Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 25 Apr 2024, 05:52

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 08:07 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste snorvliegers,

Eén van de krachten van dit forum is, dat we iedereen kunnen bereiken en daarmee elkaars ervaringen goed kunnen delen. De ervaring van de één kan weer een les zijn voor de ander.

Een aantal onder ons heeft wel eens een motorstoring gehad. Schrijf je ervaring op in deze thread aan de hand van onderstaande vragen. Je mag hier uiteraard van afwijken.

1. Op welke hoogte kreeg je de motorstoring?
2. Was het eenvoudig om een veld te kiezen en daar daadwerkelijk de landing te maken?
3. Wist je van te voren waar de wind vandaan kwam (voor de start kan een windrichtingcheck erg handig zijn)?
4. Was het lastig om zonder windvaan te landen?
5. Wat was de aanleiding voor de motorstoring?
6. Was deze (achteraf gezien) te voorkomen geweest?

Voor de duidelijkheid: het gaat om de lering die we eruit kunnen trekken. Hierdoor kunnen we met zijn allen nog beter voorbereid zijn op zaken, die kunnen gebeuren en maken we het paramotorvliegen samen nog veiliger!

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 08:12 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Mooi lijstje Frank en ik denk zeker dat dit meerwaarde biedt indien men het invult.

Alleen op punt 2 heb ik een opmerking. Normaliter vlieg je op zo'n manier dat je altijd weet waar je een noodlanding kunt maken in geval van motorstoring. Indien je dat niet zou weten, ben je iets fundamenteels met vliegen vergeten.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 10:34 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Tinus en de rest van de club,

Dat is een heel goed punt. Het is inderdaad zo, dat je te allen tijde een veilige "nood" landing moet kunnen maken en ik ben er ook van overtuigd, dat elke snorvlieger zo vliegt. We landen bijna altijd met de motor uit, dus de landing op zich is een routine landing.
Het is voor een snorvlieger ook geen noodlanding maar een ongeplande buitenlanding.
Alleen het te vliegen circuit is niet het geplande standaard circuit op het eigen landingsterrein.

Een motorstoring komt (bijna) altijd op een onverwacht moment. Het kan ook zijn, dat je de motor bewust om een technische reden uitzet.

De achtergrond van vraag 2 is dan eigenlijk ook:"Ben je uiteindelijk geland op het veld dat je als eerste uitgekozen hebt of bleken de omstandigheden toch net iets anders te zijn, waardoor je de keuze veranderd hebt of hebt moeten veranderen? En wat was de reden om een ander veld te kiezen?"

Er zit ook een stukje "Human Factors (term uit luchtvaart psychologie)" in. Op het moment van de storing zul je hoogstwaarschijnlijk even schrikken. De geplande vlucht wordt afgebroken en je moet ineens een nieuw plan maken. Dat zorgt altijd voor een dosis spanning, waardoor je lichaam zowel fysiek als psychisch anders gaat reageren. Dit kan heel positief, maar ook negatief uitwerken. Onder druk presteren de meeste mensen immers beter, sommige juist minder.

Ik weet ook zeker, dat sommige vliegers, die nog nooit iets vergelijkbaars meegemaakt hebben zich afvragen hoe ze zelf zullen reageren.
Door ervaringen van anderen te horen/lezen kan de individuele vlieger zelf een beeld gaan vormen van hoe hij of zij zal reageren, waardoor ze nog beter voorbereid kunnen zijn.

Het gaat mij dus bij vraag 2 niet om de vraag of vliegers voorbereid zijn op een ongeplande buitenlanding, maar hoe de vliegers, deze ongeplande buitenlanding gedaan en ervaren hebben.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 11:50 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Cook schreef:

Een motorstoring komt (bijna) altijd op een onverwacht moment. Het kan ook zijn, dat je de motor bewust om een technische reden uitzet.

Er zit ook een stukje "Human Factors (term uit luchtvaart psychologie)" in. Op het moment van de storing zul je hoogstwaarschijnlijk even schrikken. De geplande vlucht wordt afgebroken en je moet ineens een nieuw plan maken. Dat zorgt altijd voor een dosis spanning, waardoor je lichaam zowel fysiek als psychisch anders gaat reageren. Dit kan heel positief, maar ook negatief uitwerken. Onder druk presteren de meeste mensen immers beter, sommige juist minder.

