Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 27 Apr 2024, 06:33

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 16 Jun 2013, 10:32 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Ernst. Powerplay zonder speedhaken is geweldig voor leerlingen. het is een rustig betrouwbaar scherm. en dat
is precies wat een leerling nodig heeft :!: .
gelijk beginnen met een reflex scherm lijkt mij niet verstandig :roll: ...



Dus kortom. je moet rust in de tent houden ;) :mrgreen: ...



Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 17 Jun 2013, 14:50 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
Gisteravond onder prachtige condities (nadat het druppelen opgehouden was) weer een testgevlogen bij Jacques, Eric en Mike.

Eerst weer met de Scorpio.
De vorige keer had ik vanwege het slechte weer dat op kwam zetten kort gevlogen. Nu heb ik het scherm goed kunnen uitproberen.
Er stond een hele lichte wind bij de start.
Het opzetten gaat kinderlijk eenvoudig. Hoewel ik me echt voorgenomen had 25% geremd te starten (nodig om doorschieten te voorkomen) maakte ik toch een "gewone" start alsof ik met mijn powerplay startte. Zelf merkte ik nauwelijks iets, maar volgens Jacques had het scherm iets de neiging om door te schieten. Gewoon even wennen, maar zeker wel een aandachtspunt.
Ik hoefde ook niet heel veel langer te lopen. Elke start is sowieso anders.

Het scherm is aanmerkelijk sneller dan de PowerPlay Sting. Logisch ook.
In de start zet je in principe de trimmers dicht.
In de lucht kun je de trimmers in de "neutraal" stand zetten. daarmee vliegt het scherm ongeveer 45km/u. Met deze neutraalstand vliegt het scherm ook heel prettig. Prettiger dan met de trimmers dicht. Het is dus echt een vliegstand. Je hebt iets meer vermogen nodig dan bij de PowerPlay in deze stand. Bij de PP gebruik ik 4800/4900 RPM (Fresh Breeze Simonini).
Bij de Scorpio 5000 RPM of iets daarboven.
Als je de trimmers helemaal los gooit, dan vlieg je ongeveer 5km/u harder, maar gaat het toerental ook naar 5300RPM. Ik heb overigens meer op de vliegeigenschappen gelet, dan de snelheidstoename. Pin me er dus niet op vast.

Het sturen gaat heel lekker. Als je een steile bocht wilt vliegen, dan blijft de Scorpio gewoon in de bocht in tegen stelling tot de PP, die terug wil rollen. Je ziet hier ook een reden waarom het een geavanceerd scherm is. Je moet actief terugrollen. Daarbij neigt de Scorpio om steiler de bocht in te willen gaan. Door druk te houden op de buitenste tokkel ga je dit goed tegen. Hiermee is het scherm heel prettig actief en direct te besturen.

Op dit scherm zit ook tipsteering. Tijdens alle trimstanden (trimmers open) kun je het scherm prima met de tokkels besturen.
De tipsteering gaat heel soepel. Ik heb niet het gevoel, dat het echt nodig is.
In alle trimstanden doen de tokkels gewoon hun werk goed.

Het scherm pendelt wel wat heen en weer. Deze pendel haal je er overigens eenvoudig we uit, maar komt op een gegeven moment wel weer terug. Dit heeft weer te maken met het dynamische van het scherm.

Ik vlieg met een hoge ophanging. Hoewel het goed te doen is merk je wel, dat het scherm (risers) voor een lage ophanging gemaakt is.
De tipsteering zit met de hoge ophanging wel vrij hoog.

De PP regeert duidelijk op verschillende gasstanden. Dit kun je met de trimmers uittrimmen.
De Scorpio heeft op de B riser een trim systeem. Opvallend is overigens, dat je veel minder de torque uit hoeft te trimmen. Geen idee waarom dit is, maar prettig is het wel.

Landen.
Je komt relatief hard aanvliegen. Je kunt echter de snelheid echt heel goed er uit flaren. Het kan zijn, dat mijn PP wat oud begint te worden (275 uur), maar de Scorpio flared fantastisch. Dat vond ik echt opvallend. Bij de landing was de wind wel al iets toegenomen.
Even handjes hoog, omdraaien en dan weer doortrekken werkt niet als bij de PP. Ook hier wil het scherm boven je blijven (doorschiet effect?). Met weinig wind zul je waarschijnlijk echt geflared moeten blijven.

Ik heb tevens met de Paramania GTR gevlogen. Ook een fijn dynamisch scherm, dat heel makkelijk start, v.w.b. de snelheid harder vliegt, dan de PP, maar langzamer dan de Scorpio.
Je hebt met de trimmers dicht een vergelijkbare gasstand als bij de PP. Met de trimmers open komen daar een paar honder toeren bij. Prima dus.
De tokkels kwamen wel hoog te zitten. Op zich geen probleem, want je kunt een extra katrolletje erop laten zetten bij de importeur.
Let op, ik heb dit scherm met mijn hoge ophanging gevlogen. De GTR is nog meer een scherm voor lage ophanging zou ik willen zeggen.
Het landen gaat ook eenvoudig. De wind was toegenomen, waardoor de vergelijking met de Scorpio niet goed gemaakt kon worden. De GTR flared ook goed door, waardoor de snelheid er goed uit komt.

