Het schijnt, dat er te vroeg conclusies getrokken zijn. De betreffende paramotorvlieger zou in "uncontrolled airspace" gevlogen hebben. In het Nederlands:"ongecontroleerd luchtruim."
De Britse paramotorvliegschooleigenaar en hoofdmoderator van de Britse tegenhanger van ons paramotorforum Simon Westmore heeft hier vandaag via Facebook informatie over gedeeld. Een aantal reacties op zijn bericht zijn interessant. Enerzijds wordt aangegeven, dat de betreffende paramotorvlieger niets illegaals gedaan heeft. Een andere reactie onderschrijft dit, maar er wordt tevens aangegeven, dat de vlieger wellicht niet op de "meest handige plaats" gevlogen heeft. Hij zou in de lijn voor de landingsbaan gevlogen hebben, maar dus wel in ongecontroleerd gebied.
In Nederland is het luchtruim aardig dichtgetimmerd, maar ook hier kunnen vergelijkbare situaties voorkomen. We moeten ons normaal gesproken houden aan een maximum vlieghoogte van 1200ft vanwege de afwezigheid van een transponder. Als deze niet vereist is in het betreffende hoger gelegen luchtruim dan mogen we ook hoger vliegen.
Het zal duidelijk zijn, dat je wel goed op de hoogte moet zijn van de aanwezigheid van mogelijk ander verkeer.
Zelf heb ik jaren geleden een situatie meegemaakt, waarbij ik met een B737 boven de Jura (bergrug ten noorden van Genève) op 7000ft vloog in de nadering naar de luchthaven van Genève. Opeens vloog er een parapenter erg dicht bij me in de buurt. Ik meldde dit aan deze potentieel gevaarlijke situatie aan de verkeersleiding. Het antwoord was, dat de vlieger in klasse E luchtruim vloog en dat dit legaal was. Ik was uiteraard verbaasd, want een parapenter kan net als wij paramotorvliegers een groot vliegtuig niet ontwijken. We moeten voorkomen, dat we in een situatie komen, waarbij een vliegtuig moeten ontwijken.
Vliegen is dus meer dan alleen regels. Goed vliegerschap is uiterst belangrijk.
Hopelijk wordt de situatie in Engeland formeel onderzocht. Dan kunnen we het onafhankelijke leermoment ook vernemen. Als ik meer lees, dan laat ik het weten.
Veel vliegplezier,
Frank
_________________ PH-9C5 Fresh Breeze Thorix 130 Swing Powerplay Scorpio 26 Time flies: http://www.frankmoorman.nl
 Frank Moorman
|