Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 18:18

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 03 Feb 2013, 11:53 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
:arrow: :arrow: Beste paramotorvliegers,

Wellicht hebben jullie er al van gehoord: SMS, of Safety Management System.
In het Nederlands: VMS. Veiligheids Management Systeem.
Voor de kleine luchtvaart bestond "VMS light" in de ontwerp fase. Hieruit is SMS weer voortgekomen.
De overheid en ook de KNVvL zijn hier al een poos mee bezig.
In het prille begin heb ik ook wat adviezen mogen geven.

In de grote luchtvaart wordt er zeer veel aan vliegveiligheid gedaan. Dit werpt ook zijn vruchten af.
Een van de belangrijkste zaken is de (sorry, wederom de Engelse taal) "Just Culture". Dit betekent, dat je aangemoedigd wordt om gemaakte fouten te rapporteren en dat het melden niet tegen je gebruikt zal worden. Fouten worden gemaakt en anderen kunnen er van leren. Daar gaat het om.
Niemand komt 's morgens zijn of haar bed uit om in de loop van de dag eens een ongeluk te gaan veroorzaken.

Ruim een jaar geleden (november 2011) heb ik een presentatie mogen geven over gadgets in de kleine luchtvaart. Juist door het gebruik van bepaalde gadgets kun je vliegen veiliger maken. Denk hierbij aan vluchtvoorbereiding (last minute weersinfo op je smartphone), etc. Aansluitend heb ik contact gehad met een aantal mensen, waaronder uit de krijgsmacht. Het verbaasde me, dat er nog een "straf-cultuur" heerste. Zij waren heel erg geinteresserd in de "Just Culture".

Terug naar de grote luchtvaart. Zij die mij kennen weten, dat ik in de grote luchtvaart werk. Daar wordt het melden van voorvallen zeer gestimuleerd. Dit gebeurt anoniem middels een zgn. "Air Safety Report" formulier. Vroeger stond je naam er op. Tegenwoordig niet meer. Om meerdere redenen, maar zeker ook om anoniem een ervaring te kunnen delen.

Hoewel we in de gelukkige omstandigheid zijn, dat we een veilige luchtsport beoefenen kan er altijd iets fout gaan. Dat hoeft niet meteen ernstig te zijn, maar een blessure of materiaal schade kan zo gemaakt worden. En denk eens aan die deuk in je ego als er iets fout gaat terwijl er vrienden staan te kijken.... ;)
Voorkomen is beter dan genezen.

Op onze nieuwe website heb ik een pagina besteed aan "Veiligheid": http://www.paramotorweb.nl/safety.html

In april 2015 moet het VMS geimplementeerd zijn. Hoe dat bij ons gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Wij hebben immers geen vliegveld met een permanente school, verhuurbedrijf of vliegclub waar we centraal regelmatig informatie kunnen verstrekken.
Vliegscholen kunnen tijdens de opleiding extra aandacht besteden aan veiligheid. Naar mijn inschatting gebeurt dit in de praktijk ook al.

We kunnen ook ervaringen delen. Dat doen we vaak al via dit forum.

De hamvraag:"Is er van jullie uit, ervaren, onervaren vliegers en cursisten, de behoefte om voorvallen centraal te publiceren?" Dit uiteraard met het doel om er lering uit te trekken.

Denk overigens niet, dat ervaren vliegers niets overkomen. Lees de krant er maar op na. Telkens als er een ongeluk te betreuren valt staat er geschreven, dat het om een "ervaren vlieger" ging.....
In de professionele luchtvaart zeggen we ook altijd, dat er maar één goede vlieger bestaat: de gepensioneerde vlieger, die heeft het immers gehaald.... :lol:

:arrow: Link op KNVvL site met achtergrond info:

:arrow: Link op de KNVvL site (bijeenkomsten voor uitleg):

:arrow: Link met veel informatie op de site van IL&T:

:arrow: De kar wordt binnen de KNVvL getrokken door Huib Holsteijn:

Barst maar los met voorstellen. Samen hebben we de toekomst!

