Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 19 Apr 2024, 04:10

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 31 Okt 2011, 15:51 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Ja weer na aanleiding van een Post van Yvin; , kwam ik op het volgende Idee. :idea:
Ik vind het eigenlijk verontrustend dat er anno 2011 er nog mensen zijn die verongelukken doordat ze de beenbanden zijn vergeten vast te zetten. Wel logische dat het gebeurd want het gaat 1000x goed, maar net in dat ene moment van haast zul je zien dat…… Maar in elke auto van tegenwoordig worden we tot in het irritante gewaarschuwd als we onze gordel niet om hebben. Dus waarom niet zo’n systeem in ons harnas?

Bij ons als paramotors vliegers kunnen we de vlucht meestal nog wel afbreken. Maar als bergvlieger zit je vaak echt met een probleem als je dit overkomt.
Daarom heb ik een Gordel/Beenbanden alarm systeem gemaakt, werkt zeer eenvoudig, is door iedereen zelf te installeren werkt op batterijen welke jaren meegaan.

Het AlarmSysteempje staat dus altijd “aan” en werkt als volgt;
Er zit een sensor bij de beenbanden die meet of de beenband gesloten is, en er zit een sensor bij de karabinerhaak die ziet wanneer er een starthouding word aangenomen. (In starthouding staat de karabinerhaak bijna verticaal, laat je de tokkels los dan hangt hij naar beneden, bijna horizontaal)
Op het moment van starthouding, gaat er een zeer irritante pieper af van 95 dB, welke aangeeft dat je beenbanden nog niet gesloten zijn. Zijn de beenbanden wel gesloten op dat moment, is er niets aan de hand en blijf de pieper gewoon stil.

Het systeem heb ik afgelopen weekend getest en werkt zeer stabiel, Ik zal er deze week even een YT filmpje van maken. Ik schat het systeem op rond de 60,- eindklant prijs komt.
(voor de paramotor, kan ik nog een versie maken die de motor automatisch doet afslaan, maar dit zou ook nog wel eens als irritant ervaren kunnen worden)

Dit product kun je in de categorie noodchute plaatsen, omdat je hoopt het nooit nodig te hebben.
Mijn vraag aan jullie, is hier interesse voor ?
Zo ja dan zal ik ervoor zorgen dat ik het productie rijp maak en dat het straks op de beurs te koop is.

Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 31 Okt 2011, 18:10 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Geen slecht idee Roger.. :idea:

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 31 Okt 2011, 18:28 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Geen slecht idee...? Briljant!
Heb je al een patent aangevraagd?
Er vallen ieder jaar mensen dood doordat ze dit vergeten. Als het tot de standaarduitrusting van de parapenter gaat horen ligt er een behoorlijke markt!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 01 Nov 2011, 07:02 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Ik bedoel maar:
http://www.e-lijn.nl/cgi-bin/ultimatebb ... p=1#000004


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 01 Nov 2011, 09:15 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:19
Berichten: 73
Beste Roger,

Het is natuurlijk super dat je zo meedenkt op het gebied van veiligheid, en als er iemand is die dit professioneel kan maken ben jij dat ;)

Het is van de zotte dat er alleen al in Europa gemiddeld 5 doden per jaar vallen omdat ze de beenbanden vergeten :evil: :evil:

Er is maar 1 goede oplossing voor dit probleem, 5 PUNTENCHECK!!!!!
Ik vlieg inmiddels 25 jaar en doe het ELKE vlucht!

Pas ook met aansprakelijkheid wanneer er met jouw product iets fout gaat :idea:
Ik zou het niet op mijn harnas willen maar vindt het idee wel goed.

_________________
Eric Wierenga

Dealer van:
Flyproducts paramotors
Fresh Breeze paramotors
Ozone Paramotor gliders
Flanders paramotortrikes
Micro Avionics headsets

http://www.poweredparagliding.nl
http://www.FlandersParamotorTrikes.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 02 Nov 2011, 06:43 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Ik vind het idee opzich goed, maar ben het grotendeels met Eric eens, de kans bestaat namelijkt dat mensen blind gaan vertrouwen op systemen. Gaat er dan iets mis heb je gelijk een claim aan je broek waar je u tegen zegt.

Je hebt in mijn optiek twee keuzes,
Maak een reminder (deze help je herinneren als er iets niet goed zit)
Of maak een "saver" ( deze beveiligt een onderdeel en doet een ingreep op het moment dat er iets niet goed zit.
Ik zou persoonlijk nooit voor de laatste kiezen om bovenstaande reden

Als je iets gaat maken of ontwikkelen, maak het dan failsafe, ik ben zelf werkzaam in de wereld van gasgestookte stookinstallaties, hierop zijn ook talloze beveiling van toepassing , deze zijn allemaal failsafe uitgevoerd, dat wil zeggen: weigert een beveliging dan zal de installatie nooit in bedrijf kunnen komen.
In jou geval zou ik eerder kiezen voor een herrineringssysteem, dus die je help herrineren dat de sluiting niet dicht is ( inderdaad net als bij auto,s)
Op zich niets nieuws dus. maar ook deze systemen kun je "voor de gek houden" het is dus in de praktijk mogelijk dat het contactje blijft hangen, en dus zo de schijn wekt dat alles in orde is.
Het iniatief moet dus wel van de piloot komen, om ALTIJD je vijfpunten uit te voeren.


