Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 23:06

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2010, 08:14 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Ik krijg de laatste tijd berichten dat er toch relatief veel mensen met niet ( DULV of DMSV ) goedgekeurde schermen vliegen.

Je bent niet verzekerd als je met zo'n scherm vliegt.


Tevens kan je ook een forse boete krijgen bij controle.

Vraag te allen tijde aan je dealer of het scherm DULV-of DMSV goedgekeurd is en laat hem dit bewijzen.

Schermen zijn duur dus informeer goed.

Hier kan je controleren of je verzekerd bent als je vliegt.





Als een bepaald type is goedgekeurd, dan wil dat niet zeggen dat meteen alle types van dat merk zijn goedgekeurd. Kijk dus ook naar het type.

Voorbeeld: Powerplay STING, 140, 160, 180 en 250 zijn DULV-goedgekeurd maar als de fabrikant morgen met de Powerplay STING 150 komt, dan moet deze nieuwe glider eerst worden goedgekeurd.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 28 Apr 2010, 21:24 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:00
Berichten: 72
Woonplaats: Overijssel
goed bericht!

alleen zijn er nog steeds mensen die schermen verkopen die WEL een DULV-keur hebben
maar GEEN "Motorzulassung" hebben.

Dan ga ik ervan uit dat het gewoon bergschermen zijn en dus geen DULV-keur voor een paramotor!?

Dus niet mee vlieg ?

gr.

Martijn

_________________
Skype Me™!

Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 20 Jul 2010, 21:21 
Offline
Startend poster
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 27 Okt 2009, 19:12
Berichten: 4
Op de site van Swing zie ik in de vörganger-liste de Mistral-5.28 staan, kijk maar.
Wat verder onderaan zie ik Motorzulassung staan (95-170kg), dan is dit toch een goed motorscherm? Maar ik vind 'm niet in die DULV-lijst.
Iemand die dat kan verklaren?

Hans

_________________
PH-8U2, Hans Stegers, Pap-Top80, Swing Mistral4


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 31 Jul 2010, 18:38 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 15 Mei 2009, 12:53
Berichten: 4696
Woonplaats: VAASSEN
Ik denk dat ( forumnaam ) Tinus of Eric Wierenga dit wel weten. Die zijn aardig thuis in deze materie.

_________________
Greetzzz,

Yvin. :ugeek:

Afbeelding


PH-9S8



Afbeelding



Afbeelding

Skype Me™! Afbeelding


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 16 Feb 2012, 14:20 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
in mijn zoektocht naar verschillende gliders stuit ik tegen het volgende.

welke instantie is hier in leidend, KNVVL of IVW en uiteindelijk de verzekering die eist maar mogelijk volgt.

bij de regelementen snorvliegen word er verwezen schermeisen naar relementen schemvliegen, en daar in staat, (herzien in 2011)

Artikel 66. Materiaaleisen
1. Schermvliegtoestellen (solo en tandem), reddingschermen en harnassen dienen te zijn type-goedgekeurd volgens een EN of LTF-norm.
2. Op de vlieguitrusting dient een kenmerk van één van de bovengenoemde instanties te zijn aan-gebracht.

dit betekend voor mij dat niet alleen DULV of DMSV gekeurde schermen geschikt zijn voor ons nederlandse luchtruim.

AFNOR en ACPUL zijn schijnbaar officeel vervangen door CEN "Comite Europeen de Normalisation" welke "EN" keurings normen afgeven en dus automatisch ook geschikt zijn volgens het schrijven van "KNVVL" welke mogelijk IVW volgt en dan de verzekeringmaatschapijen.

wie kan mij hier meer over vertellen waar staat dat alleen de DULV of DMSV mogen gebruikt worden in nederland deze tijd 2012.

ik ben benieuwd wie mij hierover meer kan vertellen ik zoek me suf en in mijn beroep is de eerste vraag altijd "waar staat dat!!!". wat niet omschreven staat kan niet op worden gehandhaafd!

en als het IVW leidend is waar kan ik hun regelgeving vinden omtrend materialen.

al met al een intressante materie.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012, 07:25 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
natuurlijk zijn er kapstok regels, en daar zit hem nu ook de vraag, ik kan nergens vinden aan welke eissen de glider zou moeten voldoen behalve dan het artikel dat verwijst naar handboek schermvliegen.

iedereen roept "het" dan zal het toch ook wel ergens staan!! (kapstokwet!) aannames zijn immers dodelijk begrijp ik uit pim zijn verhaal ;) .
Citaat:
“Leuk die trike van uw vader met PH-nummer. Fijn dat hij netjes op tijd z’n premie betaalde. Sorry erfgenamen, wij keren niet uit. Want hij viel niet onder het Nederlands recht.”

het is hier een kennis bank van scholen en enthousiaste vliegers en hoop dat iemmand mij het anwoord kan geven zonder als te veel woorden.

