Hoi Pim en de rest,
Geschreven teksten zijn zonder de bijbehorende non verbale communicatie heel lastig te interpreteren. Zelfs een telefoongesprek bestaat voor uit 70% non verbale communicatie.
Dat geldt dus ook voor geschreven teksten op het forum en helemaal met emails, waarbij het soms gebeurt, dat mensen maar op en neer blijven mailen.
Tel daar een geschreven taalfoutje bij op.
Doe dit ook nog eens in een andere taal (één van de schrijvers heeft tot zijn 18e in een Franstalige omgeving gewoond, waardoor "Nederlands" wel eens de vreemde taal kan zijn).
De ambitie van deze thread is veiligheid en veiligheid kan altijd emotie opwekken.
Zoals jij al schrijft, zijn we het in deze thread in basis gewoon eens.
Beroepshalve ben ik opgegroeid met "safety" of "veiligheid".
Met trots en een heerlijk gevoel kan ik melden, dat ik bij een vliegmaatschappij werk, die de ambitie uitgesproken heeft de veiligste maatschappij te wereld te zijn.
Veiligheid staat voorop, dan pas de euro's.
Er leeft een hele sterke "Just Culture". Deze term houdt in, dat je alles kan, mag en eigenlijk moet opbrengen als we er iets van kunnen leren. Ook als je iets opgekl... hebt. Het melden wordt niet tegen je gebruikt.
Als het mij kan overkomen, dan kan het een ander ook overkomen. Als ik het de ander vertel, dan leert hij of zij er van en kan een vervelende situatie wellicht voorkomen worden.
Het VMS (Vliegveiligheids Management Systeem), dat door de overheid verplicht gesteld is en door de KNVvL voorbereid wordt voorziet in bovenstaande.
Ik zie het niet als een verplichting, maar als een stuk gereedschap, waarmee we een mooie en nog veiligere toekomst tegemoet kunnen gaan zien, waarin we door meldingen en eerlijk en open communiceren heel veel van elkaar kunnen leren.
Peter Boeijer is de veiligheidsmanager van de afdeling gemotoriseerd vliegen van de KNVvL. Huib Holsteijn is de algemene veiligheidsmanager.
Ik probeer voor ons aansluiting te vinden en een modus te vinden om zoveel mogelijk paramotorvliegers te kunnen bereiken. Ik ben al bezig geweest met een proef voor een nieuwsbrief.
Op
http://www.paramotorweb.nl/safety.html heb ik al het één en ander gepubliceerd.
Via meldingen hoop ik in de toekomst "geleerde lessen" door te kunnen gaan geven.
Het voordeel van een nieuwsbrief is, dat je hem ontvangt. Het verschil tussen een website en een nieuwsbrief is het verschil tussen en "haal- en brengplicht". Bij een website moet je zelf actief op zoek naar nieuws, een nieuwsbrief wordt letterlijk bij je gebracht (per email).
To be continued...
Veel vliegplezier, er lijkt mooi weer aan te komen,
Frank