Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 09:42

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 23 Apr 2010, 10:15 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Nadat je wat met het scherm hebt gespeeld en al zonder motor voorwaarts kan starten, is het absoluut ook belangrijk om achterwaarts te oefenen.

Wij moeten dat goed oefenen omdat wij niet ( erg lastig ) zoals paragliders voorwaarts kunnen aankoppelen en dan alle lijnen over de kooi gooien zodat je achterwaarts kunt starten. Ik kwam vorig jaar een paraglider tegen die na 15 jaar vrij vliegen nog steeds niet achterwaarts kon aankoppelen.

Deze methode gebruik ik:

Achterwaarts starten:

Kijk naar het scherm

Onthoud ,, links boven ,, en ,, rechts onder ,, .

Pak de linker riser, draai deze een HALVE slag tegen de klok in en koppel links aan. ( de linker riser is de linker riser vanuit de normale voorwaartse startpositie )

Pak de rechter riser, draai ook deze een HALVE slag tegen de klok in, en ga onder de linker riser door en koppel rechts aan. ( ,, links boven, rechts onder ,, )

Met de rechter tokkel de snelste weg kiezen naar de A-risers. De linker tokkel in een boogje tegen de klok in over de riser naar de A-risers gaan. Na een paar keer oefenen wordt dit automatisme.

Je trekt nu het scherm op en draait TEGEN de klok in weg.

Als je dit 5 keer oefent en je onthoudt ,, links boven, rechts onder en een halve slag tegen de klok in, dan is het simpel.

Als je deze techniek verwaarloost dan zijn er momenten met meer wind dat je niet kunt starten of dat je risico's neemt die je een propeller kosten.

Onderstaande man is ook niet echt vertrouwd met zijn scherm en verspeelt veel energie.


An early attempt after unpowered flights at using power to take off from a flat field. This was initially unsuccessful due to flawed reverse launch technique.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 25 Apr 2010, 20:57 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 23 Okt 2009, 10:54
Berichten: 0
Hahaha, en daarom wil ik juist zoveel mogelijk tijd steken in de schermbeheersing, zodat ik geen energie hoef te verspillen bij het oefenen met het starten met de motor.

Vorige zaterdag(de echte 1e les) heb ik weer een aantal dingen geleerd. Het is al erg leuk om het scherm meer dan 30sec onder controle te hebben. We oefenen direct vanaf begin achterwaarts(zonder harnas, en later met), en dit lijkt me ook de meest beste start die je kunt maken, want kost minder energie, en je ziet direct wat het scherm doen. Ook kun je van te voren een muurtje bouwen, zodat je zeker bent van een recht lijn tegen de wind in.

Volgende week, afhankelijk van het weer, neem ik een dag vrij, en ga zelf ff op pad met het harnas en scherm.

Nog bedankt Yvin, voor de instructie wat betreft achterwaarts starten. Wat ik nu doe, is met de rug naar het scherm aankoppelen, en dan omdraaien, dus dat is niet de juiste manier van mij. Ik ga jou instructie deze week direct ff toepassen/oefenen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 26 Apr 2010, 12:59 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
ParaPSA schreef:
Ik ga jou instructie deze week direct ff toepassen/oefenen.


Ach,

Ik heb het ook maar geleerd. Hier nog een filmpje en wat foto's van Jacques ter verduidelijking.

Master Jacques in actie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 29 Apr 2010, 19:04 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Ik heb dit filmpje al bij bloobers geplaatst maar op 6:33 zie je precies wat er gebeurd als je te lui bent om veel te oefenen met je scherm.

Hij kijkt niet en loopt als een makaak om zijn eigen scherm en weet ook nog zijn dealer blij te maken met het KRAKgeluid. :lol:


_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2010, 18:28 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 23:25
Berichten: 375
Woonplaats: Twello
Vanavond met Yvin de Eric Dufourstart meerdere malen uitgevoerd.



De wind was er perfect voor.

_________________
Happy landings,

Groet,

Alfred.

Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Ultieme scherbeheersing.
BerichtGeplaatst: 07 Mei 2010, 16:55 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN


Als je dit kan ben je het mannetje.

Image Image Image

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010, 06:18 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Ja..ja,
Die Amerikaanen zijn in alle opzichten ongekontroleerd bezich,het lijken soms net Belgen :lol: :mrgreen:
Alleee manneke gaan met die banaan.....gas er op en nie...meer loslaten hoor. :lol:
jacques :mrgreen:

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010, 21:04 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 23 Okt 2009, 10:54
Berichten: 0
Die is leuk! Erg handig als je een keer het dak op moet. Denk dat zo'n beheersing wel net zo'n kick geeft als vliegen zelf.

Vorige week heb ik je instructie's uitgevoerd Yvin, en het is nu een piece of cake! Bedankt. Wat ik al zei, je moet het net ff weten.
Ik heb trouwens nu de gehele uitrusting compleet(motor, scherm, helm, radio en pak). Als ik de soloverklaring te pakken heb, dan koop ik nog een noodchute, want het geld is nu ff op, ofwel ergens anders aan besteed.

Starten zonder handen lijkt me ook wel grappig. Kan het wel een keer proberen als ik wat verder ben. Eerst maar eens de 1e vlucht maken, en op de benen weer landen. Heb er veel zin in.... hoop dat er vele mooie weekenden aankomen, zowel voor mij als voor jullie! Dat het maar vliegbaar is!


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2010, 21:44 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
ParaPSA schreef:

Vorige week heb ik je instructie's uitgevoerd Yvin, en het is nu een piece of cake! Bedankt.


Ik geef slechts door wat ik geleerd heb. Wel fijn te horen dat er wel mensen zijn die wat hebben aan dit soort postings.

Binnenkort maken Alfred en ik nog een duidelijker filmpje.

Ik spreek nu geheel op eigen titel maar wat mij betreft zou het goed achterwaarts kunnen aankoppelen een exameneis mogen zijn. In het begin toen ik zelf rommelde, zat ik eens in de lucht met een remlijn te hannesen omdat deze toen gedraaid om de riser zat. ( ik kon er niet mee flairen ) Door hoogte te pakken kwam ik er wel uit maar bij motorpech direct na de start op bijvoorbeeld 10 meter hoogte had ik wel een crash gemaakt als je maar met een remlijn kunt flairen. ( en veel wind mee anders start je natuurlijk niet achterwaarts )

ParaPSA schreef:

Starten zonder handen lijkt me ook wel grappig.


Je kan dit mooi oefenen zonder motor en met veel vlieguren en geld achter de hand voor een nieuwe prop ;) kan je het in de praktijk uitvoeren.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Raak vertrouwd met je scherm.
BerichtGeplaatst: 09 Mei 2010, 06:07 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
ParaPSA schreef:
Als ik de soloverklaring te pakken heb, dan koop ik nog een noodchute, want het geld is nu ff op, ofwel ergens anders aan besteed.


Ik neem aan dat je dan een reserve van je instructeur te leen krijgt? Zonder reserve vliegen maakt je niet stoer, alleen maar dom. Mensen de zeggen dat er toch nooit iets gebeurd zijn niet wijs.

Je moet er ALTIJD rekening mee houden dat je karabiner kan breken. Zonder reserve heb je dan nog snel nadenken dat je zo stom geweest bent om zonder te vliegen. Je komt in een spiraal en de klap van de impact overleef je niet. Heb het helaas van dichtbij mee moeten maken (ook hij overleefde het niet).

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.