Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 09:28

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: accident
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 07:13 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 15:01
Berichten: 8
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... ller.dhtml


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 09:17 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Misschien handig dit in het afgeschermde deel te plaatsen, gezien de vermoedelijk nog vele reactie's/discussie's die gaan volgen???

Ook geen reclame voor onze vliegsport voor de mensen die deze site voor het éérst bezoeken, ondanks dat de feiten nog niet bekend zijn...


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 10:22 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Het belangrijkste van al het vervelende bijna vergeten :oops: :

BETERSCHAP!!!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 13:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Waarschijnlijk met nul wind gestart. en dan zn start niet uit kunnen rennen. gevolg
dat je valt. en dat je arm na achter gaat als reactie (maar niet zeker of het zo gebeurt is)

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 17:24 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Allemaal,

De keuze is inderdaad of we voorzichtig moeten zijn met het publiceren van berichten.
Van de andere kant is het juist belangrijk dat we open en eerlijk zijn.
Dat ben ik de afgelopen vier en half jaar ook telkens geweest bij overleg met de diverse overheden. Ik ben er van overtuigd, dat deze eerlijkheid en oprechtheid een belangrijke bijdrage heeft geleverd bij het uiteindelijke resultaat.

Helaas weet ik nog niet hoe het met de onfortuinlijke vlieger gaat. Ik ben ook niet op de hoogte van de aanleiding van dit incident.
Ik hoop, dat hij snel en goed hersteld van zijn verwondingen.
Ook ik wil hem, net als alle andere vliegers natuurlijk, heel veel beterschap wensen.

Ik blijf erbij, dat onze luchtsport een zeer veilige luchtsport is. Een ongeluk zit echter in een klein hoekje.
Met biljarten ben ik ooit door mijn enkel gegaan en met mountainbiken heb ik vier jaar gelden mijn rechter sleutelbeen gebroken. Dit laatste was echt een heel dom ongelukje, maar geeft meteen aan, dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten.

We weten allemaal erg goed om te gaan met de risico's van onze luchtsport. We vermijden die risico's immers. Ik maak het zelf regelmatig mee, dat vliegvrienden op het veld de lucht niet in gaan omdat het weer niet goed genoeg is. Dan gaan we niet. Punt uit.

Vandaag via de KNVvL ook contact gehad met de pers.
Het viel de betrokken journalist op, dat er aversie was t.a.v. de journalistiek.
Ik heb de mogelijkheid gehad om onze sport op een eerlijke en oprechte manier uit te leggen. Tevens uitgelegd, dat vliegers het vreemd vinden, dat een bij een groot verkeersongeluk slechts gesproken wordt over een "ongeluk" en bij een vliegincident meteen het woord "crash" wordt gebruikt. Hiermee wordt niet op een eerlijke en oprechte manier de situatie beschreven. De publieke opinie wordt vooraf bepaald en er is sprake van enige mate van sensatie pers.
Reden voor ons om terughoudend te zijn en niet mee te werken aan stemmingmakerij. Hoe serieus we zelf een incident ook opnemen.

Ik heb de betreffende journalist uitgebreid over de ware aard van onze luchtsport ingelicht.
Tevens aangegeven aan welke wettelijke en strenge milieu eisen we moeten voldoen. De indruk leefde, dat we zomaar vanuit elk weiland op mogen stijgen. Dit heb ik goed uit kunnen leggen. Het besef was er heel goed, dat we aan strenge regels gebonden zijn en niet zomaar de lucht in gaan.

Hij vroeg zich ook af of het een individuele luchtsport is. Ik heb aangegeven, dat het juist een hele sociale luchtsport is, waarbij we elkaar juist op willen zoeken. De huidige regeling, zoals de TUG maakt dit formeel erg lastig zo niet onmogelijk vanwege de zeer beperkte mogelijkheden.
Hij vroeg hier specifiek naar. Wellicht was de betrokken vlieger alleen.