Ik weet ook zeker, dat sommige vliegers, die nog nooit iets vergelijkbaars meegemaakt hebben zich afvragen hoe ze zelf zullen reageren.
Door ervaringen van anderen te horen/lezen kan de individuele vlieger zelf een beeld gaan vormen van hoe hij of zij zal reageren, waardoor ze nog beter voorbereid kunnen zijn.

Het gaat mij dus bij vraag 2 niet om de vraag of vliegers voorbereid zijn op een ongeplande buitenlanding, maar hoe de vliegers, deze ongeplande buitenlanding gedaan en ervaren hebben.

Groetjes,

Frank


Frank,

Je hebt helemaal gelijk. In zo’n onbekende situatie verlies je in ieder geval tijd omdat je geconfronteerd wordt met een situatie waarbij adrenaline gepaard gaat.

Om rust te bewaren en om tijd te besparen is het handig om getraind te zijn om dan terug te kunnen grijpen op je noodprocedure. Buiten het gegeven dat dit veilig is, voorkomt het ook paniek.

Als extra check, kijk ik altijd op mijn GPS waar de windrichting vandaan komt zodat ik in nood mij niet over de windrichting hoef te bekommeren. Als je een tijdje vliegt, dan weet en voel je intuïtief waar de wind vandaan komt.
Desalniettemin kijk ik toch altijd even want het kost niets.

Persoonlijk vind ik het ook zeer belangrijk dat je een goede doellanding kunt maken.


Ik heb eerst een liercursus gevolgd bij Jos Vermeulen. Daar heb ik van hem geleerd hoe je een basis maakt en via vlinderen in alle rust een doellanding kunt maken. Je hebt dan geen motor en je moet wel.
Ik kan nu in nood goed hoogte afbouwen en landen op een voetbalveld of op een plat dak van een gebouw.

Bij iedere landing kan je dit gratis oefenen wat ik ook nagenoeg iedere keer doe. Je weet waar je wilt landen, je maakt een virtuele rechthoek en bepaalt de basis waarboven je hoogte gaat afbouwen met vlinderen.
Als mijn motor afslaat, val ik dus nagenoeg terug op mijn normale routine.

Mijn tip is dan ook dit te oefenen tijdens je landing zodat je goed getraind bent in een noodsituatie.


Veel vliegers beheersen dit niet. Sommigen dichten zich schijnbaar de eer toe te veronderstellen dat ze een Boeing zijn afgaande op hun glijpad. Met een grote boog zetten ze de landing in en als het niet uitkomt maken ze nog een rondje. In nood kan dat niet.

Even afkloppen maar ik heb zelf nog nooit een motorstoring gehad.

Ik heb het wel een keer meegemaakt dat ik samen met Alfred vloog en dat hij motorstoring kreeg.
Ik hoorde ineens ,, mayday maday ,, op de porto. ( in Alfred schuilt een begenadigd dramaturg :P )
Alfred vertelde mij dat zijn motor geen power meer had.

He zette de motor rustig en beheerst neer. Ik vloog boven hem en maakte direct een waypoint.
Ik reed terug en haalde zijn auto op. Niets aan de hand.

Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 12:57 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Yvin en de rest,

Goed idee om te "marken" met je GPS. Ooit heb ik ook zoiets moeten doen, maar dat is weer een verhaal apart. Vertel ik op het veld wel. Heeft niets met snorvliegen te maken.
Ik heb inmiddels diverse langere rondvluchten (50-60km) gemaakt. Je bent dan zo 20 km van je startplaats. Ik neem altijd geld voor de taxi mee, die me terug kan brengen voor het geval dat.
Een andere optie is om de coordinaten van de buitenlanding aan je vrouw (of voor de vrouwelijke vliegers onder ons, je man) door te bellen na een ongeplande buitenlanding. Die kan ze dan weer in de TomTom zetten en je ophalen. Let wel op het format van de manier waarop de coordinaten in je GPS en TomTom gaan. Die moeten natuurlijk wel hetzelfde zijn.

Het vlinderen heb ik tijdens de opleiding een aantal keren goed geoefend, maar ik ga dat de volgende keer toch weer eens doen. Mijn scherm (Powerplay Sting 140) verliest veel hoogte bij het maken van bochten. Goed dus om bekend te blijven met het karakter van het scherm.

