Nou ja je kunt dit met je goede verstand geen vergelijking noemen.
Gisterenavond samen met Henk van Setten en Eric Wierenga gevlogen vanaf Middenmeer. Na de start merkte Henk al snel dat de wind te hard was om lekker te kunnen vliegen (lees hij kwam helemaal niet vooruit), dus die maakte omkeerts en landde na 10 minuten.
Ik merke ook dat ik vrij langzaam vooruit ging en heb de trimmers helemaal opengezet. Tot beider verbazing vlogen Eric (alleen in zijn Xcitor en trimmers dicht) en ik met dezelfde snelheid. We boxten met zo'n 20 km/u tegen te wind in, dus dat geeft een beetje aan wat je aan snelheid met dit scherm kunt halen. Na ruim een uurtje kwamen de regenwolken toch wel in de buurt en begon de wind vlagerig te worden.
Dankzij de reflex kun je met een stabiel scherm langer doorvliegen dan met een conventioneel scherm. Lichte tot matige turbulentie verwerkt zo'n scherm ook zonder problemen. Mocht het alleen echt bokkig in de lucht worden, dan is het advies echt om de trimmers dicht te doen en actief te vliegen tot de landing. Zorg er dus altijd voor dat je met je trimmers dicht minimaal stilhangt of licht vooruitgaat.
Reflex schermen zullen veel minder snel geneigd zijn in te klappen, maar als ze het doen (vrijwel nooit), dan weet niemand wat het effect van het herstel is.
In dit filmpje probeert een testpillot het. Het lukt hem niet om het scherm in te laten klappen, maar op 2:00 kun je zien hoe het scherm hersteld nadat de a-riser flink naar beneden getrokken is in full-reflex mode.
Denk jij dat je het scherm dan ook onder de knie had gehouden, dan kun je onder alle omstandigeheden door blijven vliegen. In flink turbulent weer, gooi ik mijn trimmers dicht...Beter 20 inklappers waarvan ik weet hoe die herstellen, dan 1 waarvan ik dat niet weet.
http://www.youtube.com/watch?v=n_Rb7aq4 ... r_embedded