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 03 Feb 2013, 19:58 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:08
Berichten: 286
Woonplaats: Waddinxveen
Hoi Frank,

Sinds 2005 is het bij ons (vliegtuigonderhoud) ook wettelijk verplicht te beschikken over een meldsysteem voor het melden van occurrences in het vliegtuigonderhoudsproces. Dit zijn bijvoorbeeld meldingen door medewerkers over technische gebreken aan een vliegtuig, motor of component of meldingen waar menselijk handelen een rol speelt.

Met dit systeem wordt duidelijk waar de zwakke plekken in het proces zitten. Zo zijn fouten te herstellen en te voorkomen, wat ten goede komt aan de vliegveiligheid en de veiligheid van de medewerker. Voor een goed meldingssyteem is een open cultuur nodig. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat melden zin heeft en dat er niemand op wordt afgerekend.

Ik ben dan ook wel voorstander van jouw initiatief.

Groeten,
Peter

_________________
Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 03 Feb 2013, 20:59 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 13 Jul 2009, 10:34
Berichten: 61
Woonplaats: Boxmeer
Frank,

Lijkt mij nuttig en interessant.
Gelukkig komen er bij onze sport in Nederland niet vaak ongelukken voor. Soms komen ze onder bloopers terecht omdat er geen ernstige verwondingen optreden. Soms lees je het in de krant.
Goede informatie is nooit weg.
Wat ik niet gewenst vind is dat we op gelijke wijze worden behandeld als de gemotoriseerde luchtvaart. Een veiligheidssysteem moet dus op onze sport worden toegesneden zodat we straks geen bureaucratische toestand krijgen van regels en formulieren die nauwelijks op "ons" slaan. Voor je het weet zit je vast aan de volgende "TUG-regeling"
Mij lijkt een publicatie van incidenten via paramotorweb.nl prima. De subpagina heb je al.

_________________
René
http://www.rvandenbroek.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 04 Feb 2013, 11:16 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Peter en René,

Bedankt voor jullie reacties.
Peter geeft al aan, dat de bedoeling juist is om zwakke punten in een proces naar boven te laten komen en te verbeteren met als doel de veiligheid verder te verhogen.
Hiervoor is een meldingsplicht. Vanaf april 2015 moeten ook wij paramotorvliegers ons commiteren aan het SMS. Hoe en in welke vorm zijn we nog aan het onderzoeken.
Het SMS moet ook naar mijn mening geen doel op zich worden. Dus niet zoeken naar problemen om daarmee invulling te kunnen geven aan een veiligheidssysteem.
René geeft al duidelijk aan, dat het maatwerk moet zijn. Geen bureaucratie, waarbij het SMS een doel op zich is.

De "Just Culture" moet van twee kanten komen. Ook van de overheidskant. Het publiceren van incidenten kan voor de overheid een bron worden waaruit geput wordt om aan te tonen, dat een bepaalde luchtvaart activiteit onwenselijk zou zijn. 700 verkeersdoden worden in de publieke opinie geaccepteerd, maar een gebroken enkel bij een landing met een paramotor niet.
Persoonlijk zie ik hier een grote bedreiging in. De houding van de provincies (beleidsmakers) t.o.v. luchtvaart is negatief. Daar waar mogelijk wil men immers luchtvaart zo veel mogelijk terugdringen.

Ik schreef al, dat het ASR formulier bij de grote luchtvaart anoniem ingevuld wordt. Bepaalde incidenten moet (wettelijk verplicht) gemeld worden bij de overheid. Het Openbaar Ministerie kan ook meekijken. Het gevolg is, dat de melder aangeklaagd kan gaan worden. Hier zijn ook voorbeelden van. Mijn werkgever heeft dat ondervangen door het ASR anoniem te maken. De "Just Culture" werkt echt goed en de melder wordt beschermd! We zijn open naar elkaar en de werkgever geworden. Er is een speciale afdeling, die autonoom van de directie of andere bedrijfsleiding georganiseerd is.
Je wordt dus echt positief gestimuleerd om incidenten of situaties waar anderen weer van kunnen leren te melden.

