Een klassiek scherm klapt makkelijker in, (maar dan meer bij thermieken, acro) maar herstelt zich snel, uit zichzelf, is zeer vergefelijk.
Een reflex scherm is vormvaster, sneller, klapt minder snel in, maar als hij eenmaal inklapt, moeilijker te herstellen.
(trouwens : de kans dat je als standaard 'sight seeing' paramotor pilootje met basic vlieggedrag een inklapper krijgt, is nil)
Een klassiek beginner scherm stuurt/beweegt wat slomer, een reflex meer sportiever.
De gemiddelde beginnende piloot is naar mijn bescheiden mening goed af door te beginnen met een wat rustiger klassiek scherm.
En van daaruit te gaan experimenteren met andere schermen naarmate je behoeftes en skill level veranderen.
Nou heb je ook nog van die snotapen, die vanuit de wieg geschikt zijn om gelijk volle bak te gaan met high performance schermen ... ik noem geen namen

Dat zijn de uitzonderingen waar we enkel maar jaloers op kunnen zijn.
Wat betreft het geharrewar van reflex en veiligheid. Een reflex is niet onveilig.
Maar als je de grenzen van het scherm opzoekt zoals lage hoogte + trimmers open + speedbar erbij dan verhoog je de kans nou eenmaal op een niet te herstellen inklapper.
De meeste ongelukken die ik heb voorbij zien komen met reflex en inklapper gebeuren dan ook bv in slalom wedstrijden, stevig sportief laagvliegen of bij het opzoeken van de grenzen vaak overdags als de thermiek lekker knalt.
Daarom ook de mening bij sommigen dat reflex door zijn onvergefelijkheid bij inklappers niet geschikt zou zijn voor slalom wedstrijden/laag bij de grond.
Anderen nemen weer dat risico weer voor lief, het is een risicosport, ieder z'n keus... die fiets.
Er wordt trouwens in wedstrijden ook al gewerkt met gemodificeerde stuurlijnen/tip-steering om in full-speed die inklappers laag bij de grond te vermijden ... dus wat dat betreft ... evolutie staat nooit stil.