Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 12 Mei 2024, 20:30

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Contrail
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2009, 18:04 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Vanaf de grond zie je vaak witte strepen achter vliegtuigen, die hoog overkomen: "condensation trails" of afgekort "contrails".
Zit je net lekker in de zon, wordt er letterlijk een streep door de rekening getrokken als je in de schaduw ervan komt.

Op onderstaande foto zie je een aantal contrails met de schaduw daarvan.
Lokatie: België.

Afbeelding

Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Contrail
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2009, 18:08 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Mooie foto,

Hoe hoog zat je?

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Contrail
BerichtGeplaatst: 02 Sep 2009, 18:54 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Hoi Yvin,

Zover ik me kan herinneren zat ik op ongeveer 22.000 ft (6800 m) op de terugweg naar Schiphol.

Hieronder een stukje over Contrails uit Wikipedia:

De witte condenssporen (ook wel vliegtuigstrepen of contrails genoemd) die het licht van de zon iets kunnen temperen, zijn kunstmatige wolken die ontstaan doordat uitlaatgassen van vliegtuigmotoren de hoeveelheid waterdamp en roetdeeltjes in de lucht op de vliegroute doen toenemen. Dat gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is en het meer dan 40 graden vriest.

Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra waterdamp die daar in de lucht wordt gebracht leidt daarom direct tot wolkenvorming (condensatie) in de vorm van strepen. De streep begint meestal een eindje achter het vliegtuig, omdat de warmte van de uitlaatgassen wolkenvorming dichtbij de motoren belemmert. De Engelse term "contrails" is een samenvoeging van condensation en trails.

De strepen verraden veel over de atmosfeer op grote hoogte. Lossen ze snel op dan wijst dat op droge lucht en is de kans op een weersomslag klein. Lossen de vliegtuigstrepen langzaam op en groeien ze flink uit dan is er in de regel een weersverandering op til, die hooguit een paar dagen op zich laat wachten. De meer uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden van natuurlijke hoge bewolking en blijven lang intact. Uit satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in omgeving Nederland en België in veel gevallen langer dan een dag blijven bestaan en in een kwart van de gevallen zelfs langer dan twee dagen.

De wolken op die hoogte bestaan geheel uit ijskristallen. Door breking en weerkaatsing van zonlicht zijn er soms optische verschijnselen in te zien, zoals een gekleurde bijzon.

Condenssporen worden in het weerbericht meestal niet vermeld, en als er wel aandacht voor is worden deze doorgaans aangeduid met "sluierbewolking".


Groetjes,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.