Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 29 Mrt 2024, 01:43

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 27 Jun 2009, 11:17 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Beste Paramotorvliegers,

Gisteravond een ervaring gehad, die ik graag even met jullie wil delen. Het gaat over de weersverwachting, gebruik van internet gegevens (buienradar, e.d.), eigen waarneming en snelheid, waarmee condities kunnen veranderen.

Gisteren (26 juni 2009) was de verwachting, dat er onweersbuien konden ontstaan, m.n. in het noord-oosten en zuid-westen. In de avond zou de buiigheid afnemen.
Om 17.00 een laatste blik geworpen op "www.buienradar.nl". Inderdaad, in het zuid-westen (in Belgie) activiteit. In Loosdrecht, waar ik woon, was het onbewolkt, rustig windje, wel broeierig. Dat laatste is in Nederland altijd een ingredient waar je voorzichtig mee moet zijn.
Om 17.15 reed ik naar Almere. Onderweg fantastisch mooi weer, lekkere temperatuur, beetje wind, nauwelijks tot geen bewolking. Almere ligt centraal in Nederland, dus de verwachting lijkt te kloppen.
Helaas een file, waardoor ik over 35 km een uur deed. Aangekomen op de vliegstek zag ik noord van Almere op het IJsselmeer een "bloemkool" hangen.
Hmmmm, daar ben ik niet zo blij mee. Even de trekrichting in de gaten houden. Half uurtje de zaak bekeken en zag eigenlijk geen verandering van de bui. De wind was inmiddels wel wat geruimd, ongeveer 60 graden naar de bui toe (wind kwam dus uit de richting van de bui). Hij bleef echter rustig, maar werd zo nu en dan wel vlagerig. Rond 20.00 uur leek de bui weer naar het noorden/noord-oosten te verplaatsen en werd de wind stabiel en rustig.
Eigenlijk waren de startcondities ideaal. De richting waar ik heen wilde vliegen waren echt top. Mijn onderbuik gevoel hield me echter aan de grond.

Nog maar even wachten. Inmiddels hoorde ik gerommel uit de bui. Dus er zat wel degelijk onweer in de bui.
Een absolute "NO GO" dus. Alles weer ingepakt en mijn echtgenote Ria gebeld, dat ik weer naar huis zou komen. Ze was verbaasd, want het weer in Loosdrecht was echt perfect.
Alles ingepakt en een half uur later was ik thuis (21.10). Oost van ons dorp was er wat bewolking. Op de Buienradar meteen even gekeken wat de activiteit in Almere nu was. Inderdaad een bui. Oost van Loosdrecht was nauwelijks wat te zien op de radar. Buiten zag je echter, dat de wolk enorm snel aan het opbouwen was. Ruim een half uur later barstte een enorm onweer los. Zo snel kan het dus gaan.
Onweer is eng, gevaarlijk, een weersconditie waar je heel veel respect voor moet hebben.

It's far better to be on the ground wishing to be in the air, than to be in the air wishing to be on the ground!

Fly safe,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 27 Jun 2009, 18:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Goede beslissing Frank! Kan me helemaal vinden in je besluit om niet te gaan vliegen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2009, 10:43 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
Hoi Frank,

Ja, lokaal kan het idd erg verschillen, dit soort ervaringen hebben we de laatste tijd wel erg vaak !!
Onlangs dachten Yvin, jij en ik, dat het weer flink aan het veranderen is, en helaas niet in ons voordeel.

Zo hoorde ik deze week ook weer eens van Max, dat het in Drachten qua weer, de laatste tijd ook niet best is al zie
het er prachtig uit vanaf de grond.

We moeten de vliegbare dagen er momenteel tussen uit pikken.

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 28 Jun 2009, 20:03 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
In een andere thread werd er gevraagd naar de kwaliteit van bepaalde weersinformatie sites.
Het blijkt dus (en dat wisten we natuurlijk al lang), dat het weer heel erg kan verschillen van plaats tot plaats. Alfred beschrijft dat ook.
Als het weer een langere tijd relatief slecht blijft, dan is de kans groot, dat je zo graag wilt gaan vliegen, dat je net iets meer risico gaat nemen.
Dat kan en mag natuurlijk nooit het geval zijn.
Weersites kunnen je veel informatie verschaffen, maar je eigen lokale waarneming is heel erg belangrijk. En als het weer niet goed is, dan ga je niet vliegen.

Komende week ziet het er goed uit. Mooi weer, weinig wind.
Ik vraag me af of je bij een paramotor veel verschil merkt tussen vliegen met heel warm en koel weer. In principe zal bij warm weer de "stuwdruk" van de prop afnemen. Ook zou je (theoretisch gezien) meer grondsnelheid moeten maken bij een start om dezelfde draagkracht over de vleugel te kunnen krijgen. Hetzelfde zou ook voor de flare en landing moeten gelden. Ik heb geen praktijkervaring hiermee bij paramotors. Wellicht, dat ervaren snorvliegers een antwoord hierop kunnen geven.

