Paramotor forum.NL

Registreren kost een minuut. Registration takes one minute.
Het is nu 28 Mrt 2024, 10:23

Alle tijden zijn UTC


Forumregels


De bedoeling van dit gedeelte is om in aanleg te discussiëren over de verschillende types uit onbaatzuchtigheid.

Berichten van ik bied aan, te koop bij mij etc. horen thuis in het gedeelte commercieel.



Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 19:13 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Mooi Dirk,
Jij zou nog een aanvulling kunnen doen bij de afdeling zelfbouw-trike die ik net geplaatst heb,gezien je ook zelf een trike aan
het bouwen bent.
Heb problemen met het plaatsen van foto's dan kan ik dat eventueel onder jou verhaal doen, kijk maar.
Jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 19:28 
Offline
Kijkt de kat uit de boom

Geregistreerd: 14 Jul 2010, 16:43
Berichten: 0
Dag Jacques,

Is dat niet "de goden verzoeken"?

_________________
Met vriendelijke groeten aan alle vrije paravliegers (in de lucht),

Dirk


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 21:19 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Ach wat Eve al zo mooi verwoorde; wij zijn over het algemeen mooi weer vliegers, dus die extra stabiliteit hebben de meesten (nog) niet nodig en voor die 5-6km/h snelheidswinst even 3500,= op tafel leggen :roll:
Je kunt ook nog even je oude scherm opvliegen,alhoewel sommige daar heel lang over kunnen doen :lol:
Na een avondje googlen weet je ook meteen wat anderen ervan vinden in binnen en buitenland.
Staat ook en mooi verhaal van Martijn ergens op dit forum, wel een paar jaartjes oud maar de feiten blijven hetzelfde.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 08 Dec 2014, 22:27 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:32
Berichten: 39
Frank, de slechte naam is niet door de veiligheid, maar eerder door ander opzet gedrag. Vroeger zat er als het ware teveel refelx profiel in zodat je langer door moest duwen tegen je risers. Anders bleef het scherm iets achter je hangen en een mis start was dan zo gemaakt. Ja er zit zeker ontwikkeling in het reflex gebeuren. Het is niet dat de vlieger anders is gaan denken, het is dat ze overtuigd zijn van de voordelen. Het enige anders denken wat je moet doen is als het turbulent wordt je de trimmers open dient te zetten ipv sluiten bij een "normaal" scherm. Ja... en dit zit tussen je oren en is de grootste barriere want er is me geleerd om de toggles vast te houden wat er ook gebeurd. Sturen als een tank heeft niets met reflex te maken.
Diegene die reflex onveilig noemt weet niet waar hij over praat durf ik te stellen. Ooit in een dust devil gezeten met mn Nucleon, ik kneep hem behoorlijk maar toen ik boven me keek bleef het scherm keihard boven me staan. Ook weleens flink opgeschud dat mn knieen tegen mn neus aan sloegen maar t scherm bleef vliegen al vond ik het tijd worden toen om zsm te landen.
Nogmaals wingtip steering kan je altijd gebruiken.

Arjen, de stabiliteit komt voort door enerzijds de hoger A belasting(klapt minder snel in en ook door de hogere snelheid. Als je de trims en/of speed open zet vlieg je sneller door de turbulentie en ben je er dus ook eerder vanaf. Vergelijk het maar me een limousine en een Corvette. Als je met de limousine over een drempel rijdt dan veert het lekker nog even na. Met de Corvette is het even boem en je bent ervan af. (waar is de tijd gebleven??? zucht....)

JW, extra stabiliteit misschien niet, wel een groter windraam om te opereren. Er zijn reflex schermen die iets meer doen dan de door jou aangehaalde 5-6 kilometer en zelfs 12 tot 20km extra doen voor een prijs die beduidend lager is dan de 3500,- waar je het over hebt.

groet jurg en nu vliegen!

