Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Apr 2024, 23:37

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 28 Jan 2015, 22:50 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
https://www.youtube.com/watch?v=e3YleV6vItg


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 28 Jan 2015, 23:29 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 20 Okt 2013, 13:14
Berichten: 22
Woonplaats: Hank
dat ziet er gek uit. Wat gebeurt er?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 30 Jan 2015, 20:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:54
Berichten: 52
Woonplaats: Zwolle
Dit is een voorbeeld van Negatief gaan, de linkerkant wordt dusdanig afgeremd dat deze niet meer kan vliegen.
Verbasend genoeg kun je zien dat de piloot niet door heeft dat hij negatief gaat, hij geeft geen rem terug li .

_________________
Wij zijn alles aan het restylen dus ook onze namen, website en shop dus feel free ....... neem eens een kijkje......

http://www.paramotorwinkel.nl

http://www.paramotorschool.nl

Groeten,

Pascal van Diermen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 08 Feb 2015, 10:44 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Ok, maar waardoor gaat hij negatief dan?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 08 Feb 2015, 21:30 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hij gaat onder andere negatief, omdat hij tegen de tork in probeerd een boucht te draaiten er zit ook helemaal geen snelheid in het scherm.
Ook kan het zijn dat dit scherm helemaal niet geschikt is, of het gaat om een oude lap waarvan de A en B lijnen veel te lang zijn geworden.
Keuren dus die hap en al helemaal als je met 2 man vliegt.
Gr, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015, 17:11 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Dat van die torque viel mij inderaad ook op.
het scherm was op een zeker moment minstens 90 graden gedraaid ten opzichte van de pilot.

Dat effect wordt nog sterker in zo'n tandem-configuratie.
Het zou dan veiliger zijn als de passagier dan onder je hangt, maar land weer zo rottig ;-)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015, 18:23 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Arjen,

Ik denk aan verschillende factoren.
Je ziet het scherm op het laatst pas rechts inklappen, waarschijnlijk omdat de vlieger in de gaten heeft dat hij links wegvalt geeft hij veel correctie op rechts.

Het scherm wordt zwaarder belast met twee personen (tandemscherm?), dus de overtreksnelheid gaat omhoog, maw: niet te langzaam gaan vliegen en stijle bochten gaan draaien!
Het traagheidsmoment van de vliegers gaat volgens mij ook meespelen, het scherm stuurt al scherp naar links, maar de motor+piloten moet er nog achteraan komen met als gevolg geen voorwaartse kracht meer van de prop=verlies aan snelheid in deze kritische situatie=crashlanding.
Een ander fenomeen wat jij ook kent (en een paraglider mss wat minder) is een schuivende bocht maken, er wordt met te weinig snelheid een bocht ingestuurd en meer input gegeven op de laagste vleugel/minder op de hoogste waardoor de bijna overtrokken binnnenste vleugel nog langzamer gaat vliegen (door het moment om het zwaartepunt) met als gevolg dat deze vleugel/lift ineens wegvalt.

Maw: Paramotorvliegen is best moeilijk zonder snelheidsmeters, piefjes, voetenstuur, stuurknuppel, etc :roll:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015, 18:52 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
haha, ja, was wel even wennen zonder instrumenten maar dat is inderdaad waar.
Die inertie (traagheid) hebben we ook een keer op een andere manier gezien:
Iemand die met relatief veel wind erg steile bochten ging draaien.
Als je dan van van een tegenwindse koers heel snel op een meewindse koers draait, dan heb je vrijwel geen voorwaartse snelheid. Dat heeft heel even tijd nodig en in dat moment kan je een stall maken.

Overigens zijn instrumenten dan niet altijd handig hoor want we zagen bij het ulv-vliegen ook wel gekke stunts:
Bij het starten/stijgen bijvoorbeeld: Met een flink sneller bovenwind zie je dan bij een bepaalde hoogte je snelheid toenemen (je grondsnelheid neemt iets af) en dus zet je de neus iets hoger om je voorgeschreven airspeed bij klimmen aan te houden. Als de windgradient erg groot is, dan ga je soms erg steil.... tot het moment dat je massa-traagheid "eruit" is en dan moest je soms weer heel snel de neus naar beneden duwen om niet in een overtrek te komen.

Ik weet eigenlijk niet of een paraglider een echte schuivende bocht kan maken. Daarvoor zit het zwaartepunt veel te laag. Dat corrigeert zichzelf onmiddellijk vermoed ik. En nu je het zegt, ja een grotere massa, hogere overtreksnelheid, en teveel sturen. Zeker als je er zelf onder hangt en je nog niet zover bent als je vleugel, dan kan je het valse gevoel hebben dat je de bocht niet om gaat. Daar staat tegenover dat je toch ook wat gevoel op de remlijnen zou moeten hebben en dat je merkt dat de druk er af gaat. Of is dat niet zo?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015, 20:34 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi arjen,
Over bochtenwerk en slippen gesproken, heb je nu al eens een reflex-vleugel geprobeerd?
Ik heb drie testvleugels liggen voor je.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Daarom zijn die tandemverzekeringen 200,= duurder
BerichtGeplaatst: 09 Feb 2015, 20:58 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Even een correctie op mijn vorige bericht (anders doet Frank dat wel);
Ik bedoelde met een schuivende bocht dat er teveel input wordt gegeven met het richtingsroer(voetenstuur), waardoor de binnenste en langzaamst vliegende vleugel nog langzamer gaat vliegen door draaïng om het zwaartepunt.
Laag of hoog, dit zwaartepunt is het snijpunt van je draaiassen (X,Y en Z) in dit geval het zgn gieren (draaien om de topas), dit kan funest zijn voor je binnenste paraglidervleugel die als het ware iets naar achteren beweegt ipv naar voren, gevolg=asymetrische stall.
Ik had dit met een modelzwever die teveel richtingsroer op de rolroeren had gemixt en in te langzame bochten bij thermische omstandigheden en veel sturen nog wel eens in een tolvlucht viel.
Maar zoals je omschrijft, het zou te voelen moeten zijn aan je tokkels, maar vrees dan je dan al te laat bent als je laag met veel gewicht in een bocht zit.
Maw, houd je handen hoog in de bochten, in ieder geval ééntje :roll:
Voor de rest, veel vliegen en vertrouwen krijgen...en dat kan best even duren als je die moderne tuigen gewend bent.
Zelf heb ik ook 4 jaar lang "737 bochten" gedraaid, rustig aan: haastige spoed is zelden lekker.
Zo ben ik zelf ook ooit uit de lucht gevallen tijdens de start, oorzaak nog steeds onduidelijk, maar dan weet je hoe hard de grond kan zijn, zelfs als er gras op staat :cry:
Tips: Overhaast niks, zorg voor obstakelvrije start en landingsplaats (ook als de bomen, struiken, huizen etc 45 graden links/rechts naast je staan) en handen geleidelijk hoog na take-off.
Kan ik nu weer terug in m'n winterslaap? ;)


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.