Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 30 Apr 2024, 00:16

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiƫren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Semi-reflex?
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2009, 11:45 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:53
Berichten: 5
Hallo,

Reflex en semi-reflex,
Wie kan mij het verschil precies uitleggen
Is de constructie van deze schermen tov elkaar ook zoveel anders?

Mark.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Semi-reflex?
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2009, 11:45 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:26
Berichten: 206
Woonplaats: Purmerend
Om het geheel eenvoudig te houden.

Bij een normale paraglider ligt het zwaartepunt in het midden van het scherm bij een Reflex vleugel komt die aan de voorkant te liggen.
Deze reflex wordt gecreeerd door de trim en het profiel van de vleugel. Sommige vleugels hebben in neutrale stand al dermate een profiel dat het zwaartepunt voor ligt, of dat dit bereikt kan worden door het open zetten van de trimmers. Men spreekt hier over full refelx schermen.
Bij andere schermen wordt het zwaartepunt welliswaar van het midden naar voren gelegd door het open zetten van de trimmers, maar niet zover dat het geheel voorin ligt. Men spreekt dan van semi reflex. Indien je daarna de speedbar erbij doet heb je eveneens weer een full reflex.

Kenmerk van reflex is pitch stabiel en pendelstabiel. Het scherm zal (veel) sneller vliegen, minder neiging hebben tot inklappen, maar ook minder stuurbeweging hebben. Een reflexvleugel gat van nature uit een steilspiraal zonder de input van de piloot.
Het maakt schermen (veel) beter bestand tegen het inklappen, maar dat wil niet zeggen dat de schermen daardoor veiliger zijn. Bij een reflexscherm is het maken van oren of het trekken van een a-symetrisch zeer moeilijk of zelfs onmogelijk. Dit komt door de hoge druk in de voorzijde van het scherm. In het geval dat een scherm wel inklapt* is het gevolg wel heftiger dan bij een normaal profiel.Bij semi reflex vleugels is het wel mogelijk om oren te trekken en a-syms. Hierdoor weet men ook hoe deze schermen reageren.

Ik vlieg nu enkele jaren met Reflex en voor mij niets anders meer. Na eerst met een Synthesis gevlogen te hebben ben ik nu helemaal weg van de Ozone Roadster. Voordeel van dit scherm is dat je geen extra vermogen nodig hebt om toch reflex te kunnen vliegen en dat is een groot voordeel. Ik heb al aardig wat ervaring opgedaan met dit type schermen evenals gewone schermen.
In essentie komt het hierop neer. Piloten willen een scherm dat snel vliegt, zodat ze grote afstanden af kunnen leggen en dit valt te bereiken op verschillende manieren. Een daarvan is reflex, een ander is met een klein scherm te vliegen. Nadelen hiervan is echter de grote start en landingssnelheid en de problemen die onstaan als er een inklapper is. Wat men dus wenst is een scherm dat makkelijk start en landt, dat daarnaast snel is en bovendien zuinig is, anders vlieg je wel snel, maar is je tank zo leeg en sloop je je motor.

Er zijn schermen die aan de eerste twee voorwaarden voldoen, maar niets aan de derde. Hierbij moet je vol gas blijven geven om op level te blijven en bij sommige schermen is dat niet genoeg om op hoogte te blijven. Gelukkig zijn er nu ook schermen op de markt die wel een goede mix uit deze 3 hebben.

* een persoon die zich aan de riser optrekt kan een kracht uitvoeren van 100 Kg. 1 m3 lucht geeft een druk van 1 Kg. In hefftige thermische of turbulente omstandigheden kan het zijn dat er tegengestelde krachten zijn die veel groter zijn dan deze 100 Kg. Hierdoor kan het voorkomen dat een scherm toch inklapt ondanks dat de reflex geactiveert is.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Semi-reflex?
BerichtGeplaatst: 22 Mei 2009, 11:46 
Offline
Startend poster

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:53
Berichten: 5
Duidelijk en helder verhaal Martijn, bedankt.


Mark. :geek:


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.