker als je op 18 km van je auto staat. Ik was erg blij, dat ik dit een keer meegemaakt had. Weer een ervaring op zich. De training heeft zich hier terugbetaald. Het enige verschil met een landing op de vliegstek is nu dus de afstand naar de auto...
De terreineigenaar was niet aanwezig. Even bij de buurman geinformeerd en uitleg gegeven. De buurman stond in zijn voortuin en die stond uiteraard verbaasd te kijken toen ik met een motor op mijn rug aan kwam lopen. Hij had mijn landing niet gezien. De buurman was een uiterst vriendelijke man.

Mijn echtgenote heeft me opgehaald en me teruggebracht naar de vliegstek bij Almere.

Vanaf het weiland had ik al contact opgenomen met de importeur (Jacques). Het was voor hem uiteraard moeilijk in te schatten wat het zou kunnen zijn. Een gat in de zuiger?

Afijn, een paar dagen later heb ik de motor naar Jacques gebracht. Na controle bleek, dat de zuiger in prima condities was. De smering was ook goed, dus de motor stond niet te arm, juist goed. Het big-end lager (het lager, dat in de drijfstang om de krukas zit) bleek kapot te zijn. Voor Jacques was dat ook iets kompleet nieuw. Reden om de motor mee te nemen naar de fabriek (Fresh Breeze). De motor werd meteen gerepareerd en meer! Het bleek, dat mijn Walbro carburateur nog geen modificatie gehad had. In het middengebied (kruisvermogen) zou de motor wat onrustig kunnen lopen en dat zou met de modificatie verholpen zijn. Ik had inderdaad dat probleem. Niets ernstigs, maar een rustig lopende motor is uiteraard fijner. Fresh Breeze was niet op de hoogte, dat ik dit euvel daadwerkelijk had! Een stukje goede en klantgerichte extra service dus!

Jacques zou Jacques niet zijn als hij zelf de motor ook nog even verder na zou kijken Het startkoord was ook aan vervanging toe. Nog sterker, de mantel was al helemaal door. Daar zou ik uiteraard ook een keer achter gekomen zijn, maar dan hoogstwaarschijnlijk op een vliegstek bij prachtig vliegweer...

Het is toch een lekker gevoel als je weet, dat goede service door de fabriek en de importeur als iets normaals gezien wordt.

Inmiddels weer lekker gevlogen. De motor loopt als een zonnetje.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 26 Apr 2010, 04:50 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
mooi verhaal Frank,
zo zie je maar als je alles goed onder controle hebt er weinig fout kan gaan.
ik heb het zelfde gehad tijdens mn 2e vlucht, toen werd mijn inlaatdemper opgesnoept door mijn propeller (bleek onvoldoende vast te zitten). gelukkig werd ik door mn instructeur op een rustige manier naar het veld gepraat, en kon zonder problemen veilig landen.
gr Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 27 Apr 2010, 20:02 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:00
Berichten: 72
Woonplaats: Overijssel
is dat soms die instructeur met zijn geweldige 5 sterren-service??

_________________
Skype Me™!

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 27 Apr 2010, 21:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
ja die :lol:

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2010, 06:45 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
He Frank,

Prachtig verhaal en dito aanpak !
We zijn weer eens trots op je.

Mij is het 2 jaar geleden overkomen, toen knalde op 150 mtr. hoogte mijn cilinderbout eruit.

Een veld gezocht, hoogte afgebouwd, mijn laatste contact (voor dat moment) met mijn alter ego Yvin gehad, die reeds als een havik boven het veld cirkels vloog, en het veld push-pinde op zijn GPS, daarna een rustige landing gemaakt.

Yvin vloog door na ons startveld, en binnen 45 min. waren we weer samen..

Wat zijn voorzorgslandingen toch mooi :lol:

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2010, 10:53 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Ik vloog achter Alfred en hoorde ineens ,, Mayday Mayday ,, over de porto. ;)

Wel belangrijk is dan om bij autosleutels te kunnen gebruiken.

