Het team van Paramania komt met nieuwe paramoteurschermen....
Voorheen had Paramania de Revolution als beginnersscherm en de Action GT als performance-scherm.
Sinds kort is de GOfly voor beginnende piloten op de markt. Dit scherm heeft geen reflexprofiel en is uitermate geschikt voor mensen die nog nooit hebben gevlogen. Het scherm zet uitermate makkelijk op. Dit scherm kan naast het paramotorvliegen ook voor het bergvliegen en soaren gebruikt worden.
Voor piloten die al kunnen vliegen is er nu de Fusion. Dit scherm is zo ongeveer het eerste scherm wat niet meer met de A-risers opgetrokken hoeft te worden. Dat doet het scherm gewoon vanzelf. Even aan het scherm trekken en alles gaat vanzelf. Bij windstil weer zet het scherm net zo makkelijk op. De Fusion heeft geen neigingen om bij de start over te schieten. In de celopeningen zit het nieuwe rigifoilsysteem die er voor zorgt dat de luchtopeningen nooit dicht kan klappen. Zelfs met gesloten trimmers is het bijna onmogelijk om een frontstall te veroorzaken. Starten gaat erg makkelijk en de startsnelheid ligt erg laag. In de lucht reageert de Fusion lekker direct en snel. Wanneer je met gesloten trimmers land is de vliegsnelheid gelijk of lager dan de standaard DHV 1-2 schermen. Terwijl de vliegsnelheid met trimmers open rond de 50 km/h per uur ligt. Een groot snelheidsbereik is met de altijd aanwezige wind in Nederland precies wat we tegenwoordig willen.
En de veiligheid.... Ik en anderen hebben er nu een aantal uren mee gevlogen. Oren trekken met gesloten trimmers gaat prima. Verder lukt het me niet om ook maar iets van het scherm in te laten klappen. Stallen is bijna onmogelijk, aangezien ik vloog met de stuurtokkels onder me kont. De trimmers waren toen ook nog eens gesloten. Met trimmers open wordt het scherm stabieler. Vanaf standje Neutral wordt het scherm bestuurd met de wingtip steering. Dit werkt erg goed en direct. Tijdens het soaren werd ik met trimmers open naar achteren geblazen. Het moet dan rond de 45 km/h hebben gewaaid. Normaal ben je kansloos maar met de Fusion gaf ik vol speed en vloog rustig naar voren. Dan merk je pas hoe stabiel reflex schermen zijn. Op de grond kon ik de Fusion (29 vierkante meter) met windkracht 5 zonder problemen onder controle houden.
Een leuke bijkomstigheid is dat het gebruik van de trimmers begrenst kan worden. Voor wie niet met tipsteering wilt vliegen kan simpel de trimmers begrenzen en tot welke stand de piloot kiest. Zo kan een piloot stap voor stap aan een reflexvleugel wennen.
Voor het tandemvliegen is er nu de Taxi. Ook dit scherm zet zichzelf op. Gewoon aan de risers hangen, even wachten en starten. Zo simpel....
Ook de Taxi heeft ondanks zijn reflex profiel een zeer lage startsnelheid.
Maar in de lucht kan de vliegsnelheid oplopen naar 65 km/h. Niet alleen de snelheid en de stabiliteit is geweldig. De Taxi heeft een glijgetal van 1 op 9 en is daarmee ook nog eens een van de best presterende tandemschermen. Door het speciale vleugelprofiel heb je eigenlijk geen last van thermiek en turbulentie. Het leuke is dat je dit scherm ook tot windkracht 5 prima solo kan vliegen.
Als je eens een proefvlucht wil een scherm van Paramania wilt maken, we hebben een GOfly, een Fusion, een action GT en een Taxi voor je klaar liggen. Je kan via
www.paratrikes.net een afspraak maken. Wij zijn nu officieel dealer van Paramania.
Lees hier meer bevindingen over de nieuwe Fusion van Paramania
http://www.paramotorclub.org/forum/viewtopic.php?t=1955