Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 05:59

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2013, 21:53 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Pim,

Een mooi verhaal van jouw ongeplande buitenlanding.
Goed opgelost en ook fijn, dat je het deelt. Dit soort situaties komen voor en door ze te delen leren we er allemaal weer van. Het geeft aan, dat je, indien je goed voorbereid bent alle situaties de baas kunt zijn.

Als je morgenvroeg je motor weer probeert te starten en het lukt, dan zal het vermoedelijk carburateurijs geweest zijn. Dit is te herkennen aan het steeds meer verliezen van vermogen. Juist door meer gas geven wordt de situatie erger. In de venturi verlaagt de druk en daarmee ook de temperatuur. Bij bepaalde atmosferische omstandigheden kan dan ijsvorming optreden, waardoor de venturi nog smaller wordt. Het gevolg daarvan is een verdere verlaging van de luchtdruk bij het overgebleven gaatje en daarmee verdere verlaging van de temperatuur en verdere ijsaangroei.
Cessna's e.d. hebben een carburateur verwarming om dit op te lossen.

Ik hoop, dat dit het probleem is, want dan heb je verder geen schade.

Ben benieuwd!

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 10 Feb 2013, 11:30 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Toppie Pim voor deze onverwachte prestatie :o ...en als het moet. Tjac lapt je motortje
zo weer op :mrgreen: ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 10 Feb 2013, 20:00 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Interessant onderwerp, ik dacht afgelopen dagen aan de mensen die in de winter vlogen zonder problemen van ijsaanzetting.
Vorig jaar had er iemand, tijdens hoge luchtvochtigheid, zoveel ijsaangroei aan zijn kooidraden dat ze de prop in werden gezogen...ook niet fijn.
Hoe oud was de brandstof, was deze watervrij (ivm vlokken die het filter doen dichtslaan), etc???
We vernemen het natuurlijk graag :roll:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 10 Feb 2013, 21:17 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi JW,

Een erg interessante situatie en in deze thread ook erg leerzaam.
Met deze weersituaties moet je echt weer snel aan de grond staan. Je hebt dan te maken met ijsafzetting, die niet alleen op de kooidraden, maar ook op je scherm en lijnen komt te zitten.
Het gewicht kan door al het ijs aanmerkelijk hoger worden en de aƫrodynamische eigenschappen zullen (negatief) veranderen.

Vliegtuigen, die geen mogelijkheden hebben om ijsaangroei tegen te gaan mogen in deze omstandigheden niet vliegen.

Vliegen in de winter heeft ook voordelen hoor. De lucht is stabieler, dan in het voorjaar en de zomer. In "dikke" (koude) lucht is starten makkelijker. Het verbruik is ook lager.
Let wel op de minimum temperatuur, waarbij je je scherm nog mag gebruiken. Dat staat in de handleiding of is anders bij de fabriek op te vragen.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 11 Feb 2013, 18:03 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 06 Dec 2010, 08:15
Berichten: 22
Woonplaats: Nunspeet
Pim,

Toch als slot nog een opmerking. Je kunt altijd nog een vlaamse reus kopen.
Volgens mij heb je daar ook een eenzitter van.
Doe er je voordeel mee.

Trouwens einde van de week ziet er opnieuw goed uit, hopelijk kom je dan verder met vliegen.
Start je dan op het veld waar je zaterdag bent gebleven? Ofwel ga je dan je vlucht vervolgen en afmaken?

Groetjes, Jan


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 11 Feb 2013, 20:37 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:25
Berichten: 33
zo even ter info..

Afbeelding

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 11 Feb 2013, 21:33 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 14 Dec 2012, 22:00
Berichten: 26
Over de opmerking oude benzine even dit:
Benzine kan i.d.d. Verouderen. Dit is al jarenlang een min of meer bekend fenomeen, waarbij de lichte fracties (LPG achtige delen) als eerste gaan verdampen en de zwaardere delen (dieselolie achtige delen) achter blijven. Dit maakt dat benzine steeds slechtere start capaciteiten krijgt en "sludge" of "gum" gaat vormen.
Maar waar we de laatste jaren steeds meer rekening moeten houden is het (goedbedoelde!) fenomeen van alcohol in onze benzine. Met zijn allen hebben we in Europa besloten om een verplicht deel biobrandstof te gebruiken. In NL is dit nu ca. 5% de ambitie is om dit in enkele jaren toe te laten nemen tot, in eerste instantie, 10%. In benzine doet men dit in de vorm van (bio)ethanol (ja, puur alcohol, net zoals het baasje van de motor zelf gebruikt...). :D
Nogmaals, op zich valt er wat voor te zeggen, maar voor sommige gebruikers zit er een extra gevaarlijk addertje (levensbedreigende Adder :?: ) onder het gras.
Als je moderne benzine namelijk wat langer bewaart in bijv. Je tank, dan zal onder invloed van het ademen van je tank ('snachts koelt hij af, overdag warmt hij op) er telkens verse lucht inclusief vocht in je tank komen.
Laat nu net alcohol vocht aantrekken....! (vandaar de kater, is eigenlijk een gebrek aan vocht..... :? Langzaam maar zeker zal je brandstof zich vanzelf volzuigen met vocht. In eerste instantie houdt deze alcohol het vocht mooi vast en verdeelt het in je benzine, maar op n gegeven moment wordt het teveel en zal het als water onder in de tank en eventueel carburateur gaan zitten.
Daar vormt het zelfs een aggresief zuur goedje dat heel graag de metalen van je carburateur lust, met alle corrosie gevolgen van dien.
Maar een beetje "vrij" water, zoals wij vakidioten (ben olieboer....) dit noemen kan natuurlijk ook een heel leuk stukje ijs vormen op plaatsen waar je die liever niet hebt!
We kennen dit beeld van bijna dagelijkse praktijk in tuin- en parkmachines, verhuurmachines e.d., allemaal toepassingen waarbij de machine vaak langere tijd niet gebruikt wordt.
Ik wil niemand onnodig bang maken, maar verwaarloos je brandstof niet. Moderne brandstoffen zijn in veel opzichten verbeterd, maar de houdbaarheid is er niet op vooruit gegaan! Zorg voor goede verse benzine.
Nu moet ik zeggen dat in bovenstaand geval mij de kans niet zo groot lijkt dat het hier om verouderde benzine gaat, ik lees zoveel vliegactiviteiten van deze piloot, dat de benzine volgens mij geen kans krijgt oud te worden.

MVG, Ernst.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vandaag was het zover
BerichtGeplaatst: 12 Feb 2013, 09:49 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Nou................... ;)

Gezien de vele berichten van Pim vliegt ie niet zo veel nu en is het in januari toch teveel gaan kriebelen bij hem of zijn buitenvrouw :oops:

Volgens deze link: viewtopic.php?f=169&t=6559&p=15717#p15717
....is het al dik 6 maanden geleden dat deze paratrike lucht heeft geroken met een kleine tussenpauze v.a. 5 januari, toen heeft ie nog wel een vlucht gedaan...met een waterlanding(of modder, bij Fokker noemen ze dat een modderfokker-landing) als afsluiter.
Misschien dat tijdens deze landing toch edele delen zijn geraakt waardoor het gekriebel even afgelopen is

We wachten het "JB-onderzoek" maar af.

Alaaaaf! ;)


p.s.:Synthetische olie te lang vermengd met benzine verliest na een paar maanden ook zijn capaciteiten, ik stook het restant in de wintermaanden dan ook vaak op in mijn kettingzaag.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.