Een ongeplande buitenlanding.
De vlucht, de ervaring, het probleem en de oplossing....
Het plan was een rondje “Gooi” te vliegen. Ik had een volle tank bij me. De start was perfect, een achterwaartse, waarbij het scherm mooi recht opkwam, meteen draaien en lopen (het waaide niet zo hard), gas erop, kleine correctie, door lopen en blijven lopen (!). Een genot als het lekker gaat.
Richting de Stichtse brug. Langs de A27 richting Eemnes en dan over de hei tussen Hilversum en Naarden. Vervolgens richting de Hilversumse Meent ten westen van Bussum. Het Naardermeer links laten liggen, het is immers een natuurgebied en vervolgens koersje Hollandsche Brug gezet.
Opeens hield de motor in. Het vermogen werd in een tijdsbestek van 15 sec van goed naar nul. Nou, dat is dus een motorstoring. Eigenlijk wel gaaf, want hoe zou het nou in het echt gaan. Boven het (trainings)veld heb je regelmatig dit soort landingen geoefend en na ruim 28 jaar gebrevetteerd vliegen heb ik allerlei motorstoringen geoefend en trouwens ook een aantal daadwerkelijk uitgevoerd. Ik heb echter nog nooit een ongeplande landing in een weiland gemaakt. Dit wordt dus nummer 1.
Ik heb de data uit mijn GPS gehaald. Ik vloog op een hoogte van 270m op het moment van de storing. Vliegtechnisch merk je niets, het is alleen een stuk stiller, lekker stil. Nou, eens een veld uitzoeken. Er was voldoende ruimte, maar ik wil natuurlijk wel in de buurt van een weg, bruggetje, huis, boerderij, etc landen. Ik koos een combinatie uit, maar zag, dat er paarden in het weiland ernaast liepen. Dat leek me niet zo’n goed plan. Een ander veld gekozen. Toen ik dichterbij kwam bleek er een beter weiland naast het gekozen weiland te liggen. Aan het eind van dit weiland was er een doorgang naar de boerderij. Wel zo handig. Gelukkig maak ik altijd een windrichtingcheck bij de start, dus wist ik, dat de wind uit koers 230 kwam. Het weiland lag ideaal. Een paar S-bochten om perfect uit te komen, zodat ik op veilige afstand van een rij bomen neer zou komen, maar ook niet te ver hoefde te lopen. De vluchtduur tot de landing was een kleine 4 1/2 min. De ervaring was, dat ik behoorlijk veel tijd had om een goed veld te kiezen en eventueel de keuze aan te passen. De grondafstand was 2.1 km. De tegenwind was gemiddeld ongeveer 10 km/u tijdens de daling. Trimmers controleren en voor de landing gaan.
Alles ging zoals het moest zijn. Je zou eigenlijk moeten balen als een stekker als je op 18 km van je auto staat. Ik was erg blij, dat ik dit een keer meegemaakt had. Weer een ervaring op zich. De training heeft zich hier terugbetaald. Het enige verschil met een landing op de vliegstek is nu dus de afstand naar de auto... De terreineigenaar was niet aanwezig. Even bij de buurman geinformeerd en uitleg gegeven. De buurman stond in zijn voortuin en die stond uiteraard verbaasd te kijken toen ik met een motor op mijn rug aan kwam lopen. Hij had mijn landing niet gezien. De buurman was een uiterst vriendelijke man.
Mijn echtgenote heeft me opgehaald en me teruggebracht naar de vliegstek bij Almere.
Vanaf het weiland had ik al contact opgenomen met de importeur (Jacques). Het was voor hem uiteraard moeilijk in te schatten wat het zou kunnen zijn. Een gat in de zuiger?
Afijn, een paar dagen later heb ik de motor naar Jacques gebracht. Na controle bleek, dat de zuiger in prima condities was. De smering was ook goed, dus de motor stond niet te arm, juist goed. Het big-end lager (het lager, dat in de drijfstang om de krukas zit) bleek kapot te zijn. Voor Jacques was dat ook iets kompleet nieuw. Reden om de motor mee te nemen naar de fabriek (Fresh Breeze). De motor werd meteen gerepareerd en meer! Het bleek, dat mijn Walbro carburateur nog geen modificatie gehad had. In het middengebied (kruisvermogen) zou de motor wat onrustig kunnen lopen en dat zou met de modificatie verholpen zijn. Ik had inderdaad dat probleem. Niets ernstigs, maar een rustig lopende motor is uiteraard fijner. Fresh Breeze was niet op de hoogte, dat ik dit euvel daadwerkelijk had! Een stukje goede en klantgerichte extra service dus!
Jacques zou Jacques niet zijn als hij zelf de motor ook nog even verder na zou kijken Het startkoord was ook aan vervanging toe. Nog sterker, de mantel was al helemaal door. Daar zou ik uiteraard ook een keer achter gekomen zijn, maar dan hoogstwaarschijnlijk op een vliegstek bij prachtig vliegweer...
Het is toch een lekker gevoel als je weet, dat goede service door de fabriek en de importeur als iets normaals gezien wordt.
Inmiddels weer lekker gevlogen. De motor loopt als een zonnetje.
Groetjes,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Frank Moorman
|