Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 15:54

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 08:38 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Nov 2013, 09:59
Berichten: 10
Woonplaats: Gouda
Beste vliegcollega's

Het onderwerp geeft het eigenlijk al aan.
Ik vraag me af of een reserveshute niet meer een hoop schijnveiligheid geeft dan echte veiligheid.
ALs je op 200 meter hoogte zit, een normale vlieghoogte lijkt me, en er gebeurd wat, bijvoorbeeld een meeuw vliegt in je lijnen waar door je besluit je reserveshute te gooien, komt het dan allemaal wel goed????

Volgend scenario:
meeuw in je lijn, je daalt al flink, Je kijkt eerst of je het kan oplossen zonder reserve, ondertussen daal je verder, nu besluit je de reserve te gooien, weer een seconde verder, vervolgens heeft de reserve tijd nodig om open te vouwen. weer 4 seconde (of meer?) verder.
Volgens mij lig je allang op de grond.

Mijn vraag is dus of een reserveshute bij geringe hoogte, dus zo rondom onze gebruikelijke vlieghoogte, niet meer dan een veiligheidsgevoel biedt dan echte veiligheid.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

René

_________________
Met vriendelijke groet,

René Hinloopen
IT-kantoorklerk
PH-7U5


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 10:16 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Zoiets dus:
http://www.youtube.com/watch?v=ZGzzSIZvA40

Ik vrees dat dit een lange forum-discussie gaat worden...
Waarom zitten er in de verkeersvliegtuigen geen reserve's, waarom had Twin-Towers geen jump-chutes, etc etc.
Ik heb met een paramotor gelest, zonder reserve, bij een erkende school.
Volgens een regelgeving zouden scholen hun schermen jaarlijks moeten laten keuren ipv 2-jaarlijks en zo zijn er nog een aantal regelgevingen, wetten, hoe je het wilt noemen.
Zo zou het dragen van een reserve wettelijk verplicht zijn, echter in de wet staat hier niets over het is nml een KNVVL-eis en die maakt de wet niet.
(Als ik het verkeerd heb begrepen, lees/hoor ik het graag!)

Voor het paramotorvliegen heb ik 14 jaar aan zweefvliegen gedaan, hier was het dragen van een reserve niet verplicht, maar soms wel handig gezien de enkele botsingen en technische mankementen tijdens het vliegen die ooit hebben plaatsgevonden.
Je kunt je gaan afvragen hoe veilig het vliegen is en of je een reserve nodig hebt?
Een carabiner(sluiting) die breekt, is niet grappig. Een rol-of richtingsroer wat tijdens het zweefvliegen blokkeert ook niet.
Komt dit voor: ja
Komt dit vaak voor: nee
Vroeger had een auto ook geen autogordels, winterbanden, antiblokkeersysteem, airbags en noem maar op.
De veiligheid is hierdoor wel toegenomen, het roekeloos rijden ook want "ach ik heb toch winterbanden dus kan/mag veel harder".

Zie een reserve als een extra verzekering (en inevestering;), je hebt hem nooit nodig totdat...
Ik heb 20 jaar regelmatig zonder gevlogen en vorig jaar via een forum een zgan aangeschaft.
Afgelopen najaar heb ik zo'n "gooidag" meegemaakt en dan hoor je ook de ervaringen en merk jezelf dat het gooien van zo'n pakketje toch wel "spannend" is en minstens een schrikseconde duurt.
Laat je niet bang maken door diverse youtube filmpjes, de meeste ernstige situatie's ontstaan door roekeloos vliegen of op thermische tijdstippen waar men met een paramotor vliegt.

It's up to you....


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 11:06 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Nov 2013, 09:59
Berichten: 10
Woonplaats: Gouda
JW schreef:
Zoiets dus:
Zie een reserve als een extra verzekering (en inevestering;), je hebt hem nooit nodig totdat...


Ja, en daar gaat nu precies mijn vraag over. Is het wel een extra verzekering en Is het wel een investering.
Dus niet zozeer hoe groot de kans is dat je hem nodig hebt, die is gelukkig uiterst klein, maar of je er op onze vlieghoogte, 200 meter, sowieso wat hebt aan die parachute.
In het uiterst zeldzame geval dat er op 200 meter een carabiner breekt of dat de remlijn in je propellor draait lig je, voordat je beseft wat er gebeurt en dat je je noodparachute moet gooien allang met in het gunstige geval een gebroken rug en hoofpijn op de grond.

Is zo'n ding tussen de 150 en 300 meter niet gewoon schijnveiligheid

Vlieg je op 1000 meter en gebeurt er wat, is het een ander verhaal. dan heb je meer tijd en zal de reserve z'n werk wel doen.
(Ook dan neerkomen met 20km/uur is geen pretje, maar dat overleef je wel)

_________________
Met vriendelijke groet,

René Hinloopen
IT-kantoorklerk
PH-7U5


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 12:40 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Als je op dermate lage hoogte met een stevige niet te controleren spiraal naar de grond afstevend ben je idd welicht het haasje.
Echter bij de meeste mankementen is het gooien van je reserve op die hoogtes nog steeds nuttig. Hoe meer extra doek boven je hoofd hoe minder snel je richting de grond afstevend. Al hangt hij maar 5 seconden het is nog steeds een extra afremming die je verwondingen minder dramatisch kunnen maken ... Beter iets dan niets denk ik maar.

