Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 18:27

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013, 19:23 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013, 19:46 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 01 Okt 2011, 19:05
Berichten: 7
Woonplaats: Amsterdam
AUW!!!

_________________
Jaco Janse
PH-9Y1
Fresh Breeze Solo 220
Ozone Indy

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013, 20:07 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Indedaad,dat is fataal van die hoogte,hij had veelvroeger van het gas moeten gaan.
Als je het beeldje voor beeldje afspeel zie je dat de motor haaks op het scherm staat en
vervolgens wijst de prop zelfs naar de grond :? en dan toch gas blijven geven.
Volgens mij was dit een onervaren piloot die niet weet wat hij fout deed.
Lekker he zoveel power :|

Maar Jaco wat doe jij hier :?: jij hoort bij ons op het veld,maar we zien je nooit meer :(
En als het slecht weer is mag jij gewoon met de PH-9Y1 in de Arena vliegen hoor, dat
deed Erwin Bakker vroeger ook met jou motor.
Bij regen liet hij het dak even dichtschuiven :lol:

sportieve groet,jacques


Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 17:34 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Zeer interessant filmpje!!!
Ik heb nml een aantal jaren geleden precies hetzelfde meegemaakt (en nu van geleerd...ik zal jullie de foto's besparen;)
Tot nu toe nooit precies begrepen wat er fout ging, behalve een gehaaste voorbereiding wat altijd fout is.

De vlieger stijgt idd op met weinig/geen wind en vol vermogen=veel torque bij deze motor.
Door de torque van deze krachtige motor (ik heb zelf ook 75-85kg stuwdruk, bij toen <80kg lichaamsgewicht) wordt hij naar de bomen gedreven wat hij wil corrigeren met veel links aan te remmen en zijn gewicht en lichaam er links in te gooien.
Voorwaartse snelheid van het scherm loopt eruit door verminderde voorwaartse stuwdruk, waardoor het scherm automatisch aan gaat duiken om zijn snelheid te behouden, gas gaat er af...maar te laat :(

Leermoment van mij:
Zorg dat je geen obstakels in je take-off hebt, vooral niet voor en rechts van je als je weet dat je een krachtige motor met veel torque hebt en er nb geen wind staat.
Mocht je toch door de torque naar een obstakel worden gedreven, op tijd en rustig gas eraf en dan pas links aanremmen (ik deed dit toen in de verkeerde volgorde).


Ik heb overigens in een notedop beschreven wat mij gebeurde....

(Vliegen is alleen voor vogels)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 19:35 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Jan-Willen,
Speciaal voor jou,en er zijn er nog een paar,het is dan ook niet voor niets dat deze motor nooit
echt is aangeslagen in Nederland :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=OIk32wwBSb0

http://www.youtube.com/watch?v=sF61gwz2BC0

jij kent wellicht zelf ook wel de andere afbranders?
Er is er geloof ik maar één die er echt goed mee kan vliegen,maar die bouwd zijn eigen copy,
in is er zeer ingenomen mee ;)
Iedereen kent deze vermakelijke met zich zelf ingenomen mafkees.

Gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 21:31 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Haha valt allemaal wel mee hoor, Fly Products heeft een soort gelijke machine, kun je ook nog mee trike en duo vliegen!

Idd wat overpowered dingetje, maar een Spitfire en Harvard zijn ook geen beginnerskisten, beetje teveel throttle en je staat op je neus met een gebroken prop als resultaat.

Je moet er gewoon mee leren omgaan en als je van hard en ver lopen houdt, dan koop je een lichter motortje ;)

Al doende leert men!
(de man in het eerste filmpje was overigens verre van ervaren, wist volgens mij nieteens wat
A-risers waren en gebruikte zijn scherm als remparachute :lol: )


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 09 Jul 2013, 17:25 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 10 Jul 2013, 08:36 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Dit leek meer op een foute pre-check...
Lijnen lijken op 24sec al getwist te zitten of niet goed aangesloten :oops:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 10 Jul 2013, 17:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Normaal gesproken als er iets niet goed zit met de lijnen. dat gaat je scherm niet de lucht in :roll: ...

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Au... dat was weer een gevalletje oververmogen...
BerichtGeplaatst: 12 Jul 2013, 20:06 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Dat ligt eraan, als je achterwaarts start liggen je lijnen ook kruislinks en kun je gewoon het scherm optrekken, als je dit bij voorwaartse start doet dan ben je natuurlijk wel een oen als je dit niet ziet.
Ik heb het filmpje vele malen bekeken, jammer dat je het scherm pas in de laatste seconden ziet, vreemd is hierbij dat het scherm 180 graden gedraaid neerkomt, tevens lijken de lijnen meer dan 90 graden getwist voordat hij crasht(??)
Verder zitten de aansluitpunten van het scherm erg dicht bij elkaar, geen zgn spreader(comfort)bars te zien maar bevestiging direct aan het harnas.
Al tijdens de start is het geheel onstabiel, eerst twist ie bijna naar links en daarna vol naar rechts....

E.e.a. lijk veel op de crash in onderstaand filmpje waar ik in het begin erg van schrok.

http://www.youtube.com/watch?v=e3YleV6vItg
Hierbij draait het scherm horizontaal ineens weg wat een twist en crash veroorzaakt, als je het scherm niet zou zien lijkt het ook op torque door oververmogen

Inmiddels via een amerikaanse crashsite vernomen (site waar mensen hun verhaal doen na een ongeval) dat spontaan ovetrekken van een scherm ook voorkomt indien het scherm niet regelmatig aangeboden wordt voor een check bij de fabrikant.
In dat verhaal waren bepaalde lijnen (A) zover opgerekt dat de invalshoek veel te groot was geworden en het scherm spontaan overtrok tijdens de vlucht.

Dus of dit laatste filmje van Evers nu een gevalletje oververmogen betreft?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.