Bovenstaande wordt uiteraard ook intern binnen de KNVvL besproken. Nog sterker, ten aanzien van paramotorvliegen zal ik dat persoonlijk doen.

Blijf met voorstellen komen. Deze thread mag lang worden. Onze luchtsport is zeer veilig en dat willen we samen ook zo houden.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 04 Feb 2013, 12:52 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Inderdaad Rene,
De papierwinkel is al groot genoeg,en als ik op mijn brommertje spring en de openbare weg gebruik
hoef ik ook niet eerst een papierwinkel in te vullen,dus laten we ons er verre van houden.
Ervaringen delen op dit forum lijkt mij voldoende waar men leerring uit kan trekken.
De eerste is; Vergeet niet te kijken waar je vliegt als je aan het filmen bent,of je aan je apparatuur aan het prutsen bent,
anders kant je accu ongewenst geladen worden als je in de hoogspaning vliegt :o :mrgreen:(Rene) :lol:

Gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 04 Feb 2013, 15:28 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Pim en de rest,

Ik heb dezelfde volgorde ook bij de KNVvL aangegeven, maar het in iets andere bewoordingen.
Wat moet er gemanaged worden, als je formeel niet eens voldoende de kans krijgt om fouten te maken.

De volgorde van de roadmap is eerst de start- en landingsproblematiek en dan in andere zaken storten.
Dat zijn er diverse en o.a. door jou genoemd.
Toch kunnen we, voordat we ons in een project storten wel alvast de meningen peilen en paramotorvliegend Nederland om adviezen vragen.

Toch een paar puntjes van kritiek:
1. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling, maar "doorvliegen" na een ongeluk mag ook niet. Schade aan derden moet gemeld worden. Een buitenlanding hoeven we niet te melden, want we zijn vrijgesteld van de landing in zo'n geval volgens het BBL artikel 20. Bij gemaakte schade is het uiteraard iets anders.
2. Schade kan te allen tijde ontstaan, niet alleen tijdens de start.
3. Illegaal starten en landen heeft niets met de beoogde veiligheid te maken, wel als een terrein niet voldoet aan de RVGLT.
4. De 24 uurs melding heeft niets met veiligheid te maken. Nog sterker, als de melding gebruikt zou worden om politie, brandweer en ziekenauto's paraat te hebben, dan zou het juist de veiligheid verhogen. Praktisch gezien wordt de melding gebruikt om achteraf te uit te kunnen zoeken wie eventuele klachten verroorzaakt heeft. Maar ook dit heeft niets met veiligheid te maken.

Blijft dus jouw laatste opmerking staan waar ik het dan ook helemaal mee eens ben.

Jacques geeft ook al aan, dat een grote papierwinkel bij paramotorvliegen niet nodig is. Hij komt overigens wel meteen met goede adviezen, gegoten in een stukje humor.
Het zijn deze zaken waar we naar op zoek zijn.
Een aanvullend advies voor fotograferen. Als je door de zoeker van een kleinbeeldcamera camera kijkt, dan lijkt alles verder weg dan het in werkelijkheid is. Als je dan door de zoeker kijkend van dichtbij een ander wilt fotograferen, dan kun je er zo maar tegen aan vliegen. Dit is in de Amerikaanse luchtmacht met twee straaljagers gebeurd. Twee doden en twee schroothopen.