Suc6

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 02 Nov 2011, 08:18 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Hoi Eric, Gertjan,
Je zeg; Er is maar 1 goede oplossing voor dit probleem, 5 PUNTENCHECK!!!!!
Dit ben ik niet met je eens want er is namelijk helemaal geen oplossing voor dit probleem.
Ook mijn Idee is ook zeker niet de oplossing, Je kunt het ze het niet meer vragen maar ik weet bijna zeker dat 80% van de overleden mensen had gezegd dat ze altijd een preflightcheck uitvoeren voordat ze van de berg afspringen.
Ik zeg je nu ook dat ik altijd netjes de 5 puntencheck doe, maar ga toch opzoek naar alarmeringssysteem voor de banden? (ik vind de been-bandencheck de belangrijkste uit de 5 punten check, bij het berg vliegen).

Aan dit systeem moet men niet vertrouw raken in de zin zoals jullie het schrijven, Het is voor mij natuurlijk veel makkelijker om een kort preflightcheck signaal af te geven op het moment dat men de starthouding aanneemt. Maar aan zo’n standaard melding gaat men wel wennen (vertrouwt raken) en dan gaat het toch weer de 1000ste keer mis, dat je banden vergeet. (ik denk overigens dat de banden veel vaker vergeten worden, maar het gelukkig maar in sommige gevallen tot ongelukken leid).
Het is zeer belangrijk dat men niet wend aan het systeem of dat men er op gaat vertouwen. Dus de pieper is dusdanig hard dat je aan dat geluid nooit wend, en gaat alleen af op het moment als je de starthouding aanneemt met je banden nog los. Dus blijven vertrouwen op jezelf en gewoon de 5 punten check uitvoeren.

Mijn bedoeling met dit systeem is puur kans verkleining, de kans zal dus altijd blijven bestaan!
Als ik uit ga van 10% systeem uitval (dat is extreem hoog in onze wereld), en ik ga uit van dat een mens ongeveer 1:1000 zijn beenbanden vergeet, dan worden de kans op vergeten beenbanden ineens een factor 10 minder (1:10000). En dan ben ik al blij, en vindt ik het meer dan waard.
Ik heb deze discussie ook al op E-lijn gevoerd, ik ben inderdaad bang dat de mensen zo’n systeem als zekerheids-systeem gaan zien, en dat ze de verantwoording voor een losse beenband bij het systeem gaan leggen. Maar het is puur een waarschuwing systeem, en als je een waarschuwing negeert of niet krijgt door een defect dan moet het risico niet bij de fabrikant gezocht worden. Dus ik ga nog even uitzoeken of de kans op dit soort Amerikaanse praktijken in te dekken valt.
We verkopen veel beveiliging systemen in de industrie, en denken het wel goed ingedekt te hebben met onze algemene voorwaarden. Echter hier heb ik met particulieren te doen, en om voor de verkoop eerst een handtekening te ontvangen en papierwinkel te versturen is mij het systeem niet waard.
Ik ben wel heel blij met jullie antwoorden, want ik wil graag deze discussie opgang brengen om er achter te komen wat er leeft m.b.t. zo’n waarschuwing systeem.

Bedankt!

groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 02 Nov 2011, 08:29 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Januari j.l ben ik de trotse bezitter geworden van een nieuwe versie van de Seat Alhambra. Ideale auto voor alle activiteiten in ons gezin.
Door een leveringsprobleem heb ik uiteindelijk een auto afgeleverd gekregen met veel meer gadgets dan we besteld hadden, waaronder een waarschuwing systeem als je achteruit rijdt. Met camera! Ook ideaal als je een zeilboten trailer aan moet koppelen, terwijl de auto al vol zit en je niets naar achteren kunt zien.

Het systeem waarschuwt heel nauwkeurig met piepjes.

In het vroege voorjaar huur ik in het buitenland een auto...zonder alarmsysteem...rijd ik achteruit vanaf een parkeerplaats bij een koffietentje...zag ik het lage ijzeren frame, dat om een wateraftappunt stond niet...kon het ook niet zien, want het was te laag....botste er wel tegen aan...had ik mijn waarschuwingssysteem maar gehad...of toch eerst even goed uitkijken. Was ik al zo verwend?

Ik vlieg beroepshalve nu een vliegtuig met waanzinnig veel waarschuwing systemen (Airbus A330). Die zijn echt geweldig.
Je kunt met dit vliegtuig niet stallen...tenzij.
Je kunt niet te hard vliegen...tenzij.
Ik kan nog een hele waslijst van fantastische waarschuwingssystemen opnoemen, die het vliegen echt een stuk veiliger maken.
Aan cursisten leg ik altijd uit, dat je als een "bewuste weldenkende vlieger met 100% vliegerschap" moet opereren. Je moet te allen tijde altijd zelf het waarschuwingssysteem zijn.

Ik ben erg blij met alle waarschuwingssystemen waar ik vanmiddag weer mee mag vliegen, maar primair blijft de vlieger verantwoordelijk.

Zolang je niet blind vertrouwt op waarschuwingssystemen zijn het zaken, die de vliegveiligheid verhogen.
Zoals Roger beschrijft kan het een toegevoegde waarde hebben voor het geval dat. Niemand stapt 's morgens zijn bed uit om de beenbanden bewust te vergeten en toch blijkt het vaak te gebeuren met desastreuze gevolgen (zie posting van Eric). Een waarschuwing systeem had wellicht deze vliegers kunnen redden.
Primair blijft de vlieger verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van de checks, waarschuwing systemen zijn secundair. Als je het zo bekijkt, dan zijn het zeer waardevolle toevoegingen.

Eigenlijk is de vijfpunten (én de pin-check!) al een soort waarschuwing syteem.
En een rood wappererend trimmer bandje is ook een soort waarschuwing systeem.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 02 Nov 2011, 16:21 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Alarmsysteem voor je beenbanden
BerichtGeplaatst: 02 Nov 2011, 17:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Ik kan niet anders zeggen dan dat het er goed uit ziet( hoort;))

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.