Beide schermen vliegen lekker.

Tot zover weer deze update.

Veel vliegplezier,

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 19 Jun 2013, 22:19 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Frank gefeliciteerd met je nieuwe Scorpio 26, :D helaas was er een wachttijd van drie maanden voor een eigen ontwerp
dus kon je niet langer wachten en heb je een standard kleur gekozen,maar je kreeg er nog wel een gratis overall bij van Lars.
Volgende week is hij binnen,en kun je hem meenemen naar Ballenstedt :mrgreen:
Nog 2 te gaan voor € 2750 en daarna kosten ze € 3250,- :o wie volgt :idea:

Sportieve Groet, Jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013, 20:23 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Als er nog meer mensen zijn die wel eens wat anders willen proberen?dan hebden we de keuze uit;
Scorpio,Powerplay,Silex, Relax,Naja,GTR,Revo2,GTX,Draco,Ozone roadster,Ozone Speedster,en Indy,X-wing 24,T-fighter.
Dus gewoon even bellen voor een afspraak.

sportieve groet, Jacques,Eric,Mike

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 22 Jun 2013, 20:07 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 14 Dec 2012, 22:00
Berichten: 26
Dus kortom. je moet rust in de tent houden ;) :mrgreen: ...

Hallo Evers, bedankt ik zal me niet uit de tent laten lokken en de rust bewaren! Eerst maar eens de nodige uren ervaring opdoen. Moet overigens zeggen dat ik me nog geen seconde onveilig heb gevoeld onder mn Scorpio, maar ik doe ook geen gekke dingen (denk ik... :roll: )
En heb er natuurlijk nog niet zo heel veel seconden opzitten :|

Groeten, Ernst.

Jacques, misschien een van deze twee aanbiedingen reserveren voor die nieuwe die zich vandaag aangemeld heeft....? (Op voorwaarde dat hij ook rust in de tent gaat houden) :?


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 09:48 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 18:41
Berichten: 1232
Ik zie het al Ernst. mijn motto is als een bom bij jouw ingeslagen :o :mrgreen: . nu komt
het helemaal goed met je :!: ...

Alleen 1 gevaar loert nu nog wel om de hoek. pas op dat je geen Adrenaline junkie word met deze
vliegsport ;) :mrgreen: ..

Succes verder met de opleiding...


Gr Evers

_________________
Afbeelding
"Vriesairteam"


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 12:01 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Evers,
Onze Ernst is al klaar met zijn opleiding, :mrgreen: vandaag melde zijn broer zich ook aan voor de opleiding.
Dus voorlopig zijn we nog niet verlosts van die gezellige ESPENBOYS :lol:
De vriend van de zus van deze boys was zo verstandig haar een nieuwe motorfiets te geven,anders haden we wellicht
ook een Mooie ASPENGIRL gehad ;) in de opleiding.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 16:58 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:13
Berichten: 159
hey sjak

hoe zit et met de Scorpio mag die ook met trims en speedhaken gevlogen worden zoals de gtr


groet joost

_________________
Afbeelding PAP dealer


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 17:28 
Offline
actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:39
Berichten: 24
heeft iemand een afbeelding van speedhaken ?
ik begrijp wel wat je er mee kunt, maar ik heb ze nog nooit gezien.

gr

roel


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Avond schermen testen bij Jacques en Eric
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2013, 17:41 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Joost,
De Scorpio krijgt binnen kort het zelfde trimsisteem als op de GTR is gemonteerd,mede naar mijn advies en het in bruikleen
geven van mijn GTR komt dit nu ook op de Scorpio.
Kijk maar eens hoe mooi en vooral veillig dit werkt,ik ben geen voorstander van speedhaken maar dit trimsisteem is geniaal
ook kwa veilligheid,kijk maar eens op de volgende filmpje van de GTR.
Hier zie je als het PC sisteem is aangesloten en je gebruik je speedbar volledig,dan heb je de maximale speed berijkt,maar
bij een storing in je vleugel hoef je alleen nog maar je speedbar los telaten en ook je trimmers gaan naar 1/4 speed,dit red je nooit
met je handen en trimmers :mrgreen: ( dit is speciaal voor Barneveld en Lunteren ondwikkeld).
Joost ik Heb nog een GTR over met hoogstens 5 vlieguren voor een zacht prijsje(als je iemand weet).
http://www.youtube.com/watch?v=HG2ijYSt ... e=youtu.be

Het nieuwe sisteem wordt gratis nageleverd aan reeds vliegende Scorpio's (dat is nog eens service)##### :mrgreen:
Sportieve groet,jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.