De voorbereidingen van het SMS lopen al langer. Het wordt verplicht gesteld door de overheid, dus we kunnen er niet omheen.
Alle afdelingen binnen de KNVvL hebben er mee te maken. Ook wij. We zijn nog aan het oriënteren hoe we het binnen de diverse luchtsporten gaan implementeren. Huib Holsteijn trekt de kar voor de KNVvL.
In de kleine luchtvaart zijn de afgelopen periode (te) veel ongelukken gebeurd. Statistisch kun je zeggen, dat waar veel ongelukken voorkomen ook veel incidenten voorkomen.
Binnen onze sport gebeuren erg weinig incidenten, laat staan ongelukken. Toch moeten we onze ogen niet sluiten voor mogelijke gevaren. Of juist vooraf de veiligheid verder verhogen door het verhogen van bewustwording.

De bloopervideo's zien er vaak geweldig uit, maar toch kan het ook echt mislopen. We zien op die video's soms zaken, waaruit blijkt, dat de persoon in kwestie geen of geen goede opleiding genoten heeft. Het feit, dat we goede opleidingen in Nederland hebben is al een oplossing van dit soort problemen. Daar lopen we dus voor. Chapeau!
Toch heb ik op Elsefly iemand gesproken, die eerst zelf wat zou gaan oefenen en dan wel ter voorbereiding op het examen les zou gaan nemen. Hij vond de lessen te duur. Ik heb met deze persoon een voor hem minder fijn gesprek gehad. We kunnen het ons niet voorstellen, dat iemand zonder opleiding gaat vliegen. En toch had iemand de intentie. Dit noem ik een extreme vorm van onveiligheid.

Het zijn vaak de dagelijkse dingen, die een gevaar in zich kunnen hebben. Hoe vaak doe je de vijf punten en pin check goed? Hoe vaak doe je een terrein check voor de start?
Een hele mooie ervaring had ik op Elsefly. Een bezoeker wilde van alles weten en ik maar vertellen. Ik was mijn kit aan het klaar zetten. Yvin vroeg de persoon op een gegeven moment om met hem mee te gaan. Ik was immers in een fase van de preflight, die hoe je het ook went of keert, enige mate van concentratie nodig heeft. In alle rust kon ik mijn vlucht verder voor bereiden en dat vond ik achteraf heel prettig. Het was warm, geen wind een volle tank en onbekend terrein (Hoonhorst). Yvin legde de persoon ook uit waarom hij hem meenam.
Het is me bij gebleven.

Hoewel het melden van voorvallen belangrijk is kunnen we in de toekomst ook algemene zaken middels een nieuwsbrief via het forum en via de ParamotorWeb (per email, zelf eerst abonneren) publiceren. We zouden dan elke drie maanden met algemeen nieuws en één of meerdere vliegveiligheidsbriefings of artikelen kunnen komen.
Voorbeelden:
1. Omgaan met je reserve chute.
2. Onderhoud aan je motor.
3. Hoe doe je een goede scherm preflight check.
4. Rapportage van reserve scherm gooi training.
5. Start technieken. Uitleg over veel gemaakte fouten bij weinig wind.

Zo zie je dat we meer kanten op kunnen met SMS. We kunnen er zelf invulling aan geven.
Als er te veel angst is om voorvallen te melden, dan klopt het meldingssysteem niet. Aan een meldingssysteem wordt gewerkt.

Nogmaals, het gaat niet om extra regels te maken, maar mogelijkheden ontwikkelen en gebruiken om onze luchtsport samen nog veiliger te maken.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 04 Feb 2013, 19:18 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 06 Dec 2010, 08:15
Berichten: 22
Woonplaats: Nunspeet
Punt A herken ik jij ook? :)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 04 Feb 2013, 21:05 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:32
Berichten: 39
1. Omgaan met je reserve chute?
2. Onderhoud aan je motor?
3. Hoe doe je een goede scherm preflight check?
4. Rapportage van reserve scherm gooi training?
5. Start technieken. Uitleg over veel gemaakte fouten bij weinig wind?