Reserve chutes zijn als condooms, het is meestal achteraf dat je spijt krijgt er niet een gebruikt te hebben :lol:


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 17:07 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
De europese norm van de reserve chutes zoals sup-air ze aflevert.
Vooropgesteld dat de mens zijn reactievermogen max 5 seconden is, kom je vanaf 200 meter geopend en stabiel op de grond.
Op 150m ook nog wel maar dan wat minder stabiel ;-)

Bron : http://supair.com/document/notices/reserve_en.pdf

Afbeelding


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 19:27 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Nov 2013, 09:59
Berichten: 10
Woonplaats: Gouda
Je kan ook de vraag stellen, Vanaf welke hoogte zou je wat aan je noodparachute kunnen hebben,
rekening houdend met extra seconden vertraging (schrikreactie, gooibeslissing, gooireactie, uitvouwtijd)
Volgens sup-air is de tijd dat de shute geopend is na gooien 5 seconden.
(bedankt Eve voor de info)
Als je daar dan de extra tijd zoals hierboven beschreven bij optelt kom je uiteindelijk aan het aantal seconden dat verstrijkt voordat de parachute opengevouwen z'n werk doet.
Laten we voor die overige variabelen 4 seconden rekenen. dan kom je totaal op 9 seconden vanaf het moment van de crash.

Het een en ander kan je dan vervolgens uitrekenen met een rekensommetje:
h = V0t +1/2 gt2
(weet ik nog van de middelbare school)

h = hoogte
v0 = beginsnelheid naar beneden (die is 0 als we naar voren vliegen)
t = aantal seconden
g = valversnelling (in Nederland is dat 9,8 m/s2)

Deze formule houdt geen rekening met de luchtweerstand.
Maar ik denk dat het wel een goed uitgangspunt is om uit te rekenen vanaf welke hoogte een noodparachute veiligheid kan bieden indien je hem nodig zou moeten hebben.

Als we het een en ander invullen kom je op de volgende hoogte:
h = 1/2 * 9,8 * 9(in het kwadraat)
h = 1/2 * 9,8 * 81
h = 396 meter!!!!!

En als je 5 seconden rekent vanaf de crash t/m de worp kom je op 490 meter
h = 1/2 * 9,8 * 10(in het kwadraat)
h = 1/2 * 9,8 * 100
h = 490 meter

1 seconde langer wachten kost dus 100 meter valafstand. (is natuurlijk niet helemaal zo, want de luchtweerstand is niet in de berekening meegenomen)

Ok, als we nu rekening houden met luchtweerstand (in de winter meer dan in de zomer) kom je lager uit, maar boven de 300 zal het altijd wel zijn.

Dus vanaf 300 meter heb je pas wat aan je noodshute volgens mij.
en dan mag je niet te lang treuzelen met gooien

Klopt deze berekening of zit ik ernaast?

_________________
Met vriendelijke groet,

René Hinloopen
IT-kantoorklerk
PH-7U5


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 19:36 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Zo dat is een mooie rekensom Rene :roll: ....

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 19:47 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 20 Jan 2012, 15:29
Berichten: 82
Niet alleen houdt je berekening geen rekening met de luchtweerstand maar ook niet met het feit dat je hoofdscherm nog boven je hangt ... een malfunctie met je scherm wil niet per sé zeggen dat je gelijk in vrije val gaat.

In eerste instantie (en zeker op die hoogtes) hang je onder 2 schermen.

tenzij je met een schaar alle draadjes gaat zitten doorknippen ;-)


Naar boven
 Profiel  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 20:05 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Nov 2013, 09:59
Berichten: 10
Woonplaats: Gouda
Dat klopt helemaal Eve, vandaar ook die grote marge van 25% bij 4 seconden en 40% bij 5 seconden reactietijd.
Ik denk dat als je besluit je noodscherm te gooien je dat doet omdat er geen lift meer aanwezig is van je hoofdscherm.
Het hangen onder twee schermen is dan toch meer het hangen onder twee proppen kunststof, waar van je hoopt dat er eentje binnen 5 seconden opengevouwen is.


Zijn er nog andere zienswijzen?

_________________
Met vriendelijke groet,

René Hinloopen
IT-kantoorklerk
PH-7U5


Voor het laatst bewerkt door renehin op 16 Jun 2014, 20:18, in totaal 1 keer.

Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Geeft een reserve geen schijnveiligheid?
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2014, 20:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:19
Berichten: 73
Hoi Rene,

Leuk die theorie, maar hier een voorbeeld van de praktijk, 2 paramotors aan 1 reserve chute.

http://www.youtube.com/watch?v=CpzReEkC ... ata_player

Ook in onze parpente school in Frankrijk hebben diverse piloten de afgelopen 20 jaar hun leven te danken aan de noodchute! In spiraal op 50 meter getrokken en aan noodchute geland.

Op 150 meter trekken van je noodchute heeft zeker zin.

Groetjes Eric
(vanaf 1992 instructeur parapent, en ruim 2000 parapentevluchten ;-)

_________________
Eric Wierenga

Dealer van:
Flyproducts paramotors
Fresh Breeze paramotors
Ozone Paramotor gliders
Flanders paramotortrikes
Micro Avionics headsets

http://www.poweredparagliding.nl
http://www.FlandersParamotorTrikes.nl


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.