Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 15:50

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Quick Review van twee Snelheidsmonsters
BerichtGeplaatst: 04 Jul 2012, 08:46 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Gisteren naar het veld van Jacques en Eric gegaan en daar de mogelijkheid gekregen om met twee nieuwe gliders te vliegen: De Ozone Speedster en de Powerplay Scorpio.

Er stond een licht windje, waardoor er voorwaarts gestart moest worden. Gelukkig maar, want op die manier kun je pas echt de launch eigenschappen van een scherm ontdekken.

Beide schermen zijn reflexschermen en dat soort schermen staan bekend dat ze niet echt makkelijk opzetten en dat de handling in de lucht niet je van het is. Of het is een enorme logge deur, of de glider schiet meteen in een halve spiraal als je de tokkels aanraakt.
Ozone heeft veel tijd besteed aan de handling van hun gliders. Ze wilden eerst goede handling, zuinigheid en vliegeigenschappen die doen denken aan een vrije vlucht glider, en daarna pas de snelheid. In het verleden heeft Ozone bewezen dat dit kan door middel van de Viper, Viper 2 en de Roadster. De Roadster is gericht op snelheid met een grote hoeveelheid veiligheid en de Viper was snel en manoeuvreerbaar, waardoor het een echt competitiescherm werd. De Speedster is een goede mix van de twee, snelheid, manoeuvreerbaar en toch grote hoeveelheid van veiligheid.
De Scorpio is de eerste reflexglider van Powerplay (Swing). Voor de Duitse test moest een scherm in een frontstall getrokken kunnen worden, ander kon ie niet goedgekeurd worden. Tegenwoordig denken de Duitsers er ook iets anders over en kon Powerplay met de Scorpio komen. Powerplay heeft al jaren de beste allround beginnersglider op de markt die ook voor ervaren piloten nog veel plezier geeft: De Sting. Een scherm gebaseerde op de Swing Arcus en die stamt al uit 1999. Over goed ontwerp gesproken!
Toen de markt voor snelle schermen aantrok kwam Swing met de Naja. Wel snel, maar naast de snelheid ook alle nadelen van een conventioneel scherm. Instabieler op snelheid en de starteigenschappen waren niet best. Dit scherm heeft dan ook nooit aan populariteit gewonnen. Hopelijk is dat wel het geval met de Scorpio.

Ik heb zelden twee scherm meegemaakt die zoveel op elkaar leken qua gedrag, dus ik schrijf de review voor beide tegelijk.
Opzetten gaat makkelijk en gelijk matig. Scherm geeft lekker snel druk, waardoor je je meteen kunt focussen op snelheid maken en uitklimmen. Het scherm heeft trimmers. De langzame stand is voor de optimale klim en landing, de snelle voor het cruisen en dan ook nog een merkteken die optimaal is voor de start in weinig wind.
Met de trimmers in de langzame stand is het scherm heerlijk manoeuvreerbaar met de tokkels. Indien je vliegt met de trimmers op het merkteken, wordt de besturing zwaarder en valt het aan te raden om één vinger in de tipsteering te doen in combinatie met de tokkels. Het scherm kun je dan meteen de hoek om zetten en dat is wel zo fijn. In de snelle stand moet je de tokkels los laten en volledig over gaan op de tipsteering, maar dan nog wil het scherm direct de hoek om. Dus snelheid en behendigheid.
Ik heb ook over het veld geskied, om te kijken hoe precies het scherm te corrigeren viel en dat was een vertrouwd gevoel voor me; perfect!
Bij de landing het scherm terug in de langzame stand en het scherm heeft best nog wat voorwaartse snelheid, waardoor je goed moet flairen. Daarmee krijg je wel de snelheid eruit.

Zit er dan helemaal geen verschil in de schermen??
Ja zeker wel! Wat opvalt is dat het doek van de Speedster dunner is dan die van de Scorpio. Ook de risers van de Scorpio zijn van de categorie Deutsche grundlichkeit. Zonder handschoenen prefereer ik die, maar ik weet dus niet hoe het is zonder handschoenen.

Iets wat ik heel belangrijk vind en dat ik nog niet heb kunnen testen, want daar heb ik meer tijd voor nodig, is de zuinigheid van het scherm. Oude reflexvleugels staan erom bekend dat je er veel vermogen in moet stoppen om er veel snelheid uit te halen. Mijn oude Dudek Synthesis bv, die kon ik alleen in de snelste stand (trimmers open en vol speedbar) indien ik met mijn Fresh Breeze Monster vloog. Niet echt ideaal.
De Roadster was zeer zuinig met trimmers open, maar niet de allersnelste.

Voor wie zijn deze schermen geschikt?
Sowieso voor gebrevetteerde piloten, cursisten moeten er niet aan beginnen. Ben je begonnen vanuit het bergvliegen en heb je daarna een brevet gehaald voor motorvliegen?, dan is dit scherm een mooie opvolger en kun je eigenlijk direct nadat je je brevet hebt gehaald overstappen.
Ben je begonnen met motorvliegen?, dan raad ik aan om toch wel wat aan ervaring op te doen voordat je overstapt. Ik zou twee jaar aanraden indien je een fanatieke vlieger bent. Tegen die tijd ben je wellicht uitgekeken op je huidige glider.
Ben je beginner of een minder fanatieke vlieger, dan zijn er nog de vertrouwde Powerplay Sting en de Ozone Roadster.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Quick Review van twee Snelheidsmonsters
BerichtGeplaatst: 08 Jul 2012, 17:11 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Mooie review Martijn,

Maar wat ik nog mist is het verschil in snelheid t.o.v de andere schermen, (in km/h)
Het zou bijvoorbeeld mooi zijn om een overzicht te maken van de verschillen tussen de (even als voorbeeld) de powerplay 140/160-naja-en de scorpio.
Dit geld uiteraard ook voor de verschillen van de andere merken.
Als dit in een overzicht geplaatst word, geeft dit voor velen van ons die op zoek zijn naar iets anders een groot voordeel kunnen zijn.