Zit M.I. allemaal al in de opleiding, of volg eens een gevorderde opleiding ;) Binnenkort gaan we er weer 1 organiseren.
Straks na elke mis start een formuliertje invullen? Geweldige administratieve last zal dit worden die de veiligheid niet ten goede komt.
Als je zoiets opzet doe het dan alleen als er persoonlijk letsel is of als er derden(buitenstaanders) bij betrokken zijn.
Maar in vredesnaam toch niet voor elke voorvalletje he!? Ongeval doordat het veld niet voldoet aan de eisen van de wet? Ga eens mee naar het buitenland, dat zijn pas vliegers. Waarom? Omdat ze op de meest onmogelijke plaatsen starten en landen en zodoende veel meer ervaring hebben dan wij met al onze schijn zekerheden van voornamelijk papiertjes.
Ja..., het blijft een gevaarlijke sport, maar auto rijden is ook gevaarlijk en als je niet kan accepteren dat er soms iets gebeurd dan moeten we op een stoel gaan zitten en hopen dat de hemel niet naar beneden komt want dan liggen we er ook onder.

Ik ben het deze keer met Pim eens. Eerst het 1 goed regelen en dan het ander. Je gaat ook niet een huis bouwen en als eerste het dak plaatsen. Zoals met alles: als de fundering niet goed is, dondert het huis in elkaar.
Frank..., de fundering is niet goed!

Veiligheid is goed, als we iets van een voorval kunnen leren ook, maar ik ben bang dat er weer een monster gecreerd gaat worden.
Voorlopig vertrek ik naar een land waar bijna alles kan. Ik zal de veiligheid niet uit het oog verliezen want ik wil een oude piloot worden ;)

Jurg

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 04 Feb 2013, 23:39 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Jurg,

Ik heb al een aantal keren aangegeven, dat de "fundering" inderdaad niet goed is. Ik ben het met jou eens, met Pim eens en heb het ook dusdanig aan de KNVvL doorgegeven.
Het verzoek is dan ook om de publicaties in deze thread goed te lezen en niet meteen tot onjuiste conclusies te komen. Daar komen we niet verder mee.
Van belang is ook om te beseffen, dat het een wettelijke verplichting wordt.

Wat betreft de opsomming. Deze zaken zitten inderdaad allemaal in de opleiding. Je komt zelf overigens met een uitstekend idee om de veiligheid verder te verhogen: een gevorderde opleiding. Super!!!
Ik heb zelf ooit aan een reserve-chute-gooi-training meegedaan, waarbij we daadwerkelijk aan onze paramotor middels een heisinstallatie rond geslingerd werden. Het bleek, dat ik met dikke handschoenen, een stuurtokkel en de gashandel te veel in mijn rechter hand had om ook nog eens mijn reserve goed te kunnen trekken. Die staat nu dus voor mijn andere hand opgesteld op mijn reserve.

De opsomming zijn slechts voorbeelden, val ze niet aan, maar vul ze aan, verbeter ze of kom met goede voorstellen, zoals de door jou genoemde gevorderde opleiding.

Is het ooit opgebracht, dat na elke misstart een formuliertje ingevuld dient te worden? Maar natuurlijk niet. Je geeft het zelf al aan: doe het alleen als het noodzakelijk is.
En dat probeer ik ook vanaf het begin aan te geven. Het is juist niet de bedoeling, dat we het SMS systeem in leven gaan brengen en houden. Het SMS systeem moet ons in leven houden om het maar gekscherend te zeggen.

De hoofdreden om deze thread op te starten is juist om samen tot een voor ons goed systeem te komen.

Ik weet zeker, dat Pim, Jacques, Peter, René, jij, ik , etc het eens zijn.
Het is niet voor niets dat ik schrijf, dat ik het volgende schrijf:
Citaat:
Ik heb dezelfde volgorde ook bij de KNVvL aangegeven, maar het in iets andere bewoordingen.
Wat moet er gemanaged worden, als je formeel niet eens voldoende de kans krijgt om fouten te maken.