De thread verloopt iets anders dan gepland, maar dat is niet erg, het gaat om het delen van de ervaringen.
In de "grote" luchvaart ondergaan vliegers een aantal keer per jaar zgn. recurrent training in de vluchtnabootser (Flight Simulator). Zeg maar onderhoudstraining. Door ervaringen te delen trainen wij elkaar ook.

Keep sending messages and share your experience!

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 19:23 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:08
Berichten: 286
Woonplaats: Waddinxveen
Hoi Frank,

Je wilde wat weten over motorstoringen.
Bij de laatste Airborne herdenking op de Ginkelse heide had ik het genoegen :(

Tijdens de vrijdagavond vlucht stopte de motor spontaan op een hoogte van ongeveer 10 meter. Ik weet niet of je bekend bent met het terrein aldaar maar op het moment van de storing vloog ik met de wind mee richting onze tenten. Nu is de ondergrond daar nu niet bepaald geschikt voor zachte landing. Er zijn daar wat hobbels met een zandpad. Het enige wat ik nog kon doen op deze hoogte was een bocht van 90 graden draaien en landen met crosswind. Windvaan was aanwezig.

De oorzaak van het uitvallen van de motor bleek een kapotte stator van de ontsteking te zijn. Dit was naar mijn mening niet te voorkomen en was gewoon domme pech :cry:

Op de zaterdag was het een ander verhaal.

Na heel wat geklooi en hulp van velen kregen we de motor weer aan de praat. Na 2 mislukte nulwind starts :oops: kwam ik na een tip van Alfred goed weg. Rechter bocht gedraaid en wat hoogte gewonnen.
Toen werd het tijd om de vlag er uit te gooien. Ik liet de vlag tussen de benen naar beneden vallen wat gevolgd werd door een harde klap. Ik voelde geen nare trillingen of iets dergelijks maar kon over mijn schouder zien dat de vlag niet meer zijn oude vorm bezat. Ik heb meteen de Alfred opgeroepen dat ik binnen zou komen voor de landing.
Deze gaf direct aan dat ik mijn motor af moest zetten en niet vragen waarom. Landing verliep okay.

Na de landing werd duidelijk dat de vlag was opgevreten door de motor (zie foto's airborne 2008). Had dit alles voorkomen kunnen worden. Het antwoord daarop is ja.
Het gewicht onder de vlag was afgebroken omdat deze alleen maar was vastgemaakt aan de onderste ring in de vlag in plaats van het touw van boven naar beneden door te laten lopen.
Daardoor scheurde de ring uit de vlag en verloor ik het gewicht. De vlag en het touw kwam horizontaal te liggen waardoor de prop er vat op kreeg.

Het kan dus ook gebeuren dat je hem af moet zetten.


Groeten,
Peter

_________________
Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Motorstoring, wat was jouw ervaring
BerichtGeplaatst: 10 Jun 2009, 19:27 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:23
Berichten: 22
Hee Frank,..en de rest

Ik heb ook een aantal malen een voorzorgs (nood) landing moeten/mogen maken..

Hierbij had ik hoogte en tijd genoeg om er een nette landing van te maken:
1x Kapotte aandrijfriem
1x losse carbrateur
1x benzine op
Bij deze keren was landen geen probleem
1. Op welke hoogte kreeg je de motorstoring?
200m +
2. Was het eenvoudig om een veld te kiezen en daar daadwerkelijk de landing te maken?
Kiezen geen probleem maar wel door de spanning een wat hoge final
3. Wist je van te voren waar de wind vandaan kwam (voor de start kan een windrichtingcheck erg handig zijn)?
1 rondje en gps snelheid
4. Was het lastig om zonder windvaan te landen?
Eeuuhhh..zelfs wel eens wind mee
5. Wat was de aanleiding voor de motorstoring?
6. Was deze (achteraf gezien) te voorkomen geweest?

Hierbij geen hoogte en tijd genoeg........ :o Ogen dicht....benen intrekken.....en FLARE..... :oops: :
1x down wind van een koude piste(bomen links en skilift rechts)
1x heftige turbulentie van een nog ver weg liggende onweersbui (dacht ik) stall/flare op 10 meter hoogte
Deze landingen zoek ik geen tweede keer op.....

Van alle keren valt wel iets te zeggen...en heb er veel van geleerd..
Hoogte is tijd en tijd is veiligheid...Ondanks ik ook veelste graag laag vlieg :mrgreen: :oops:

_________________
Groetjes
Michielhier


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.