Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 08:37

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Wanneer is het te turbulent?
BerichtGeplaatst: 03 Aug 2015, 13:05 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Na een lange tijd eindelijk weer eens even kunnen vliegen. Erg rustig en mooi weer, hoewel de wind wel wat variabel was. Maar ook zwak dus op zich leek het niet slecht.

In de lucht was het toch wat onrustiger. Op basis van de verschillende weerstations en instanties had ik daar ook wel rekening mee gehouden.
Ik voelde me er niet onveilig of ongemakkelijk bij, temeer ook omdat ik bij het bergvliegen wel het e.e.a. gewend was: Onrustig is thermiek en daar moet je het dan van hebben.

Ik merk echter ook dat ik me niet zeker genoeg voel. Vaak ging het vliegen niet door omdat de instructeur het te turbulent vond.
Als ik mijn inschattingen maak dan lijkt het er soms bijna op dat ik zelden zou kunnen vliegen vanwege een onrustige lucht.
Maar wanneer is het nu echt te turbulent? Wanneer moet je besluiten om toch nog maar terug te keren?

Wat zijn jullie ervaringen en welke tips hebben jullie voor me?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wanneer is het te turbulent?
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2015, 08:36 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Als je zeeziek begint te worden. dan word het tijd om te landen ;) :mrgreen: ...

Tussen 11 en 16 uur moet je oppassen met turbelentie. zomers...

En met zo weinig wind mogelijk vliegen...

Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wanneer is het te turbulent?
BerichtGeplaatst: 04 Aug 2015, 08:57 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Gisteravond (maandag) hetzelfde meegemaakt.
Tot 20:00 afnemende wind en een half uurtje er na gestart toen net de wind iets begon aan te trekken, niets aan de hand en geklommen tot boven 150mtr hoogte, hier werd het rustiger.
Na een uurtje een low pass gemaakt boven een TUG aan de Maas, maar daar ging het alweer aardig te keer, wind waarneembaar aan takken en windvelden op het water, dus weer terug naar 175-200mtr.
Ondertussen wat opbouw van kleine cumuli en meer contrast in de bewolking, wat wijst op onstabiliteit.
Op ttxt 707 stond het gisteren mooi aangegeven: "een grillig windpatroon tussen een vore die het oosten verliet en een thermisch laag boven de westkust"
Dit grillige windpatroon was waarschijnlijk de oorzaak van de verschillende luchtlagen en wat lichte turbulentie, vandaar ook weinig ballonnen gezien.
Ik heb mooie foto's gemaakt van deze bewolking, alleen het plaatsen is een ander verhaal (nog steeds :/.....)
En zoals Evers al zei, overdag oppassen overdag (tot zeker drie uur voor zonsondergang) eea afhankelijk voor grote en gewicht van je combinatie.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wanneer is het te turbulent?
BerichtGeplaatst: 05 Aug 2015, 14:20 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 06 Jul 2012, 18:45
Berichten: 41
Woonplaats: Drenthe
Arjen schreef:

Ik voelde me er niet onveilig of ongemakkelijk bij, temeer ook omdat ik bij het bergvliegen wel het e.e.a. gewend was: Onrustig is thermiek en daar moet je het dan van hebben.


Na 15 jaar berg en liervliegen ben ik er nog steeds niet aan gewend. ;)
Dat is voor mij de reden dat ik met PPG wil beginnen. Lekker zelf beslissen wanneer ik kan en wil vliegen.
Turbulentie houd ik helemaal niet van. Kan wel wat hebben daar niet van,maar is nog nooit mijn ding geweest.
En ik weet dat de zee ook niet altijd vlak is,maar als wel dan kan je gaan en hoef je niet te wachten. :lol:

_________________
Goede keuzes komen uit ervaring.
Ervaring komt uit een slechte keuze.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wanneer is het te turbulent?
BerichtGeplaatst: 06 Aug 2015, 10:43 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:13
Berichten: 58
Woonplaats: Bennebroek
Wat maakt dat je je ongemakkelijk voelt Arjan? Hoe erg is de turbulentie die je bent tegengekomen.
Tikjes en schommelingen, of onverwachte inklappers?
Ik vlieg gemiddeld zo'n 50 uur per jaar in de bergen onder soms fors turbulente omstandigheden. Inmiddels maakt me dat niet zo veel meer uit.
Bijna iedere inklapper voel je aankomen en is te voorkomen. En als ie dan eens inklapt is het er eigenlijk altijd zo weer uit.
Maar daar laat ik mn tokkels nooit los...
Met de paramotor vind ik turbulentie ook minder prettig.
In de lucht maakt het me ook niet zo veel uit, al ben ik duidelijk minder ontspannen dan tijdens het paragliden, maar waar ik altijd angst voor heb gehouden is landen onder turbulente omstandigheden met 30kg op mn rug.
Uiteindelijk is het een kwestie van wennen en veel doen. Zolang je scherm niet spontaan inklappertjes krijgt (zonder tokkels) is er mijns inziens niets aan de hand.
Mocht dit wel gaan gebeuren, tokkels vast en actief vliegen, dan heb je alles weer in de hand. Maar dan is voor mij, met de paramotor, de lol er ook wel af en ga ik terug.

Groet, Patrick


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.