Met zijn auto ben ik naar hem toe gereden zodat je dan niet weer alles over hoeft te laden.

Handig is om een extra steeksleutel en je originele pakzak in je zitje mee te nemen zodat je alvast je motor kan demonteren en je glider ( veilig voor komende regen en/of het natte gras ) veilig kan opbergen.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2010, 08:53 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
"Autochtone buitenlanders, die ook allochtoon kunnen zijn",

Hier zie je meteen het voordeel van met meerdere personen vliegen. In mijn luchtmachttijd was het in bepaalde gebieden zelfs verplicht om met minimaal twee vliegtuigen op stap te gaan. Denk hierbij aan laagvliegtraining in Goose Bay, Canada. Nadat je landingsgestel op was zal je in niemandsland.

De moderne technieken helpen ook tegenwoordig. Ik heb altijd een pinpas, rijbewijs, 50 euro en een GSM bij me als ik ga snorvliegen. Dat is mijn "survival pack".
Sinds kort (ook toen ik de buitenlanding maakte) heb ik een iPhone. Na de landing kun je in "Maps" precies zien waar je bent. Handig voor de maat, je vrouw of de taxi die je op komt halen. Ik had voor het laatste gekozen. Via internet op de iPhone kon ik zo een taxibedrijf vinden. Na drie taxibedrijven gebeld te hebben, die allen geen taxi beschikbaar hadden heb ik mijn echtgenote maar gebeld.

Mijn instructeur (ja Martijn, Five Stars Jacques) adviseerde me om altijd de kleine pack zak en de transport tankdop mee te nemen tijdens het vliegen. Ook die hint wierp zijn vruchten af.

Op deze manier wordt, zoals Alfred het ook schrijft, een buitenlanding erg mooi.

Het onderschrift van Nijsinkgj spreekt me trouwens erg aan!

Ennnuuuuhhhhh, Yvin, jij bent inmiddels vermoedelijk al zoveel afgevallen, dat je een komplete toolbox mee kunt nemen ter compensatie van het verloren gewicht...

Groetjes en veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 14 Mei 2010, 22:31 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:28
Berichten: 72
dag heren,

nou vandaag was ik aan de beurt met een trike tandem. Na de start op 130 meter hoogte stopte de motor ermee. Ik had niet zoveel tijd dus snel een goed gemaaid veldje uitgezocht en klaargemaakt voor de landing. Ondertussen rustig met de passagier gepraat en verteld wat er ging gebeuren. De passagier vertoonde geen spoor van angst. Na het voorbereiden van de landing had ik nog tijd voor 1 startpoging maar hij sloeg niet aan. Verder heb ik het ook niet weer geprobeerd omdat ik al had besloten om hem neer te zetten. Je moet dan geen tijd verspillen met startpogingen en kan je je beter concentreren op een goede landing. Vlak boven de grond goed afgevangen en een behoorlijk zachte landing gemaakt al zeg ik het zelf. (niet anders dan normaal)

ik had nog nooit met een passagier een trike landing zonder motor geoefend maar het voelde goed aan. Het enige is dat de daalsnelheid behoorlijk hoog is en dat je daardoor veel minder tijd hebt dan met een rugzak motor aan je soloscherm.

Bauke


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 15 Mei 2010, 06:53 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 05 Okt 2009, 09:31
Berichten: 24
spannend verhaal met goede afloop gelukkig bauke maar wat ging er fout met de moter?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Buitenlanding, delen van ervaring
BerichtGeplaatst: 15 Mei 2010, 07:53 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:28
Berichten: 72
daar ben ik nog niet achter. Later toen ik thuis was liep hij weer als een zonnetje ik denk zelf aan een brandstofprobleem of een massacontact. In de carburateur kon ik geen vervuiling ondekken. Zodra ik erachter ben kom ik er op terug.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.