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2009, 13:53 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Hoi Frank,

Je verhaal klopt helemaal. De nulwind start in de winter is een stuk makkelijker dan de nulwind start in de zomer, daar moet je echt je benen uit je lijf rennen en is de klim veel minder dan in de winter. Is ook niet zo verwondelijk. Moleculen bewegen bij warmte veel sneller als bij koud weer. Dus minder luchtmoleculen per m2 betekent minder moleculen om je scherm te vullen, maar ook om je scherm te dragen en af te remmen. Betekent ook dat je in de zomer sneller kunt vliegen dan in de winter.

Berucht is de landing op een warme zomeravond. Het laatste stuk wordt je naar de grond getorpedeerd zonder dat je remmen hier veel invloed op hebben. Oplossing is om de vleugel al vliegend aan de grond te zetten, maar daar heb je wel wat ervaring ( en lef ) voor nodig om het te doen. Op een bewolkte dag met een lekker windje dus zeker gaan oefenen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 30 Jun 2009, 10:48 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Tinus,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Je kent mijn achtergrond en vanuit die evaring vroeg ik me af of de theorie ook praktisch gezien geldt voor de paramotor.

Straalmotoren leveren bij koud (vries-) weer echt aanmerkelijk meer vermogen. Bij warm weer merk je, dat de lengte van een startbaan eerder kritisch wordt. Dat merk je bij burgervliegtuigen, maar zeer zeker ook bij een (oud type) straaljager als de NF-5. De Nederlandsche luchtmacht heeft deze straaljager in gebruik gehad. De motoren gaven sowieso al niet zoveel vermogen. Het verschil tussen warm en koud weer was erg groot.

Ik (en naar ik aanneem all paramotorvliegers) leer erg veel van antwoorden zoals gegeven door Tinus. Bij deze dan ook de oproep aan eenieder om dit forum veel te gebruiken voor vragen en antwoorden.

Groetjes en bedankt,
Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2009, 19:58 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Cook schreef:
Ik vraag me af of je bij een paramotor veel verschil merkt tussen vliegen met heel warm en koel weer.


Frank,

De methode van Tinus is perfect om makkelijk te landen.

Ik ben zelf een liefhebber van de pendellanding. Ook dit moet je absoluut niet als beginner gaan proberen.

Als je de landing hebt ingezet, dan ga je op ongeveer 12 meter hoogte een nul vliegen dus gewoon op hoogte blijven. Dan doe je de moter uit en dan krijg je een pendel en schiet je naar de grond.

Juist door deze snelheid kan je heel mooi afremmen en land je als een veertje.

Ik ontdekte dit per toeval als beginner omdat ik een keer gas bij moest geven om niet in het prikkeldraad te komen. Het was een hete zomeravond en ik merkte dat ik landde zonder amper een pas te hoeven zetten.

Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009, 11:15 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:04
Berichten: 131
Cook schreef:
Ik (en naar ik aanneem all paramotorvliegers) leer erg veel van antwoorden zoals gegeven door Tinus. Bij deze dan ook de oproep aan eenieder om dit forum veel te gebruiken voor vragen en antwoorden.


Heb in de auto een verkoudheid opgelopen.
Eind middag – begin avond wil ik wat afkoelen door nog even wat te gaan vliegen.
Heeft iemand een adviesje voor mij hoe ik het snot uit m’n helm kan houden?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009, 15:53 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:30
Berichten: 4
Zet een stofkapje op.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Weersverwachting
BerichtGeplaatst: 02 Jul 2009, 16:12 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
Hoi Kruk,

Eng verhaal van Overload:

Iemand die ik ken(de) ging tegen het advies van de dokter in toch vliegen met een (overigens zeer ernstige) verkoudheid.
De eerste twee sectoren van de dag ging dat redelijk. De derde niet meer en tijdens de pressurisation cycle begon de lucht via de traanklieren in z'n ogen te ontsnappen omdat z'n oren potdicht zaten. Au.

Hij wilde toch naar huis en ging op sector vier toch maar weer weer in takeoff.
Knap!!. Trommelvlies en interne schade. Medical revoked. Jammer. Nu een baan op de grond ergens. Over twintig jaar heeft hij z'n typerating afgelost en dus kan hij dan, op z'n vijftigste aan z'n toekomst gaan werken.

Moraal: Ik zou het maar niet doen als ik jou was, ofwel; Not fit to fly

Nu hangt je baan niet af van Pramotorvliegen, maar.... ik zou maar uitkijken, alle leuke grappen over snotlapjes, etc. ten spijt.

Lees anders dit boek maar; I AM SAFE

http://www.knvvl.nl/actueel/nieuws-arch ... /i_am_safe

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.