Citaat:
Daarom is het een vereiste dat een leerling met een zo veilig mogelijke configuratie de lucht ingaat.
Klopt helemaal, maar dat houddt in dat je voor elke mogelijke gewichtsklasses van cursisten 3 motoren met dito schermen moet hebben.
Dat betekent een investering van ca Eur 20.000 en door de enorme concurrentie en aanbiedingen dat je de gehele opleiding incl. materiaalhuur, verzekeringen en brandstof kunt krijgen voor Eur 1.200,-. BTW eraf, houdt je Eur 1.000,- over, haal daar je uren van af (30 uur a Eur 26,-) de brandstof (Eur 90) en de verzekering (Eur 75,-) van af. Dan houd je er Eur 63,- aan over.
Daar moet je dan je investering van betalen. Dus je moet dan 317 cusisten hebben om alles te kunnen financieren.
Willen we het helemaal veilig, dat kan, maar dan moet de prijs van een opleiding omhoog wil het rendabel zijn. Tot die tijd worden er over de rug van de cursist concessies gedaan. Zware cursisten vliegen met een te lichte motor, lichte met een te zware.
Het was een van de redenen dat ik mijn cursisten met eigen materiaal liet vliegen. Nu krijg ik gelukkig een nieuwe motor die beter in te zetten valt voor een grotere bereik met gewichten. Voor de lichte piloten komt er nog een aparte motor bij. Voor de hele zware piloten (>100 kg) zal er niets anders opzitten dan een eigen motor aan te schaffen..