Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 15:19

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Gevorderden opleiding
BerichtGeplaatst: 15 Apr 2012, 11:24 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Ja ja wij hebben dit weekend de eerst gevorderden opleiding mogen ervaren bij Jurg (Skydance).
Velen van jullie kennen het wel, je bent blij dat je toch enigszins snel je brevet hebt gehaald, en dat je door maar veel te vliegen je ervaring en vliegkunsten op peil brengt/houd.
Toch had ik vele aspecten van het vliegen, een beetje vooruit geschoven omdat ik niet precies wist wat de juiste techniek erachter was.
Je zou deze cursus misschien kunnen vergelijken een slipcursus nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Want ook hebben we veel geleerd over hoe te handelen bij onverwachte vliegbewegingen.
We waren met een klein groepje; Jan, louis en ik, veel aangemelde cursisten hadden afgemeld omdat weer niet mee leek te zitten of ze hadden andere verplichtingen. Maar daardoor hadden wij natuurlijk een privé cursus.
Vrijdag was het mooi weer 5 knopen laminaire wind, en zijn allemaal begonnen met een start en doellanding (zonder motor) zonder porto commentaar. Daarna even met de juiste tips onze verbeterpunten besproken. We hebben daarna zelf een lijst met bepaalde vliegaspecten die we zelf nog niet onder de knie hadden. En de rest van de dag al deze aspecten langs laten komen en beoefend. Ik heb b.v. goed geleerd hoe Reflex te vliegen, vliegen met de tip-sturing etc. (onder begeleiding durf je toch iets meer) En daardoor ben ik mijn scherm nog eens extra gaan waarderen. We hebben deze mooie dag afgesloten met een mooie tocht rond de Oosterschelde.
Dan de Zaterdag de wind was hard en turbulent/thermisch, normaal had ik niet gevlogen. Maar onder het motto dat je altijd in zulke omstandigheden terecht kunt komen heb ik volop geoefend in deze (slechte) omstandigheden, op een meter boven de grond vliegen zo langzaam mogelijk, en op enkele meters maar dan alleen met het gas corrigeren (handen hoog) etc.
Conclusie;
We hebben 2 heel gezellige en leerzame dagen gehad, durf gerust te stellen dat ik in deze twee dagen meer geleerd heb dan dat ik met een extra 30 uur vliegen op zou doen. Onder begeleiding durf je sneller je grenzen te verleggen, nu ik weer een paar drempels over ben zal ik de oefeningen ook in mijn komende vluchten gaan herhalen. En waarschijnlijk komen er nog wel enkele drempels weer boven drijven, die me doen besluiten deze cursus nog eens te gaan volgen. Ik spreek natuurlijk voor mezelf.
Jurg Bedankt!
Groet,
Roger

Oh ja geen tijd gehad om te filmen, alleen een instructie van een (langzame/stilstaande) doorstart kan ik prijsgeven.

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Gevorderden opleiding
BerichtGeplaatst: 17 Apr 2012, 19:56 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 16:50
Berichten: 85
Een goede ontwikkeling voor onze tak van (lucht) sport ! Ik heb de cursus als zeer positief ervaren. Na een paar jaar het luchtruim doorkruist te hebben, vond ik het wel eens wel eens tijd voor een opfris cursus. Na verloop van jaren leer je toch onbewust bepaalde technieken aan die wellicht niet altijd bijdragen aan je pilot skills.

Het ‘grote’ gevaar hangt een meter of 7 onder de glider; dat ben jezelf(Human error). Ik was al een geruime tijd opzoek naar een cursus voor gevorderden, maar die werd tot op heden in NL niet aangeboden, tot afgelopen weekend. Jurg van http://www.Skydance.nl heeft deze behoefte goed ingeschat, en biedt een 2-daagse cursus aan om je vliegkwaliteiten weer wat op te poetsen en nieuwe technieken aan te leren. Zo kan het weleens handig zijn als je binnen een meter of 3 airborn kunt zijn; hoe je dat doet, dat kun je o.a. leren in de cursus.

Je kan wel merken dat Jurg een luchtmacht achtergrond heeft waardoor hij helder en opbouwend kan aangeven wat je anders zou kunnen doen om jezelf te verbeteren. Er werden ook verschillende materialen besproken zoals bijvoorbeeld de voor- en nadelen van een reflexscherm passeerden de revue. Moet zeggen als het wat ‘bokkig’ is in de lucht, dan vliegt het een stuk prettiger met reflexscherm met de trimmers geheel open. Waarbij je de stuurtokkels geheel moet loslaten!! omdat je dan het reflexprofiel instant houdt. Dat vergt enige oefening kan ik je zeggen, maar ook op dit punt heb ik veel vooruitgang geboekt.

Al met al twee zeer nuttige trainingsdagen, waardoor ik met een nog grotere glimlach op mijn gezicht, de derde dimensie invlieg. Ook het vliegen in een geheel andere omgeving is erg leuk. Het enige nadeel is dat je een paar dagen rondloopt met wat stramme spieren omdat je toch 2 dagen rond gesjouwd hebt met een luchtbrommer op je rug…..Mijn 2 mede cursisten hadden nergens last van…..zij vlogen rond met een rollatoronderstel onder hun glider…zal de leeftijd wel zijn :). Wat ook erg handig is; als je land na een overland vlucht met een 1/2 V-riem (Ik hoorde heel kort een apart geluidje, maar alles blijft functioneren!).... :o. dan zit er na 10 minuten weer een nieuwe op, want die heeft Jurg in zijn standaard uitrusting liggen.

Gr, DiepFries


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.