Citaat:
Begrijp ik je goed dat je hier zegt dat een (on)gemotoriseerd schermvliegtuig niet vliegt doordat het scherm geen vaste vleugel is?
Niet geheel. Wat ik probeerde te zeggen, dat indien je met een vastvleugeligvliegtuig (je zult stotteren...) vliegt, je dan weet hoe de vleugel zich zal gedragen onder elke hoek. Met een bepaald profiel, valt van te voren te voorspellen dat ie met een bepaalde snelheid ondersteboven kunt vliegen. De dragers van de vleugel kunnen zowel trekkracht, alsmede duwkracht leveren. En met name die laatste is belangrijk tijdens de acrobatische vluchten.
Daar een parapente volledig bestaat uit een constructie waarbij de dragers alleen gevlogen kunnen worden op basis van trekkrachten, duwkrachten maken de boel week en slap. Een lijn die je trek komt strak te staan en die je duwd wordt losjes. Bij acro kan de kracht heel snel van trekkracht over gaan in duwkracht, wat resulteert in een abnormale stand van het scherm (inklapper, stall).
Omdat je nooit alle condities van de lucht kunt voorspellen (thermiek, turbulentie, windstoten etc) en je geen gebruik kunt maken van duwkrachten, is acrovliegen met een parapente in mijn ogen stunten.
Neemt niet weg dat dit lang goed kan gaan.