Om geen appels met peren te vergelijken is het uiteraard van belang dat dit telkens met de zelfde configuratie en persoon (ivm het gewicht) en tijdens de zelfde condities gedaan word.

Er word al gauw gesproken van een snel scherm, maar wat is snel en voor wie in het algemeen is dat interessant?
Bij competietie kunnen kleine verschillen grote gevolgen hebben, maar bij het recreatieve vliegen wat het overgrote deel van ons doet, is dit minder van belang.

Mijn vliegmaat vliegt bijvoorbeeld met de naja en vliegt sneller dan mij.( ik vlieg met de powerplay 140) Maar hij weegt ook weer een kilo of 15 meer. (ik weet niet het verschilt in gewicht tussen zijn en mijn configuratie) een goed vergelijk is dus lastig.

Groeten Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Quick Review van twee Snelheidsmonsters
BerichtGeplaatst: 09 Jul 2012, 07:33 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
nijsinkgj schreef:
Mooie review Martijn,
Om geen appels met peren te vergelijken is het uiteraard van belang dat dit telkens met de zelfde configuratie en persoon (ivm het gewicht) en tijdens de zelfde condities gedaan word.


Voor een perfect vergelijk zou dat inderdaad noodzakelijk zijn, maar die condities zijn er simpelweg niet en dat maakt ook niet heel veel uit, want indien je zelf vliegt, merk je ook altijd dat er verschil zit tussen de ene en de andere dag.

Schermen louter en alleen indelen op basis van snelheid is totaal niet interessant. Je moet een scherm vliegen dat voldoet aan de eisen van jouw kunnen. Je moet er zeker niet overheen gaan omdat je wat sneller wilt vliegen. Verschil kan zijn dat je een nare inklapper krijgt en na een rondje van 360 graden weer vliegt, of een nare inklapper die direct in een spiraal veranderd, waarbij de correcties van de piloot crusiaal zijn om het scherm onder controle te krijgen, of je moet je reserve gooien.

Ik weet dat het laatste scenario aan mij niet besteedt is, dus een scherm als de Ozone Viper 1, valt voor mij af, ook al is ie sneller dan de Roadster en de Speedster.

Als ik de Speedster afzet tegen de Powerplay Sting, dan is het verschil ca 7 km/u. het verschil is dus dat iemand stil staat en een ander met stevige pas langs komt lopen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Quick Review van twee Snelheidsmonsters
BerichtGeplaatst: 25 Jul 2012, 21:34 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:53
Berichten: 22
Gisteren bij Jacques met 2 schermen gevlogen, de Revo en de Scorpio.
Mij eerste scherm, standaard powerplay, beviel mij prima voor de eerste jaren, maar nu wil ik iets anders.

De eerste vlucht was met de scorpio. Het was bijna windstil dus ik was heel benieuwd hoe het scherm op zou komen.
Dat ging prima, het scherm is meteen boven je hoofd. Gas erbij, beetje aanremmen en weg ben je, heerlijk.
Het was de eerste keer dat ik met zo'n snel scherm ging vliegen dus wilde ik dit ook uitproberen, trimers open tipsteering om de wijsvinger en gaan. Ik was onder de indruk hoe makkelijk je dit scherm, met die snelheid, met een vinger, de bocht omzet, :P .
Na wat geprobeerd te hebben, de landing inzetten. In het begin denk je, dat wordt rennen met die snelheid, maar die kun je er makkelijk uitflairen.

Toen het volgende scherm de revo.
De wind was nu nog minder maar het scherm zet ook makkelijk op. ik voelde direct druk in het scherm dus na een korte kontrole blik naar boven hoefde ik niet meer naar het scherm te kijken maar kon prima voelen waar het sscherm boven me stond. Gas erbij en wegwezen maar. Waar de scorpio nog een beetje pendelde is de revo stabieler. Het scherm voelt vertrouwd en stabiel aan.
Hier ook de trimmer open gezet en wat uitproberen. Ik vond de tipsteering bij de scorpio persoonlijk fijner en directer maar ook dit scherm vliegt fijn. En de landing ging trouwens ook feiloos, hier kun je de snelheid er ook perfect uitflairen.

Kortom er zijn weer een paar mooie schermen meer op de markt.

Jacques bedankt voor het mogen proberen.

Marc


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Quick Review van twee Snelheidsmonsters
BerichtGeplaatst: 01 Nov 2020, 09:29 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:28
Berichten: 72
Wat zijn we inmiddels een stuk verder. alles is tegenwoordig reflex en de nadelen die beschreven worden zijn er al uit ontworpen. hoe zouden de schermen over 10 jaar zijn?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.