Citaat:
Je bent niet verzekerd als je met zo'n scherm vliegt.



dit begrijp ik omdat je geen geldig bvl meer heb, mijn inziens zou je zeggen dat de knvvl bepaald wat wel en niet toegelaten word.
een geldig BVI en BVL is en eis van de verzererings maatschappij om verzekerd te zijn. en voor de "wet" weet ik het echt niet, volgens de wet vallen wij onder MLA met wat uitzonderings regels.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012, 10:59 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
:( toch schiet ik met dit soort antwoorden weinig op als je een vraag stelt en een dan weer een "citaat" wedervraag krijgt zonder een antwoord te krijgen.
ik stel de vraag om wijzer te worden in de regelgeving van het paromotorvliegen.

ik ben ook geen wandelend wetboek en zit daar niet op te wachten, het enige dat ik wil is zonder zorgen de lucht in.
wat in dit overgereguleerde land als moeilijk is maar niet onmogelijk.

al mijn materiaal in orde bvi, bvl, goedgekeurd veld ect vliegen maar!! (dat willen we uiteindelijk allemaal) ik wil ook wel eens een ander scherm proberen maar veelal zie je schermen met een EN keur. en na wat inlezen zijn de eisen van deze instantie nagenoeg hetzelfde of strenger als DULV of DMSV.
wat mag en wat niet zodat je zonder zorgen kan vliegen.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012, 17:31 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Hoi Jacco,

Ik weet dat in onze tak van sport veel grijze gebieden zijn en weet bijna niemand hoe het nu exact zit,
Ik ben ook in zo,n soort traject geraakt ( waar ik niet al te veel over wil uitwijden)
Maar ook ik wil graag legaal en vooral stil vliegen, juist dan lijkt het er soms op dat je alleen maar tegenstand krijgt, (gelukkig zijn er ook mensen die je WEL willen helpen)
Voor mijn werk heb ik ook veel met regelgeving te maken ( het uitvoeren van specties aan gasgestookte proces installaties) en ik weet dat je goed beslagen ten eis moet komen om iets goed of juist af te keuren. Je moet aan kunnen tonen, of iets toegestaan is of niet.
En ook al is het vast gelegd, dan zijn er nog weer uitzonderingen, mitsen en maren
Typisch nederland :(
Juist in inze sport is dit in grote mate niet vastgelegd. "iets" word afgekeurd, vraag je waar dat is vastgelegd, dan word het stil. ( ik weet dat men het liever niet wil, maar ja, dat mag en kan en is nooit een reden om het dan maar af te keuren.)
Juist dan zijn ze met mij nog niet klaar en dien je met heeeeel goede argumenten en wetgeving moeten komen om me te overtuigen.

Ken je deze link al? Mischien heb je er wat aan:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0015237/g ... 17-02-2012

Groet Gertjan

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012, 18:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 02 Dec 2010, 20:33
Berichten: 77
Woonplaats: Almere
:D dank voor de reactie. ik ga het eens door spitten.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Vlieg alleen met DULV- of DMSV goedgekeurde schermen.
BerichtGeplaatst: 17 Feb 2012, 19:17 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 16 Aug 2009, 15:47
Berichten: 130
Woonplaats: rijssen
Ach het word dit weekend geen vliegweer, dus ga er maar is goed voor zitten, bakkie leut er bij 8-)

Citaat:
ik ben benieuwd wie mij hierover meer kan vertellen ik zoek me suf en in mijn beroep is de eerste vraag altijd "waar staat dat!!!". wat niet omschreven staat kan niet op worden gehandhaafd!


Zo is dat,
Regelgeving dient nagekomen en gehandhaafd te worden, maar wel in alle redelijkheid,
Daarnaast dient het klink en klaar te zijn.
Vaak wekt regelgeving meer vragen op dan dat ze beantwoord, puur omdat wij zo veel regeltjes verzinnen met elkaar.En overal weer mitsen en maren op bedenken.
Om moe van te worden. :(
In ons werk zeggen wij altijd: wat recht is, is recht en wat krom is,is krom

Sucses en geniet van je koffie :lol:

_________________
kennis is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.