_________________


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 09 Dec 2014, 11:19 
Offline
Hoofd Moderator
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 13:10
Berichten: 970
Woonplaats: Loosdrecht
@Eric
Ook jij bedankt voor de heldere en uitgebreide antwoorden.
Eindelijk weet ik nu ook echt waarom een reflex scherm veel minder de kans heeft op een frontstall.
Kennis is macht. Dat maakt je ook een betere vlieger.
Als je meer uit onze luchtsport wilt halen is goede kennis onontbeerlijk!
Dat begint al bij de keuze en aanschaf. Zoals Eric het beschrijft is het erg belangrijk om een "passend" scherm te kiezen. Niet alleen passend bij je gewicht, maar zeker ook bij je ervaring, wensen en vliegcapaciteiten.

@Jurg
Bij de "tank" had ik het eigenlijk over de "Sting".
Het viel me bij een aantal reflex schermen op, dat ook die als een tank gaan vliegen als je de trimmers open zet. Dat vond ik niet prettig.
Je MOET dan met tipsteering gaan vliegen.
De Scorpio heeft dat niet. Die blijft over de hele trim range met tokkels goed bestuurbaar.

Ook t.a.v. het starten is er dus een groot verschil met het verleden.
Bij de Scorpio hoef je zelfs nauwelijks de A's uit te drukken. Dat scherm moet je zelfs tegenhouden en in tegenstelling tot handjes hoog, moet je zelfs aangeremd starten. Eenmaal in de lucht uiteraard weer "handjes hoog".

Goede tip ook t.a.v. het verbruik van trimmers bij turbulentie.
Ook ik heb de neiging om dan de trimmers dicht te doen, maar weet, dat dit de verkeerde actie is.

@iedereen
Ook ik ben van mening, dat dit een thread is om in te lijsten.
Veel ervaring wordt gedeeld door de nestors van onze paramotorsport in Nederland.
Dat is heel waardevol.
Logisch, dat de instructeurs/schoolhouders vanuit de schermen waar ze zelf het meeste ervaring mee hebben schrijven.
Vandaar ook, dat ik bewust de ervaringen met Scorpio waar ik zelf mee vlieg regelmatig noem.
Op deze manier krijgen we een totaalbeeld.
Hopelijk zullen, zoals Jacques ook schrijft, meer nestors van onze luchtsport kennis delen.
De ontwikkelingen gaan door.

Voor de toekomst van dit forum is het ook erg belangrijk, dat we op deze manier doorgaan.

In deze thread werd ook een trike genoemd.
Interessant, maar vervolg die thread bij "Trikes".
Oh ja, de vraag moet wel gesteld worden hoe je een zelfbouw trike in Nederland in gaat schrijven. Geen idee of het kan, maar dat kan dan in die thread verder besproken worden.

Veel lees- en vliegplezier!

Frank

_________________
PH-9C5
Fresh Breeze Thorix 130
Swing Powerplay Scorpio 26
Time flies: http://www.frankmoorman.nl
Afbeelding
Frank Moorman


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 11 Dec 2014, 14:37 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Nog een technische vraag:
Bij de conventionele schermen was het verstandig om boven in het gewicht te gaan zitten met je keuze om zo een redelijk belast, stabiel en snel schermpje te creëren.
Overigens kun je bij lage ophanging ook je benen streken, waardoor de hoek van de motor t.o.v. de langs-as kleiner/negatief wordt, waardoor je ook meer belasting op je scherm krijgt waardoor deze iets sneller wordt.

Maar wat is nu het ideale gewicht onder een reflex scherm om zo efficiënt mogelijk te vliegen???


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2014, 10:44 
Offline
actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 08 Aug 2014, 09:47
Berichten: 33
Woonplaats: Menaldum
Het antwoord op de vraag van JW leek mij ook wel interessant. Zeker als je net als ik met je gewicht ergens tussen twee maten schermen uitkomt.

Een andere vraag (ze stapelen nu op hoor...) in hoeverre gewichtssturing met een low active hangpunt ook werkt op een reflex-scherm?