We hebben vandaag in de loop van de dag een aantal gesprekken gehad, waarbij ik hoop, dat hij mijn (eerlijke en oprechte) woorden op de juiste manier vertaalt in het te publiceren artikel. Voor detail informatie heb ik hem ook verwezen naar onze website (http://www.paramotorweb.nl).

Nogmaals, veel beterschap gewenst aan de onfortuinlijke vlieger.

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 17 Jul 2014, 21:55 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Aan de hand van de gepubliceerde foto's is mij duidelijk wat er gebeurt is :(
Er zijn tijdens de start lijnen gevangen door de afstandhouders van de propnaaf die naar (let wel mijn idee) aan de andere kant van de prop
horen, Jurg zou hierover uitsluitsel kunnen geven gezien het zijn merk is.
Hierdoor zijn een groot aantal lijnen zo ingewonden dat de gehele kooi is vervormt en in de prop is getrokken.
Heb gezien de schade het idee dat het met veel gas is gebeurd.
Of het voor een val of na een val is gebeurt weet alleen de betreffende piloot.
Het is een triest en zeldzaam ongeval wat wellicht beter was afgelopen met een vrijloop (dit ter zijde)
Beterschap toegewenst aan betreffende piloot.
Hou respect voor de rotprop want hij vreet alles :(
Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 18 Jul 2014, 07:28 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:32
Berichten: 39
1) Ik ga niet lopen gissen waardoor het ongeluk gebeurd kan zijn.
2) Ik weet niet wie de vlieger is en welke ervaring hij heeft.
3) Ik weet dat het een zeer oude motor is met een oud harnas systeem (1990)
4) Prop spacer hoort daar niet te zitten, maar vlieger heeft denk ik wel de filosofie begrepen van Adventure dat in tegenstelling tot andere merken, tot op de dag van vandaag, de propellor zo dicht mogelijk bij de rug gemonteerd dient te zitten. Beter was geweest de draadeinden in te korten.
5) Verkapte reclame voor vrijloop koppeling! Hoe ik dit durf te zeggen? Ik heb meer schermen stuk zien gaan met vrijloop dan zonder. Als je met een vrijloop gas geeft en je gaat dan tijdens het afbreken van je start van je gas, dan draait de prop nog door. Als er een scherm invalt is het wel stuk. Zonder vrijloop en je drukt de motor uit, staat je prop ook direct stil. Als je niet overtuigd ben Jacques nodig ik je uit om hier naar toe te komen. Ik start mn Adventure met vrijloop koppeling, geef even volgas en jij steekt ineens je hand in de prop om hem stil te leggen. Ik zorg dat de ambulance gereed staat. Maar beter is om het niet te proberen want je bent je hand kwijt.
Groet Jurg
http://www.skydance.nl

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014, 14:36 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Jurg,
Bedankt voor je verleidelijke aanbod ;) maar ik speel liever niet met props.
Grappig dat jij zoveel Gliders in props heb zien verdwijnen.
Ik heb er maar drie gezien in mijn 15 jarige loopbaan.
1e was van Eric waarbij Eric samen met Joost de Xcitor naar de startplek terug brachten lopend met draaiende prop.
2e in Frankrijk met Adventeure trike tijdens start (ook lijnen door prop gevangen).
3e Italië afgelopen keer Tijdens start afbreuk,scherm gegrepen door Flanderstrike (zonder vrij loop).
Maar laten we eerlijk zijn :mrgreen: het is niet afhankelijk van vrijloop of niet, het kan iedereen gebeuren.
Maar het ongeluk is wel een heel vervelend samenloop van omstandigheden.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014, 16:22 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
Ik vloog vroeger zonder vrijloop
En nu alweer een hele tijd met maar ik zou zeker niet terug overstappen
Vliegen met vrijloop heeft veel meer voordelen dan zonder vind ik


Groetjes

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: accident
BerichtGeplaatst: 19 Jul 2014, 17:08 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Inderdaad Joost,
Wij willen eigenlijk ook niet meer zonder, want als je dan je kooidelen thuis hebt laten liggen kun je gewoon nog vliegen :mrgreen:
Kijk maar; http://www.youtube.com/watch?v=twS2eMpvN_A
Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.