Wellicht was het niet duidelijk genoeg, maar hier wordt bedoeld, dat het stelsel van TUGs, de onmogelijkheid om luchthavenregelingen in bepaalde provincies te krijgen en de onmogelijkheid om legaal cursisten op te leiden ervoor zorgt dat we "formeel niet eens voldoende de kans krijgen om fouten te maken".

We zijn het dus eens.

Deel zorg, maar schrijf het niet vijandig op. Uitleggen, dat de echte vliegers in het buitenland zitten, omdat ze daar pas echt leren starten zijn geen toegevoegde waarde aan deze thread. Je geeft meteen aan "Ja..., het is een gevaarlijke sport,.....". Onze sport is helemaal niet gevaarlijk. Integendeel. Misschien wel omdat we de uitersten niet opzoeken. Omdat die cultuur er in Nederland niet is, omdat we dat zelf niet willen. Juist daarom zou er best wel eens weerstand op het SMS kunnen zijn. We doen het immers fantastisch. En daar moet het SMS voor paramotors ook op gebouwd worden.

Ik hoop, dat er meer voorbeelden komen, zoals de door jou genoemde gevorderde training.
Samen kunnen we er dan over nadenken hoe we alle voorstellen in een pakket kunnen stoppen. Het pakket moet een toegevoegde waarde hebben, geen last!!!!!!

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Safety Management System
BerichtGeplaatst: 05 Feb 2013, 08:24 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 11 Aug 2010, 10:18
Berichten: 132
Woonplaats: Ambt-Delden
Ik zal het DOEL van deze post nog eens formuleren;
Doel:
Tot stand komen van een pakket adviezen, die het ontwerp van SMS ten goede komen.

SMS komt er daar kunnen we helaas niet meer omheen begrijp ik. Maar wees blij dat het nog in de ontwerpfase zit, en we dus nog invloed kunnen hebben op het eindresultaat.
Stel je voor dat het SMS al bestond, we weten allemaal hoe lang het duurt om bepaalde regeltjes achteraf te veranderen. (teller staan nu op 32 maanden geloof ik ? )

Laten we met zen allen, over adviezen nadenken!
Ons frustreren, over het land waarin we leven heeft geen zin, verhuizen lijkt me de enige oplossing.

Frank je schrijft;
Citaat:
De hamvraag:"Is er van jullie uit, ervaren, onervaren vliegers en cursisten, de behoefte om voorvallen centraal te publiceren?" Dit uiteraard met het doel om er lering uit te trekken.

Mijns inziens is deze behoefte er wel degelijk, maar uitsluitend voor piloten onderling en niet onder een toeziend oog van de overheid. Als de overheid meekijkt krijgt zo’n melding een verplicht karakter waardoor er een lijst ontstaat met hoofdzakelijk incidenten die de paramotorsport een negatief imago geven.
Als je zo’n melding lokaal houd, (bv op het forum), denk ik dat er veel meer meldingen komen waar we met zen allen (piloten) ook wat aan hebben. Als de overheid meekijkt, denkt men dat het consequenties heeft, b.v. in de vorm van een bekeuring of iets dergelijks, en laten we eerlijk zijn in het verleden kwam het daar wel op neer.
Meem nu de “Verplichte” auto keuring, in de ontwerp fase is dit bedoeld om ons allen veiliger te laten rijden, minder ongelukken. Toen het net geïntroduceerd werd had het nog een vrijwillig karakter, niet veel later was het verplicht, maar je kon het nog wel snel laten doen als je het vergeten was. Nu is al het zo ver dat je al een bekeuring op de mat hebt liggen als je een week over tijd bent.
Dus mijn advies;
Probeer het SMS systeem zo lokaal mogelijk te laten functioneren, zodat het doel: “ lering uit trekken “ voor de piloten geld, en diegenen die de sport beoefenen.
We zouden eigenlijk met plezier zo’n formulier moeten invullen. Ik vind het logboek al vervelend maar dat ter zijde. :)
Groet,
Roger

_________________




Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.