Groet
Arjen


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: Re: Wat is nou een reflex-scherm?
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2014, 21:43 
Offline
Zeer actief lid
Gebruikersavatar

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 12:36
Berichten: 549
Woonplaats: Oosterbeek
Hoi Arjen, en de anderen,
Met onze powerplay 140 kun je eigenlijk alles, voetstart en trike en het gewicht deed er niet zoveel toe,vaak hebben we deze schermen met 40kg meer gevlogen
met de trike, geen probleem.
Mijn persoonlijke ervaring met de GTR 24 (tot 200kg volgens hardleiding)en de GTR 22 tot 160 kg, gaven mij een wereld van verschil.
In eerste instantie had ik voor de 24 gekozen, omdat ik er ook dacht mee trike te vliegen, en wellicht was het ook iets voor mijn collega Eric.
Ik vond hem wel leuk speels en zeer vertrouwd aanvoelen maar ik had er iets meer van verwacht, ik weet dat Eric met een grotere lach terug kwam
na zijn eerste vlucht,dat klopte achteraf ook want hij lag veel beter in het gewicht.
Maar gelukkig kreeg ik een jaar later de kans de 22 te vliegen van iemand die meende een te kleine gekocht te hebben, en hij was nog maar 2 vluchten gebruikt.
We hebben geruild :mrgreen: :D en ik was toch verrast hoe deze vloog :o een totaal andere glider, maar dat kwam natuurlijk omdat ik veel beter in het gewicht paste. Het is echt geweldig in alle opzichte hoe deze vleugel bij mij past, maar ook bij de jongens van Fresh breeze valt hij helemaal in de smaak,
ben benieuwd of er nog wat van over is als ik hem terug krijg :lol: voor de kerst.
Persoonlijk heb ik de angst ze te klein te kopen en dat je dan opgescheept zit met een motorsloper, maar ik adviseer koop hem zo dat je in de range zit.
Te groot word saai te klein een hard loper met starten en wellicht een motorsloper, pak je kans om hem te proberen bij de Importeur.
Ik kan nu geweldig vliegen met de GTR 22 in combinatie met een top 80 met maar 47 kg stuwdruk,daar moet je dan niet te wild mee doen, gewoon wat spelen
en van A naar B wil je echt haaks de hoek om dan pak ik de polini 130 met 60kg stuwdruk........alhoewel.....ik heb nu de polini light met 76 kg stuwdruk :mrgreen: :lol:
De tipsteering, van de Revo2 is klote dat wil zeggen dat ze echt zijn gemaakt voor een leerlingen scherm,ze werken voldoende met trimmers open om je koers te verlegen maar scherpe bochten kun je vergeten.
Zoals Jurg al aangaf gebruik eigenlijk alleen tipsteering als je trimmers open zijn om je S-profiel niet te vervormen, bij de GTR en de Scorpio kun je het ongestraft samen gebruiken of zoals het uitkomt.
De Speedster Ozone en de Nucleon Dudek, werken geweldig op hun tipsteering in het hele bereik.
But try befour you bay.

Sportieve groet, jacques

_________________
Afbeelding

Paramotorclub Holland

Tel: +31.(0)6.54632090



Skype Me™! Afbeelding



Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
 Titel: TE KOOP
BerichtGeplaatst: 13 Dec 2014, 22:56 
Offline
Zeer actief lid

Geregistreerd: 21 Mei 2009, 14:09
Berichten: 210
Voor diegene die voor weinig een reflexscherm willen proberen, ideaal voor je trike;

Ik heb een Dudek Sythesis 29 over van eind 2008, 6 jaar gevlogen en Dudek keuringsrapport met opmerking zeer goed/als nieuw tot maart 2015.
Het scherm heeft dezelfde eigenschappen als de Paramania Fusion.
Kleur wit/blauw tot 140kg (vrije vlucht 120kg)

Hier staan wat recensie's

viewtopic.php?f=9&t=52

http://www.paramotorforum.be/viewtopic.php?t=743

Mag voor een leuk bod weg.


Naar boven
 Profiel E-mail versturen  
 
De berichten weergeven van:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen Op dit onderwerp reageren  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag geen bijlagen plaatsen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaling door phpBBservice.nl.